آبگوشت قورمه سبزی چیست و چه خواصی دارد؟
آبگوشت قورمه سبزی چیست و چه خواصی دارد؟

خواص آبگوشت قورمه سبزی، غذای سنتی همدان + 4 مورد منع مصرف آن

تاریخ نگارش

اکتبر 4, 2022

دسته‌بندی

خوراک و کباب

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

اگر به شهر همدان سفر کردید، علاوه بر دیدن مکان های تاریخی این شهر، حتما آبگوشت قورمه سبزی همدانی ها را، که یکی از غذاهای باستانی آنها به شمار میرود، امتحان کنید. آبگوشت قورمه سبزی غذایی است که میتواند مورد علاقه ی افرادی قرار گیرد که هر دو غذای قورمه سبزی و آبگوشت را بسیار دوست دارند.

جدول دسترسی سریع

آبگوشت قورمه سبزی متشکل از سبزی قورمه سبزی، گوشت گوسفندی، لوبیا قرمز، لیمو عمانی، پیاز، تخم مرغ، سیب زمینی، ادویه ها و ماست میباشد.

آبگوشت قورمه سبزی یک غذای لذیذ است که حاوی خواص فراوانی برای سلامت بدن میباشد. در این مطلب از طب شناس قصد داریم شما را با خواص فوق العاده ی این غذای خوشمزه آشنا کنیم. پیش از آن، از طبع آبگوشت قورمه سبزی خواهیم گفت و پس از بازگو کردن خواص آبگوشت قورمه سبزی، به معرفی مضرات و مصلحات این غذا خواهیم پرداخت.

طبع آبگوشت قورمه سبزی

چنانچه برای شما سوال پیش آمده که طبع آبگوشت قورمه سبزی سرد است یا گرم، باید بدانید که طبع آبگوشت قرمه سبزی رو به سردی بوده و بنابراین این غذا برای گرم مزاجان مناسب است و سرد مزاجان این غذا را میبایست با مصلح آن مصرف کنند تا مزاج آن اصلاح شود.

خواص فوق العاده ی آبگوشت قورمه سبزی

در این قسمت از طب شناس قصد داریم خواص بی نظیر و باورنکردنی آبگوشت قورمه سبزی را برای شما بیان کنیم. این خواص شامل موارد زیر میشوند:

آبگوشت قرمه سبزی و بهبود عملکرد بدن

آبگوشت قورمه سبزی حاوی مواد مغذی فراوانی است. به دلیل وجود تخم مرغ در آبگوشت قورمه سبزی، این غذا حاوی پروتئین بوده و مواد مغذی لازم را برای بدن تأمین خواهد کرد. تخم مرغ را به عنوان یک غذای کامل میشناسند و به همین دلیل است که وقتی با نان همراه میشود، یک صبحانه‌ی کامل را برای شما تشکیل داده و بلافاصله پویایی بدن را بالا خواهد برد.

آبگوشت قورمه سبزی نیز به دلیل دارا بودن تخم مرغ، میتواند سطح انرژی را در شما بالا برده و سبب بهبود عملکرد بدن در شما شود.

آبگوشت قورمه سبزی و جبران کمبود آهن

بیشتر افرادی که از کمبود آهن رنج میبرند با از دست دادن انرژی و سردرد مواجه میشوند؛ چرا که آهن حامل اکسیژن در خون بوده و نقشی حیاتی را در سیستم ایمنی بدن، انرژی‌ زایی و بسیاری دیگر از عملکردهای بدن به عهده دارد.

از آنجایی که آبگوشت قورمه سبزی حاوی آهن میباشد، و این آهن نوعی آهن مفید برای بدن است که قابل هضم‌ ترین نوع آهن به حساب می آید، توصیه میشود جهت جبران کمبود آهن آبگوشت قرمه سبزی را امتحان کنید.

علاوه بر آن، آهن موجود در گوشت، سبزیجات و حبوبات موجود در آبگوشت قورمه سبزی از ابتلا به ‌کم‌ خونی جلوگیری کرده و وجود ویتامین C در آبگوشت قورمه سبزی، سبب افزایش جذب آهن موجود در ترکیبات آن خواهد شد.

آبگوشت قرمه سبزی سرشار از مواد مغذی

غلظت مواد مغذی موجود در آبگوشت قورمه سبزی سبب شده است تا به یکی از غذاهای بی نظیر که میبایست در برنامه غذایی شما جای داشته باشد، تبدیل شود.

علاوه بر آن، آبگوشت قورمه سبزی فولات، ویتامین‌ های گروه A ،ویتامین های گروه E و همچنین ویتامین B12 مورد نیاز بدن را تأمین میکند. تحقیقات نشان داده است که این مواد نقش حیاتی در تأمین انرژی مورد نیاز بدن دارند.

همچنین، همانطور که گفته شد، تخم مرغ موجود در آبگوشت قورمه سبزی سرشار از ویتامین B بوده و به این دلیل به حفظ انرژی بدن در طول روز کمک خواهد کرد.

آبگوشت قورمه سبزی و بهبود سلامت مغز

کولین یک ترکیب مغذی مهم است که در آبگوشت قورمه سبزی یافت میشود؛ این ترکیب به رشد و سلامت مغز کمک کرده و همچنین با بهبود حافظه و دقت نیز در ارتباط میباشد.

علاوه بر آن، کولین در رشد مغز در جنین و نوزادان نیز نقش مهمی را ایفا میکند. تخم مرغ موجود در آبگوشت قورمه سبزی منبع خوبی برای دریافت کولین است. مصرف دو تخم مرغ در روز می‌تواند ۳۰ درصد نیاز کولین زنان باردار را تأمین کند.

آبگوشت قورمه سبزی و تقویت بینایی

تره و جعفری موجود در سبزیجات آبگوشت قورمه سبزی منبعی غنی از ویتامین A هستند. ویتامین A برای تقویت بینایی بسیار مفید بوده و از نابینایی و کم بینایی در سنین بالا پیشگیری خواهد کرد.

علاوه بر این سبزیجات، دو آنتی اکسیدان مهم برای بدن لوتئین و زأگزانتین هستند که در تخم مرغ موجود در آبگوشت قورمه سبزی یافت میشوند. این دو آنتی‌اکسیدان در برابر مشکلات مرتبط با اشعه‌ی خورشید از چشم محافظت خواهند کرد.

همچنین، مصرف آبگوشت قورمه سبزی از مشکلات چشمی مانند آب مروارید و تباهی لکه‌ی زرد جلوگیری میکند.

با آبگوشت قورمه سبزی، استخوان های خود را تقویت کنید.

آبگوشت قورمه سبزی حاوی ویتامین D بوده و این ویتامین برای جذب کلسیم و تقویت استخوان ها بسیار ضروری میباشد.

علاوه بر آن، ویتامین D به تنظیم سطح کلسیم خون کمک کرده و به این ترتیب با مصرف آبگوشت قورمه سبزی میتوانید از جذب شدن میزان کافی کلسیم در استخوان‌ های‌ تان اطمینان حاصل کرده و به تقویت آن‌ها نیز کمک کنید.

همچنین، لازم به ذکر است که جعفری و شنبلیله موجود در آبگوشت قورمه سبزی، سرشار از کلسیم و منیزیم بوده و این دو ماده برای استخوان های شما بسیار مفید میباشند.

آبگوشت قورمه سبزی و حفاظت از مو

تخم مرغ موجود در آبگوشت قورمه سبزی سرشار از آمینواسید های حاوی سولفور میباشد و ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی را داراست؛ به این ترتیب به حفظ سلامت مو و ناخن کمک خواهد کرد.

خوب است بدانید چنانچه پیش از این روی،‌ سولفور، ویتامین B12 و ویتامین A کافی در رژیم غذایی‌ تان وجود نداشته، میتوانید با گنجاندن آبگوشت قرمه سبزی در برنامه غذایی خود، شاهد رشد سریع‌ تر موهای‌ تان باشید.

خواص آبگوشت قورمه سبزی
خواص آبگوشت قورمه سبزی

آبگوشت قورمه سبزی حاوی ویتامین C میباشد.

ویتامین C موجود در لیمو عمانی آبگوشت قرمه سبزی میتواند تامین کننده ی ویتامین C مورد نیاز بدن در طول روز باشد.

علاوه بر آن، آبگوشت قورمه سبزی قادر است عوارض ناشی از کمبود ویتامین C را در بدن از بین برده و جبران کند.

آبگوشت قرمه سبزی و بهبود عملکرد دستگاه گوارش

به طور کلی، به دلیل وجود سبزیجات در آبگوشت قورمه سبزی و همچنین وجود الیاف رژیمی، این غذا به گوارش بدن انسان کمک بسیار خوبی کرده و با جذب بسیار خوبی که دارد سبب بهبود عملکرد روده در دستگاه گوارش خواهد شد.

زردچوبه، یکی از ادویه های آبگوشت قورمه سبزی

یکی از چاشنی‎‌های موجود در آبگوشت قورمه سبزی، زردچوبه است. این ادویه علاوه بر خواص آنتی‌اکسیدانی که مانع از ابتلا به سرطان شده و حافظه را افزایش میدهد، دارای کورکومین میباشد که خواص ضدالتهابی داشته و برای افرادی که بیماری های التهابی، نظیر آرتروز، دارند بسیار مفید است.

از دیگر خواص این ادویه، افزایش اشتها و همچنین پیشگیری از بیماری دیابت است.آبگوشت قورمه سبزی برای افرادی که قصد اضافه کردن وزن دارند بسیار موثر واقع میشود.

آبگوشت قورمه سبزی و تقویت سیستم ایمنی بدن

جعفری یکی از سبزیجات های موجود در آبگوشت قورمه سبزی میباشد. جعفری منبعی سرشاز از ویتامین C بوده که برای تقویت سیستم ایمنی بدن شما بسیار مفید است.

علاوه بر آن، سبزیجات موجود در آبگوشت قرمه سبزی حاوی ویتامن B12 نیز میباشند که این ویتامین سیستم عصبی بدن شما را بهبود بخشیده و به آن آرامش میدهد.

از دیگر مواد مفید در جعفری موجود در آبگوشت قورمه سبزی، میتوان به فولیک اسید اشاره کرد. این ماده علاوه بر کمک به هضم غذا، قلب را تقویت کرده و در نتیجه فشار خون طبیعی و سالمی را برای شما ایجاد خواهد کرد.

همچنین، تخم مرغ موجود در آبگوشت قورمه سبزی نیز از دیگر موادی است که سیستم ایمنی بدن شما را تقویت خواهد کرد. ویتامین A، ویتامین D و فولات دیگر عامل‌های مهم در افزایش سطح ایمنی بدن میباشند، که در تخم مرغ وجود داشته، و سیستم بدن را در برابر هر بیماری یا ویروسی، تقویت میکنند.

آبگوشت قورمه سبزی و کاهش درد های قاعدگی

همانطور که گفته شد، یکی از ادویه های آبگوشت قورمه سبزی، زردچوبه میباشد. طبق مطالعات انجام شده مشخص شده است که کورکومین موجود در زردچوبه به منظور کاهش شدت علائم قاعدگی تاثیرگذار بوده و این خاصیت را میتوان به اثرات ضد التهابی زردچوبه نسبت داد.

کاهش بیماری های قلبی و عروقی با مصرف آبگوشت قورمه سبزی

از حبوبات بکار رفته در آبگوشت قرمه سبزی، لوبیا قرمز میباشد. به دلیل حضور لوبیا قرمز در آبگوشت قورمه سبزی، این غذای لذیذ حاوی منیزیم و کلسیم بوده که این دو ماده میتوانند از کم خونی جلوگیری کرده و سبب کاهش بیماری های قلبی و عروقی شوند.

بهبودی و سالم سازی خون با مصرف آبگوشت قورمه سبزی

از دیگر سبزیجات موجود در آبگوشت قرمه سبزی، تره و گشنیز میباشند. تره و گشنیز موجود در آبگوشت قورمه سبزی از منابع اصلی ویتامین K هستند. ویتامین K در انعقاد خون نقش بسزایی را ایفا کرده و به این ترتیب میتواند سبب بهبود و سالم سازی خون شود.

سم زدایی کبد با آبگوشت قرمه سبزی

همانطور که گفته شد، یکی از مواد موجود در آبگوشت قرمه سبزی ماده ای به نام کورکومین است که ناشی از وجود ادویه ی زردچوبه میباشد.

زردچوبه موجود در آبگوشت قرمه سبزی قادر است تولید صفرای کبد را تحریک کند. از آنجایی که کبد، از صفرا برای بیرون کردن سموم استفاده میکند، میتواند موجب پاکسازی و سم زدایی بدن شود.

علاوه بر آن، کیسه صفرا سلول هایی را که ترکیبات مضر را میشکنند، تولید میکند. اثرات سم زدایی کورکومین آن قدر خوب است که قادر است برای درمان مسمومیت جیوه ای هم استفاده شود.

آبگوشت قرمه سبزی و سلامت روده ها

سلامت روده ها برای سلامت دستگاه گوارش بسیار ضروری میباشد. روده ی سالم برای هضم بهتر غذا بسیار موثر واقع میشود. ماست موجود در آبگوشت قرمه سبزی سبب میشود تا سلامت دستگاه گوارش به شکل ویژه ای تامین شده و از بیماری های گوارشی نیز جلوگیری شود.

علاوه بر آن، چنانچه دچار سندروم روده تحریک پذیر هستید میتوانید از آبگوشت قرمه سبزی، به دلیل وجود ماست در آن، کمک بگیرید.

همچنین خوب است بدانید که در روده انسان پروبیوتیک وجود داشته و چنانچه قصد دارید پروبیوتیک طبیعی در بدن تان ایجاد کنید، آبگوشت قرمه سبزی را، به دلیل ماست موجود در آن، میل کنید. پروبیوتیک برای سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید بوده و در آبگوشت قرمه سبزی یافت میشود.

حفظ سلامت کلیه ها با آبگوشت قورمه سبزی

آبگوشت قورمه سبزی حاوی سبزیجاتی است که یکی از اجزای تشکیل دهنده ی آن سبزیجات، جعفری میباشد. جعفری موجود در آبگوشت قرمه سبزی به دلیل خاصیت ادرار آور خود، میتواند بر روی سلامت کلیه ها تاثیر گذار بوده و عملکرد کلیه‌ها را بهبود بخشد.

علاوه بر آن، مواد موجود در جعفری، که با نام های آپیول و میریستیسین شناخته میشوند، سبب دفع سنگ کلیه خواهند شد.

حفظ سلامت گوش ها با آبگوشت قورمه سبزی

همانطور که گفته شد، یکی از اجزای تشکیل دهنده ی آبگوشت قرمه سبزی جعفری است؛ این سبزی دارای خاصیتی است که میتواند سبب تمیز شدن مایع درون گوش شده و این امر به حرکت درست مخاط در گوش کمک کرده و همچنین سبب خروج مایع از گوش میشود.

مضرات و منع مصرف غذای لذیذ آبگوشت قورمه سبزی

آبگوشت قورمه سبزی در کنار تمام فوایدی که بیان شد، شامل مضرات و منع مصرف هایی برای برخی افراد است. این مضرات و منع مصرف ها به دلیل برخی مواد به کار رفته در آبگوشت قرمه سبزی میباشد. در ادامه به بیان این مضرات، و منع مصرف آن برای برخی افراد، خواهیم پرداخت.

  • افرادی که به تخم مرغ حساسیت دارند، آبگوشت قرمه سبزی مصرف نکنند: با اینکه شدت حساسیت به تخم‌ مرغ در افراد مختلف، متفاوت است، اما افرادی که به این حساسیت مبتلا هستند ممکن است عوارضی مانند واکنش‌ های پوستی ازجمله کهیر، اگزما، ورم ملتحمه نظیر خارش، قرمزی و یا آبریزش چشم را تجربه‌ کنند. علاوه بر آن، بسته به شدت حساسیت، در موارد شدیدتر، ممکن است شخص، به طیفی از عوارض جانبی همچون مشکلات گوارشی، افزایش وزن، سردرد، تهوع، استفراغ و سرگیجه دچار شود. بنابراین افرادی که به تخم مرغ حسلسیت دارند از مصرف آبگوشت قرمه سبزی خودداری کنند.
  • مصرف بیش از حد آبگوشت قرمه سبزی، سبب آسیب های مغزی میشود: لوبیا قرمز موجود در آبگوشت قرمه سبزی دارای آهن بوده و چنانچه لوبیا قرمز را به صورت مکرر و بیش از حد تعادل مصرف کنید ممکن است به آسیب های مغزی منجر شود.
  • مصرف بیش از حد آبگوشت قرمه سبزی سبب ایجاد برخی مشکلات میشود: توجه داشته باشید علاوه بر مواردی که گفته شد، مصرف بیش از حد آبگوشت قرمه سبزی، میتواند سبب ایجاد بیماری هایی نظیر اسهال، حالت تهوع، درد شکم و استفراغ شود.
  • ایجاد مشکلات گوارشی از دیگر مضرات زیاده روی در مصرف آبگوشت قرمه سبزی: به دلیل وجود لوبیا قرمز در این غذا، چنانچه به خوبی لوبیا قرمز خیس نخورد و یا بیش از حد مصرف شود، میتواند سبب ایجاد گاز های معده شده و حتی در مواردی ممکن است منجر به اسهال شود.

مصلحات آبگوشت قرمه سبزی

اگر از سرد مزاجان هستید و قصد دارید آبگوشت قرمه سبزی، که طبع و مزاجی سرد دارد، را میل کنید، پیشنهاد میکنیم از مصلحات این غذا که شامل عسل آویشن، عرق مخلصه، عرق زنجبیل و عرق مرزنجوش میشود استفاده کنید تا طبع آبگوشت قرمه سبزی اصلاح شده و شما را دچار سردی نکند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *