درمان عفونت لثه در طب سنتی
درمان عفونت لثه در طب سنتی

5 راهکار درمان التهاب وعفونت لثه در طب اسلامی و سنتی + درمان عفونت ریشه دندان

تاریخ نگارش

فوریه 1, 2023

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

لثه پایه و محافظ دندانها است. و با در برگرفتن ریشه دندان، از رسیدن آسیب و عفونت و… به دندان جلوگیری می کند. همین موضوع، اهمیت سلامت لثه را برای ما آشکار می کند. چرا که آسیب به لثه، برابر با آسیب به دندان است!

مکن است فکر کنید که این بافت نرم و لطیف صورتی رنگ، نیازی به مراقبت ندارد اما باید بدانید که مراقبت از لثه ها ضروری و بسیار مهم است.

عفونت لثه یکی از عارضه های شایع و دردنکاک دهان و دندان است و در صورت عدم توجه به درمان آن می تواند منجر به مشکلات جدی دیگر شود.

از قدیم گفته اند که پیشگیری بهتر از درمان است و بهتر است با رعایت نظافت، تغذیه و دیگر موارد از بروز عفونت در لثه های خود پیشگیری کنید اما اگر به هر دلیلی با این عارضه مواجه شدید در اولین فرصت برای درمان آن اقدام کنید. مراجعه به دندان پزشک اولین راه توصیه شده برای عفونت لثه و دندان است اما راهکارهای خانگی و برمبنای طب سنتی نیز وجود دارد که به شما کمک می کند عفونت لثه خود را درمان کنید.

دلایل ایجاد عفونت لثه

عفونت لثه در اثر تجمع عفونت و چرک در بافت های حساس یا آسیب دیده لثه ایجاد می شود. عفونت لثه منجر به تورم و ایجاد یک بافت خونی نرم و دردناک در لثه می شود که در هنگام خوردن غذا یا نوشیدنی و حتی صحبت کردن و لمس کردن شخص را آزار می دهد. آسیب به لثه و عفونت لثه ممکن است در اثر موارد زیر ایجاد شوند:

  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • استفاده از مسواک نامناسب و ایجاد خراش و زخم روی لثه ها
  • تغذیه نامناسب( خوردن بیش از حد مواد ترش و اسیدی، شیرینیجات، غذا و نوشیدنی بیش از حد داغ و…)
  • زخم شدن لثه ها در اثر برخورد جسم خارجی خشن مانند نان خشک و…
عفونت لثه
عفونت لثه

درمان عفونت لثه درطب سنتی اسلامی

طب سنتی و طب اسلامی توصیه های موثری برای درمان عفونت لثه دارند. درمان عفوت لثه در طب سنتی اسلامی با چند اقدا ساده و کم هزینه موثر است. با این حال این اقدامات باید منظم و با دقت و صحیح انجام شوند. در ادامه برخی از روشهای درمان عفونت لثه در طب اسلامی را می‌خوانید:

محلول آب‌ نمک: آب نمک با خاصیت ضد عفونی کنندگی خیلی سریع به از بین رفتن باکتری ها و عفونت کمک می کند. بعد از هر وعده غذایی و پس از مسواک زدن، در دهانتان آب نمک قرقره کنید. مقدار نمک باید زیاد باشد و آب کاملا شور شود. این کار علاوه بر ضد عفونی کنندگی در تسکین درد نیز موثر است.

زردچوبه: زردچوبه سرشار از آنتی اکسیدان است و از گذشته های خیلی دور برای درمان عفونت زخم ها و جراحات مورد استفاده قرار می گرفته. برای درمان عفونت لثه کافیست خمیر یک دستی از مخلوط زردچوبه و آب تهیه کرده و بر موضع ملتهب لثه خود قرار دهید. این کار را دو بار در روز و هر بار به مدت پنج دقیقه انجام دهید.

آب لیمو: ممکن است با چرخاندن آب لیمو در دهانتان سوزش و درد زیادی را حس کنید اما بدانید که این کار تاثیری بسیار خوب در از بین بردن عفونت لثه دارد. پس تحمل کنید و در روز دو بار آب لیموی تازه را در دهان قرقره کنید تا خیلی زود از شر عفونت لثه خلاص شوید. می توانید آب لیمو را با مقداری آب ولرم رقیق کنید.

جوش شیرین: جوش شیرین نیز از آن دسته موادی است که سابقه زیادی در درمان مشکلات دهان و دندان دارد. از درمان آفت دهان گرفته تا سفید کنندگی دندان. حالا برای درمان عفونت لثه نیز می توانید از جوش شیرین کمک بگیرید. به این ترتیب که مقداری جوش شیرین را در آب ولرم حل کرده و سپس دو بار در روز قرقره کنید.

روغن ها: روغن حنظل، روغن میخک، روغن نارگیل، روغن آفتاب گردان و روغن کنجد از جمله روغن های گیاهی و طبی هستند که با ماساژ بر لثه می توانند سرعت از بین رفتن عفونت لثه را بالا ببرند. این روغن ها اغلب خواص ضد باکتریایی و ضد عفونی کنندگی دارند. پس از استفاده از روغن ها برای ماساژ لثه حتما مسواک بزنید.

درمان التهاب لثه در طب سنتی

التهاب لثه به معنی تورم، قرمزی، تغییر در ظاهر طبیعی لثه هاست که ممکن است با ترشحات آبکی و خونریزی همراه باشد. التهاب لثه یکی از زمینه های ابتلا به عفونت لثه است. بنابراین باید برای درمان آن فورا اقدام کرد. درمان التهاب لثه در طب سنی با انجام این اقدامان امکانپذیر است:

  • شستن دهان یا قرقره کردن با دمنوش بابونه
  • اضافه کردن چند قطره عصاره یا تنور اکیناسه به دهانشویه
  • مصرف شیرین بیان
  • نوشیدن یا قرقره کردن دمنوش مریم گلی
  • ئمنوش همیشه بعار
  • دمنوش نعنا فلفلی

علائم عفونت لثه چیست؟

علائم عفونت لثه بسیار واضح و قابل تشخیص هستند واین امر باعث شده که فرصت اقدام به موقع برای درمان از دست نرود. عفونت لثه با اینکه یک بیماری دهانی شایع است اما اگر به موقع برای درمان آن اقدام شود، خطری ندارد. تنها در صورت بی توجهی و عدم درمان این عفونت می تواند به دندان و فک و… سرایت کرده و مشکلات دیگر ایجاد کند. علائم عفونت لثه به این صورت اند:

  1. ورم لثه ها
  2. ملتهب شدن لثه ها
  3. درد و سوزش در لثه ها
  4. وجود بوی چرک و عفونت در دهان
  5. ایجاد غه های چرکی کوچک مانند جوش روی لثه
  6. تورم غدد لنفاوی (در موارد حادتر)

پیشگیری از عفونت لثه

مهمترین نکته برای پیشگیری از عفونت لثه، رعایت بهداشت است. روزانه دهان خود را شست و شو دهید. استفاده از خمیردندانهای صنعتی را کنار گذاشته و به جای آن از مخلوط عسل و نمک استفاده کنید. همچنین توصیه می شود در روز دست کم یک بار محلول آب و نمک یا آب و سرکه سیب را در دهان قرقره کنید.

قرقره چای سبز سرد شده نیز موثر است.

این موارد موجب پاکسازی دهان و از بین رفتن عوامل بیماری زا و باکتری ها می شود و از ایجاد عفونت جلوگیری می کند.

بهتر است از مسواک های نرم و منعطف استفاده کنید تا موجب خراشیدگی و زخم لثه ها نشوید. درخوردن خوراکهای خشک مانند نان خشک، چیپس و مواردی از این دست احتیاط کنید که به لثه های خود آسیب نزنید.

از نخ دندان استفاده کنید تا با خارج کردن غذاهای مانده در بین دندانها، احتمال بروز عفونت را کاهش دهید.

آسیب هایی که در اثر عفونت لثه ایجاد می شود

  • بوی بد دهان
  • سوزش و درد در لثه ها
  • خون ریزی لثه ها
  • کاهش اشتها
  • پوسیدگی دندان و عفونت ریشه دندان
  • لق شدن و افتادن دندان
  • سرایت عفونت به استخوان فک

درمان عفونت ریشه دندان با طب سنتی

اهمیت درمان عفونت لثه در این است که اگر درمان نشود، این عفونت به ریشه دندان سریات کرده و ایجاد آسیب های جدی می کند. عفونت ریشه دندان نیز ممکن است به فک و استخوانهای صورت سرایت کند. بنابراین مهم است که درمان شود.

درمان عفونت ریشه دندان در طب سنتی با اقدامات زیر امکانپذیر است:

  1. قرقره کردن محلول آب ولرم و آب لیمو تازه
  2. قرقره کردن عصاره گل رز و اب لیمو تازه
  3. مصرف سیر تازه
  4. شستن دندانها با نمک
  5. مصرف عسل مرغوب
  6. نوشیدن یا قرقره دمنوش زنجبیل
  7. و….

نکاتی که باید بدانید

اگر عفونت لثه شما زیاد است و همراه با خروج چرک و عفونت است بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید.

اگر با وجود انجام راهکارهای خانگی بهبودی حاصل نشد از دندانپزشک کمک بگیرید.

بهتر است برای تشخیص میزان عفونت و احتمال سرایت آن به دندان و نقاط دیگر با پزشک مشورت کرده و سپس اقدام به درمان کنید.

اگر عفونت لثه همراه با درد شدید دندان یا احساس لقی در دندانها همراه است حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

اگر در بارداری دچار عفونت دندان شدید، به دلیل اهمیت درمان عفونت به جهت حفظ سلامت مادر و جنین، بدون فوت وقت و معطلی با پزشک و طبیب حاذق مشورت کرده و نسبت به درمان آن اقدام کنید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *