درمان خار پاشنه در طب سنتی + 5 راهکار برای درمان خار پاشنه
درمان خار پاشنه در طب سنتی + 5 راهکار برای درمان خار پاشنه

درمان فوری خار پاشنه در طب سنتی با سرکه و 7 روش خانگی دیگر

تاریخ نگارش

فوریه 14, 2024

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

خارپاشنه یک زائده استخوانی میباشد که در ناحیه پاشنه پا بروز میکند و سبب ایجاد درد و مشکل در راه رفتن فرد میگردد. خار پاشنه نشانه خاصی ندارد اما بروز درد در قسمت پاشنه پا به صورت خود به خودی یا به دلیل فشار وارد کردن میتواند شما را از وجودش آگاه سازد تا به دنبال درمان خار پاشنه باشید.

علل ایجاد خار پاشنه

خار پاشنه به دلایل متعددی ایجاد می شود که موثرترین آنها عبارتند از:

  • ایستادن در مدت طولانی
  • دویدن
  • چاقی و اضافه وزن
  • راه رفتن بیش از حد
  • کفش نامناسب

در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا راه های درمان خار پاشنه در طب سنتی را بررسی کنیم.

درمان خار پاشنه
درمان خار پاشنه

سرکه درمان فوری خارپاشنه

سرکه سیب درمان فوری خارپاشنه میباشد. استفاده از سرکه سیب سبب خارج شدن کلسیم اضافی از پاشنه پا میشود زیرا کلسیم اضافی باعث خار پاشنه میشود. سرکه سیب باعث کاهش التهاب و درد در قسمت آسیب دیده میشود.

برای استفاده از سرکه سیب کافیست یک پارچه حوله ای را به سرکه سیب آغشته کنید و آن پارچه را در کفشتان قرار دهید و توجه داشته باشید که رطوبت پارچه از بین نرود. این کار را حدود یک هفته انجام دهید تا بهبودی حاصل شود.

یک راه دیگر برای بهره بردن از سرکه سیب این است که نصف فنجان سرکه سیب را به مقداری آب اضافه کنید و پای خود را حدود ده دقیقه در ترکیبی که حاضر کرده اید قرار دهید. این کار را دو مرتبه در روز به مدت دو هفته تکرار کنید تا به نتیجه برسید.

شما به روش دیگری نیز میتوانید از سرکه سیب استفاده کنید، برای این کار باید حدود یک قاشق غذا خوری سرکه سیب سرخ را با یک لیوان آب گرم ترکیب نمایید و از آن روزی دو بار به مدت دو هفته استفاده نمایید.

روش های درمان خار پاشنه در طب سنتی

ماساژ در درمان خار پاشنه

ماساژ: یکی از بهترین روش های درمان خارپاشنه و درد کف پا بهره بردن از ماساژ اطراف تاندون آشیل با استفاده از روغن های گرمی مثل: روغن سیاه دانه، روغن کنجد، روغن زیتون و… میباشد. برای افزایش اثر بخشی میتوانید به روغنی که برای ماساژ استفاده میکنید کمی زنجبیل، فلفل یا دارچین اضافه کنید و بعد از پایان ماساژ یک پلاستیک فریزر روی قسمت آسیب دیده قرار دهید.

درمان خار پاشنه با دنبه گوسفند

اگر دچار ورم و درد شدیدی هستید میتوانید در شب ها یک لایه از دنبه گوسفند را بر روی خار پاشنه خود قرار دهید و با یک دستمال تمیز پای خود را ببندید. اگر میتوانید ماساژ را در شب ها و قبل از اینکه بخوابید انجام دهید و روند را تا جذب کامل روغن ادامه دهید. بعد از گذشت چند روز از انجام این کار متوجه کاهش درد خود خواهید شد.

درمان خار پاشنه گوجه فرنگی

گوجه فرنگی علاوه بر مصرف خوراکی از خواص بیشماری برخوردار است که برای درمان گیاهی خار پاشنه نیز بسیار توصیه میباشد و این خواص بیشتر به وجود دانه های گوجه فرنگی وابسته است. برای اینکه درد خار پاشنه خود را کاهش دهید کافیست مقداری از آب گوجه فرنگی را گرفته و در ناحیه آسیب دیده قرار دهید و منتظر بمانید تا درد را کمتر کند. این راه برای درمان تا حدود دو هفته پاسخگو است و استفاده از آن سبب کاهش درد خارپاشنه شما میگردد.

درمان خار پاشنه با کاکتوس

زبان مادر شوهر یک نوع کاکتوس است که از خواص درمانی فراوانی برخوردار است. این گیاه برگ های تیغ داری دارد و در همه فصول سال سبز میباشد و در طب سنتی از آن استفاده های متعددی میشود. کاکتوس جزو گیاهانی است که با هر نوع آب و هوایی سازگار میباشد. مقاومت کاکتوس همان اثربخشی دارویی اش میباشد. کاکتوس در درمان خار پاشنه نیز موثر عمل میکند. برگ های کاکتوس را تکه تکه کنید و در قسمت هایی که درد میکند بگذارید. برای افزایش اثربخشی آن کافیست تکه ها را به مقداری روغن زیتون گرم شده آغشته نمایید و روی خارپاشنه خود قرار دهید سپس ناحیه آسیب دیده را با یک پارچه تمیز ببندید. این روش از گذشته برای درمان خار پاشنه استفاده میشده است.

درمان خار پاشنه با سنگ پا

یکی دیگر از راه های درمان خار پاشنه استفاده از سنگ پا میباشد. برای بهره بردن از این روش ابتدا پایی که دارای خارپاشنه است راحدود هفت دقیقه در آب گرم قرار دهید تا به خوبی نرم شود و بعد به آهستگی سنگ پا را روی قسمت آسیب دیده بکشید. این کار را تا چند دقیقه ادامه دهید. این کار را چند روز تکرار کنید تا به نتیجه مطلوب برسید. با استفاده از سنگ پا، خار پاشنه در قسمت استخوانی پاشنه به مرور کاهش پیدا میکند.

درمان خار پاشنه با کمپرس آب سرد و گرم

قرار دادن کمپرس اب سرد بر محل خار پاشنه درد آن را کاهش می دهد. همچنین سرما باعث کاهش التهاب خار پاشنه می شود. در مقابل استفاده از کمپرس گرم یا قرار دادن پا در تشت آب گرم یا بخار درمانی بر روند درمان خار پاشنه تاثیر مثبت دارد. تنها کافی است با برنامه ریزی منظم بین دو روش سرد و گرم تعادل برقرار کنید.

درمان خار پاشنه با رژیم غذایی مناسب

مصرف ویتامین C را بالا ببرید چون در کاهش التهابات موثر است. همچنین کلسیم باعث جلوگیری از پیشروی بیماری می‌شود. استفاده از اسفناج به دلیل داشتن ویتامینC و کلسیم در بهبود خارپاشنه موثر است. همچنین مصرف پرتقال تازه و قرص های ویتامین C در درمان خار پاشنه مفید است. روغن ماهی به دلیل داشتن امگا3 یکی دیگر از مواد موثر در درمان خارپاشنه است.
توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد قند و شکر درد را تشدید می کند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *