درمان بوی بد واژن با طب سنتی و روشهای خانگی
درمان بوی بد واژن با طب سنتی و روشهای خانگی

درمان بوی بد واژن به کمک طب سنتی+ 9 روش خانگی برای رفع بوی بد واژن

تاریخ نگارش

آگوست 23, 2022

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

بوی بد واژن برای همه زن ها آزاردهنده است. به خصوص اگر احساس کنند ممکن است این بو، به مشام اطرافیان نیز برسد! بوی بد واژن به دلایل مختلفی ایجاد می شود که به آن خواهیم پرداخت. همچنین می تواند عوارض جسمی و روحی متعددی را ایجاد کند. به همین دلیل ضروری است اگر متوجه بوی بد واژن شدید، علت آن را بیابید و برای درمان آن اقدام کنید.

به طور طبیعی واژن مقداری بو دارد که البته بوی آن طبیعی است و آزاردهنده نیست. موضوع رفع بوی واژن زمانی اهمیت پیدا می کند که این بو بد و متعفن باشد و شما را آزار دهد.

از آنجایی که بوی بد واژن ممکن است به دلیل بیماریهای دستگاه تناسلی و واژن و رحم و عفونت ها و… باشد، درصورت عدم درمان ممکن است باعث بروز مشکلات جدی مانند ناباروری، سرطان دهانه رحم، اختلال در روابط جنسی، افسردگی و کاهش اعتماد به نفس و… شود.

بوی بد واژن

همانطور که گفتیم بوی واژن تا حدودی طبیعی است. اما بوی بد واژن معمولا دراثر التهابات واژن ایجاد می شود. و علت آن اغلب عدم رعایت بعداشت است. اما علت آن می تواند عفونت های داخلی و موضعی نیز باشد. رشد بی رویه باکتری های طبیعی واژن موجب ایجاد بوی بد واژن می شود.

علائم بوی بد واژن

درحالت عادی و طبیعی شما بوی واژن را استشمام خواهید کرد. اما درصورت داشتن علائم دیگر می توان گفت که بوی بد واژن را تجربه می کنید. عواملی مانند:

  • بوی مداوم و آزاردهنده از ناحیه واژن، لباس زیر و…
  • خارش و سوزش ناحیه تناسلی
  • التهاب و تورم واژن و اطراف آن
  • درد شکم و لگن
  • تغییر در میزان و رنگ ترشحات
درمان بوی بد واژن
درمان بوی بد واژن

کدام بوها طبیعی و کدام بوها غیر طبیعی هستند؟

گاهی اوقات بوی بدی که از ناحیه تناسلی استشمام می کنید می تواند به دلیل باقی ماندن قطرات ادرار بر لباس شما باشد. استفاده از لباس زیر نامناسب نیز می تواند ایجاد بوی بد کند. برخی از این لباسها در تماس با ترشحات یا آب و رطوبت بوی بدی مانند بوی کپک و ماندگی ایجاد می کنند که با تعویض لباس زیر و توجه به انتخاب لباس مناسب و مرغوب برطرف خواهد شد. اما بوهای واژن انواع مختلفی دارد که برخی طبیعی و برخی نیاز به پیگیری و درمان دارند:

  1. بوی تند، خمیری یا ترش: که نشان از وجود باکتریهای مفید دارد. این باکتری ها اسیدلاکتیک، پراکسید هیدروژن و مواد ضروری دیگر برای سلامت واژن ودستگاه تناسلی را تولید می کنند. این مواد سطح PH واژن را نظیم می کنند و مانع از رشد قارچ ها و باکتری های مضر می شوند. اگر چنین بویی استشمام کردید نگران نباشید.
  2. بویی شبیه بوی فلز: معمولا این بو را در ایام قاعدگی خود یا خونریزی های دیگر استشمام می کنید. دلیل آن هم وجود آهن در خون دفع شده است. همچنین بعد از نزدیکی ها و در تماس با مایع منی ممکن است این بو را استشمام کنید که طبیعی است و نیاز به درمان ندارد.
  3. بوی شیرین، تلخ یا ملس: استشمام چنین بویی از واژن، به شما می گوید که تغییراتی در باکتریهای طبیعی ایجاد شده است و PH واژن دچار تغییراتی شده است. این بو ممکن است به دلیل بروز عفونت های ساده باکتریایی باشد که با تدابیر ساده ای قابل درمان است.
  4. بوی بد و متعفن: اگر بویی مانند بوی ماهی از واژن به مشامتان رسید باید قضیه را جدی بگیرید. این بو ممکن است به دلیل واژینو باکتری، رخ دهد. واژینو باکتری رشد غیر طبیعی باکتری های واژن است که همراه با خارش و سوزش بروز می کند. دلیل دیگر بوی متعفن واژن می تواند تریکومونیازیس باشد که یک عفونت مقاربتی است و علت آن می تواند روابط جنسی غیر بهداشتی و محافظت نشده باشد. در این حال بانوان خارش، سوزش، التهاب و تغییر در رنگ ترشحات را تجربه می کنند. علت دیگر وجود بوی فاسد در واژن می تواند جاماندن تامپون قاعدگی در واژن باشد. ممکن است فراموش کرده باشید تامپون را خارج کرده باشید و موجب بروز عفونت در واژن خود شده باشید. این مشکل ی تواند با تب، درد لگن و شکم، درد هنگام ادرار، تورم ناحیه تناسلی و خارش و سوزش همراه باشد.

در صورت تشخیص عفونت و التهاب و بیماری در واژن و دستگاه تناسلی معمولا پزشک دستور به مصرف آنتی بیوتیک می دهد. در مواردی نیز ژل یا محلول شست و شو تجویز می شود. روشهای مجرب و موثری نیز وجود دارد که به توصیه طب سنتی انجام می شود و در رفع بوی بد واژن موثر است. این روشها اغلب آسان و ارزان هستند وعوارضی نیز در خصوص آنها گزارش نشده است. در ادامه برخی از این روشها را خواهید خواند.

درمان بوی بد واژن با طب سنتی

درمان بوی بد واژن با سرکه

بدوقاشق سرکه سیب را در یک لیوان آب حل کرده و با آن واژن خود را شست و شو دهید. می توانید از همین نسبت استفاده کرده و مقدار بیشتر تهیه کنید و برای شست و شو در دستشویی و … استفاده کنید.

همچنین می توانید از ترکیب سرکه سفید و نمک دریا کمک بگیرید. این ترکیب را می توانید برای شست وشوی روزانه یا در وان حمام استفاده کنید.

این ترکیبات موجب پاکسازی واژن از باکتری ها و پروتئین های غیر ضروری می شود و PH محیط را تنظیم می کند. انجام این تدابیر دو یا سه بار در هفته تاثیر گذار است و در مدت کوتاهی بوی بد واژن را از بین می برد.

درمان بوی بد واژن با جوش‌شیرین

مقداری جوش شیرین را در وان حمام یا یک لگن بزرک بریزید و با آب مخلوط کنید و حدود 15 دقیقه در آن بنشینید و به آرامی واژن خود را بشویید. سپس بدن و واژن خود را با آب ولرم خوب شست و شو دهید. جوش شیرین موجب تنظیم PH محیط واژن می شود و از این طریق به رفع بوی بد واژن کمک می کند.

درمان بوی بد واژن با ماست

ماست با خواص آنتی باکتریالی که دارد، موجب از بین رفتن باکتری های مزاحم می شود و به رفع بوی بد واژن کمک می کند. ماست تاثیر بالایی در تنظیم سطح اسیدی و بازی بودن واژن دارد. برای کمک گرفتن از ماست کافی است مقداری ماست را بر ناحیه تناسلی و واژن خود ماساژ دهید یا از آب ماست برای شست وشو استفاده کنید.

درمان بوی بد واژن با روغن درخت چای

از خواص روغن درخت چای، ضد قارچ بودن و ضد عفونی کننده بودن آن است که در مورد حل این مشکل خاص، به ما کمک می کند. چند قطره روغن درخت چای را در آب حل کنید و با یک پارچه نخی تمیز یا مقداری پنبه روی قسمت خارجی واژن به گونه ای قرار دهید که تماسی با ران و پوست پای شما نداشته باشد. بعد از 15 دقیقه پارچه را برداشته و حل را با آب ولرم شست و شو دهید. این کار با سرعت بالایی بوی بد واژن را درمان می کند.

رفع بوی بد واژن در خانه
رفع بوی بد واژن در خانه

درمان بوی بد واژن با سیر

مصرف روزانه سیر به صورت خام یا پخته و در ترکیب غذاها، مانند یک آنتی بیوتیک قوی در بدن عمل می کند. سیر با خاصیت ضدباکتریایی و ضد میکروبی خود، باعث از بین رفتن عوامل بیماری زا در بدن می شود و رشد و تکثیر باکتری های مضر را متوقف می کند و به این ترتیب موجب از بین رفتن عوامل بد بو شدن واژن و درمان بوی بد واژن می شود.

درمان بوی بد واژن با آب

آسانترین و ارزانترین راه برای درمان بوی بد واژن آب است! مصرف روزانه آب به مقدار کافی باعث آب رسانی مناسب به واژن می شود و عملکرد آن را بهبود می بخشد. مرطوب بودن محیط داخلی واژن باعث تقویت سلامت آن می شود. شست و شوی صحیح و کامل واژن با آب تمیز نیز از بروز عفونت ها در آن جلوگیری می کند.

درمان بوی بد واژن با روغن نارگیل

روش دیگری که برای درمان بوی بد واژن در طب سنتی معرفی شده، استفاده از روغن نارگیل است. روغن نارگیل ضد قارچ، ضد ویروس و ضد باکتری است. استفاده از روغن نارگیل موجب پاکسازی واژن از باکتری های مزاحم و سایر عوامل بیماری زا می شود. همچنین لطافت و رطوبت کافی به واژن می دهد و از خشکی واژن جلوگیری می کند.

برای استفاده از روغن نارگیل در جهت رفع بوی بد واژن به دو صورت می توانید عمل کنید:

  1. تامپونی را آغشته به روغن نارگیل کنید و در واژن خود قرار داده و پس از سه ساعت بیرون آورده و واژن خود را با آب ولرم بشویید. این روش مختص زنان متاهل است و به دختران مجرد توصیه نمی شود.
  2. دو قاشق روغن نارگیل را با چند قطره روغن اسطوخودوس مخلوط کرده و روی یک پد بهداشتی یا پارچه نخی تمیز بمالید. پد یا پارچه را پیش ازخواب روی واژن و ناحیه تناسلی خود قرار دهید و اجازه بدهید تا صبح باقی بماند. سپس پد را دور انداخته و با آب ولرم خود را کاملا بشویید. دختران جوان و مجرد می توانند با خیال راحت از این روش استفاده کنند.

درمان بوی بد واژن با عسل

عسل از گذشته های دور مصارف درمانی شگفت انگیزی داشته است. همیشه از عسل بهعنوان یک ضد عفونی کننده قوی در درمان زخم ها و عفونت ها و جراحات استفاده شده و حالا برای درمان بوی بد واژن نیز اثری شفابخش از خود نشان داده است. به چند روش می توانید از عسل برای رفع عفونت ها و پاکسازی واژن و رفع بوی بد آن استفاده کنید:

  • ماساژ عسل بر واژن و نواحی اطراف آن به مدت 20 دقیقه و سپس شستن آن با آب گرم و خشک کردن بدن.
  • قرار دادن پد آغشته به عسا روی واژن و ناحیه تناسلی به مدت یک ساعت و سپس شستن ناحیه با آب گرم و خشک کردن.
  • تزریق مقداری عسل به کمک سرنگ یا اپلیکاتور به درون واژن (برای زنان متاهل) و دراز کشیدن به مدت یک ساعت. سپس ادرار کردن و شستن واژن با آب گرم و خشک کردن.
  • مصرف روزانه عسل، آب عسل، شیرعسل و…

درمان بوی بد واژن با زردچوبه

زردچوبه هم در درمان عفونت ها و رفع چرک و باکتری سابقه طولانی دارد. زردچوبه خواص ضد عفونی کنندگی و ضد باکتریایی قوی داره و در گذشته ها به منظور جلوگیری از عفونت روی زخم ها و سوختگی ها و جراحات ریخته می شده یا ضمادی از آن تهیه کرده و بر موضع آسیب دیده قرار می دادند.

برای رفع بوی بد واژن یک قاشق زردچوبه را در یک لیوان شیر گرم حل کرده و بنوشید.

همچنین می توانید یک قاشق زردچوبه را با مقداری ماست یا آب ماست مخلوط کرده و پیش از حمام کردن بر ناحیه تناسلی خود بمالید و بعد از 15 دقیقه آبکشی کنید.

نکات:

  • پیش از استفاده از هریک از روشهایی که در بالا ذکر شد، مطمئن شوید که به آن ماده خاص حساسیت ندارید. در صورت بروز نشانه های آلرژیک مانند خارش یا التهاب غیر طبیعی دست از کار کشیده و پوست خود را تمیز بشویید.
  • از مصرف بیش از حد فست فودها و غذاهای سرخ شده خودداری کنید.
  • میوه و سبزیجات تازه و سالم به ویژه سبزیجات سبزرنگ مانند اسفناج، آووکادو، بروکلی و…مصرف کنید.
  • از آجیل و مغزهای طبیعی در رژیم غذایی خود استفاده کنید.
  • لباس زیر نخی، مرغوب و تمیز استفاده کنید. لباسهای زیری که به مدت طولانی استفاده کرده اید دور بریزید. حتما لباسهای زیرتان را در معرض آفتاب خشک کنید یا اتو کنید.
  • از پوشیدن شلوارهای تنگ و چسبان خودداری کنید.
  • از کرم ها و ژل های خوشبو کننده، بی حس کننده در روابط جنسی، سفید کننده و… استفاده نکنید.
  • در روابط جنسی بهداشت و احتیاط را رعایت کنید.
  • بهداشت شخصی را رعایت کنید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *