کوفته هلو شیرازی و خواص آن در طب سنتی
کوفته هلو شیرازی و خواص آن در طب سنتی

کوفته هلو شیرازی و همه خواص ان از منظر طب سنتی ایرانی و اسلامی

تاریخ نگارش

نوامبر 27, 2022

دسته‌بندی

خوراک و کباب

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

کوفته هلو یکی از انواع غذا های سنتی و خوشمزه ایرانی است که اصالت آن متعلق به شهر شیراز می باشد و بنابراین آن را با نام کوفته هلو شیرازی یاد میکنند.

جالب است بدانید که در طبخ این غذا، برخلاف نامش، از هلو استفاده نمیشود و تنها دلیل اینکه اسم این کوفته را کوفته هلو گذاشته اند، شباهت ظاهری این کوفته خوشمزه با میوه هلو می باشد.

مواد اولیه بکار رفته در کوفته هلو شیرازی شامل گوشت چرخ کرده، هویج، آرد نخودچی ، پیاز ، زعفران دم کرده و انواع مختلفی از ادویه ها نظیر زردچوبه، فلفل و غیره میباشد.

با نگاهی به مواد اولیه بکار رفته در کوفته هلو شیرازی میتوان فهمید که این غذا سرشار از انواع ویتامین ها و همچنین مواد معدنی و مغذی است و بنابراین برای بدن مفید واقع خواهد شد.

در این مطلب از طب شناس ما قصد داریم پس از معرفی طبع کوفته هلو شیرازی، به معرفی خواص فوق العاده این غذا بپردازیم. پس از آن نیز، برخی مضرات احتمالی این غذا را بیان کرده و در آخر نیز مصلحات کوفته هلو شیرازی را جهت اصلاح مزاج آن، به شما معرفی خواهیم کرد.

طبع کوفته هلو شیرازی سرد است یا گرم؟

اطباء طب سنتی معتقدند که طبع مواد اولیه یِ اصلیِ به کار رفته در غذا ها، تعیین کننده ی طبع کلی غذا خواهند بود.

مواد اصلی کوفته هلو شیرازی، شامل گوشت و هویج میشود که هر دو دارای طبع و مزاجی گرم میباشند؛ با این تفاسیر، باید گفته شود که طبع کوفته هلو شیرازی گرم است و بنابراین برای افرادی که سرد مزاج هستند مناسب بوده و گرم مزاجان نیز در مصرف این غذا میبایست احتیاط کرده و تا حد امکان از زیاده روی در مصرف آن خودداری نموده و این غذا را با مصلحاتش میل کنند.

خواص کوفته هلو شیرازی
خواص کوفته هلو شیرازی

خواص بی نظیر کوفته هلو شیرازی

همانطور که گفته شد، کوفته هلو شیرازی دارای خواص و فواید فراوانی است که این خواص به دلیل مواد تشکیل دهنده ی این غذای لذیذ میباشد.

در این قسمت از طب شناس به بررسی خواص این غذای خوشمزه خواهیم پرداخت. این خواص شامل موارد زیر میشوند:

  • سرشار از کلسیم: کوفته هلو شیرازی حاوی کلسیم زیادی می باشد که برای رشد استخوان ها در کودکان و زنان موثر است.
  • کنترل فشار خون: کوفته هلو شیرازی، همچنین دارای پتاسیم نیز می باشد که سبب می شود تا سدیم اضافی در بدن کنترل شده و فشار خون کاهش پیدا کند.
  • منبع ویتامین های گروه B: کوفته هلو شیرازی سرشار از ویتامین های گروه B می باشد؛ اسید فولیک و تیامین در کوفته هلو شیرازی به فراوانی یافت می شود.
  • پاکسازی سموم بدن: کوفته هلو شیرازی دارای مقادیر زیادی از ویتامین A می باشد که به کبد کمک می کند تا سموم مختلف از بدن انسان خارج شود. کوفته هلو شیرازی سبب می شود تا چربی در کبد کاهش پیدا کرده و مواد زائد از بدن خارج شود.
  • تقویت استخوان ها: کوفته هلو شیرازی دارای ویتامین K بوده و همین امر سبب می شود تا ترمیم استخوان ها به سرعت انجام شود: پتاسیم موجود در هویج نیز سبب تقویت استخوان ها می شود.
  • دارای سطح پایین کالری و چربی: کوفته هلو شیرازی دارای کالری کمی می باشد و چربی این غذا نیز کم بوده و توصیه میشود افرادی که مشکلات کلسترول دارند، با مشورت پزشک خود، این غذا را امتحان کنند.
  • منبع ویتامین K: کوفته هلو شیرازی حاوی ویتامین K می باشد که این ویتامین از لخته شدن خون در بدن جلوگیری خواهد کرد. چنانچه می خواهید پوکی استخوان نگیرید غذاهایی را که حاوی ویتامین K می‌ باشند در برنامه غذایی خود جای داده و مصرف کنید.
  • سرشار از ویتامین A: ویتامین A موجود در این غذا برای سلامت دندان ها و چشم ها بسیار مفید می باشد. مردان 900 گرم و زنان 700 گرم به این ویتامین نیازمند هستند.
  • تقویت ناخن ها: اگر می خواهید ناخن های زیبا داشته باشید بهتر است کوفته هلو شیرازی را امتحان کنید. چرا که هویج موجود در این غذا سبب می شود تا ناخن تقویت شده و درخشنده شود.
  • افزایش رشد مو های سر: گفته میشود چنانچه هویج را به صورت روازنه میل کنید، ویتامین C و E موجود در هویج سبب می شود گردش خون در پوست سر بهبود پیدا کرده و بنابراین سبب تقویت رشد مو ها شود. با گنجاندن کوفته هلو شیرازی که دارای هویج میباشد، می‌ توانید هویج را به وعده های غذایی خود وارد کنید.
  • تسریع روند درمان زخم ها: مصرف کوفته هلو شیرازی سبب بهبود کیفیت پوست و همچنین تسریع روند درمان زخم ها خواهد شد.
  • ضد نفخ: چنانچه از افرادی هستید که گاهی اوقات احساس نفخ می کنید، کوفته هلو شیرازی را در برنامه غذایی خود جای دهید. نفخ به دلیل تجمع گاز در بدن ایجاد می شود و کوفته هلو شیرازی یک غذای ضد نفخ می باشد که از جمع شدن گاز در معده و روده پیشگیری می کند.
  • سرشار از پتاسیم: پتاسیم یک ماده مغذی می باشد که سبب می شود تا از سکته جلوگیری شود. اگر می خواهید از خطر سکته مغزی در امان باشید بهتر است کوفته هلو شیرازی میل کنید.
  • منبع غنی آنتی اکسیدان: کوفته هلو شیرازی سرشار از آنتی اکسیدان می باشد؛ این امر سبب می شود تا خواص ضد سرطانی کوفته هلو شیرازی حفظ شود. اگر می خواهید از سرطان پیشگیری کنید، این غذا را میل کنید.
  • سلامت و تقویت مو های سر: جالب است بدانید که برای رشد مو و اضافه کردن حجم مو های خود میتوانید از کوفته هلو شیرازی بهره بگیرید؛ چرا که این غذا سرشار از ویتامین A می باشد.
  • سرشار از فیبر: کوفته هلو شیرازی دارای فیبر فراوان است. فیبر برای زنان و مردان بسیار مفید بوده و از بیماری های قلبی جلوگیری کرده و سبب می شود تا روده ها منظم کار کنند.
  • سرشار از بتا کاروتن و ویتامین A: کوفته هلو شیرازی دارای بتا کاروتن بوده و همچنین ویتامین A در این غذا به فراوانی یافت می شود.
  • سلامت پوست و چشم ها: ویتامین A زیادی در کوفته هلو شیرازی یافت می شود؛ علاوه بر آن، آنتی اکسیدان های مختلفی در این غذا وجود دارد که سبب می شود تا سلامت پوست و چشم شما حفظ شود.

کوفته هلو شیرازی و قند خون

کوفته هلو شیرازی حاوی کاروتنوئید می باشد که سبب می شود جهت کنترل قند خون موثر باشد. علاوه بر آن، کوفته هلو شیرازی دارای خواص قلیایی برای بدن می باشد که سبب پاکسازی خون نیز می شود. به علاوه، به دلیل مواد موجود در کوفته هلو شیرازی، این غذا تعادل هورمونی را در بدن ایجاد خواهد کرد.

کوفته هلو شیرازی غذایی بدون هلو
کوفته هلو شیرازی غذایی بدون هلو

کوفته هلو شیرازی مناسب برای افرادی با پوست خشک

خوب است بدانید که کمبود پتاسیم سبب می شود خشکی پوست ایجاد شود؛ از آنجایی که کوفته هلو شیرازی منبع غنی از پتاسیم میباشد، بنابراین مصرف کوفته هلو شیرازی سبب میشود تا پوست شما هیدراته شود.

کوفته هلو شیرازی و بهبود کارکرد دستگاه گوارش

کوفته هلو شیرازی دارای فیبر است که سبب میشود تا حرکات روده تنظیم شوند. علاوه بر آن، کوفته هلو شیرازی سبب می شود تا فرآیند هضم به درستی انجام شده و نیز جهت رفع اختلالات گوارشی، نظیر یبوست، مفید است.

علاوه بر آن، همانطور که گفته شد، کوفته هلو شیرازی سبب می شود تا از افزایش قند خون در بدن پیشگیری شود.

کوفته هلو شیرازی و خواص ضد سرطانی آن

طبق مطالعات انجام شده مشخص شد که هویج موجود در کوفته هلو شیرازی، سبب جلوگیری از سرطان های ریه، سینه و سرطان روده بزرگ میشود.

علاوه بر آن، کوفته هلو شیرازی سرشار از آنتی اکسیدان پلی استلین و فال کارینول می باشد که هر دو سبب از بین بردن سلول های سرطانی می شوند. همین امر سبب میشود تا کوفته‌ هلو شیرازی به عنوان یک غذای ضد سرطان معرفی شود.

مضرات و منع مصرف کوفته هلو شیرازی

کوفته هلو شیرازی غذای سالم و بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر غذایی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.

این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این غذا ها نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛ اما چنانچه در مصرف هر نوع غذایی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.

بنابراین، مضراتی که در ادامه برای کوفته هلو شیرازی بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این غذا بوده و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به بعضی از مواد اولیه ی به کار رفته در کوفته هلو شیرازی خواهد بود. این عوارض شامل موارد زیر میشوند:

  • می‌ تواند واکنش‌ های آلرژیک ایجاد کند: تعداد بسیار کمی از افراد به هویج موجود در کوفته هلو شیرازی حساسیت دارند. برخی از عوارض جانبی شایعی که در این افراد بروز می‌ کنند، عبارتند از: خارش پوست، اسهال، واکنش آنافیلاکتیک، کهیر و تورم. چنین آلرژی‌ هایی ناشی از آلرژن موجود در گرده‌ ی هویج است. آلرژن موجود در هویج شبیه به توت‌فرنگی، سیب‌زمینی، آجیل و خردل است. افرادی که به چنین خوراکی‌ هایی آلرژی دارند، هنگام مصرف کوفته هلو شیرازی باید محتاط باشند.
  • برای افراد مبتلا به دیابت مناسب نمیباشد: کوفته هلو شیرازی غذای مناسبی برای افراد دیابتی نیست. این غذا دارای قند بالا است. همانطور که میدانید، قند به گلوکز تبدیل می‌ شود و بنابراین میزان قند به سرعت در بدن افزایش می‌ یابد. افراد دیابتی بهتر است مقدار کمی از این غذا را مصرف کنند.
  • تغییر طعم شیر مادران شیرده: کوفته هلو شیرازی غنی از ویتامین‌ ها و مواد معدنی است که برای بدن بسیار مهم هستند. اما طبق نظر برخی اطباء طب سنتی، این غذا میتواند طعم شیر مادر را تغییر دهد. بنابراین زنانی که به نوزادشان شیر خودشان را می‌ دهند، باید از مصرف بیش از حد این غذا خودداری کنند.
  • تحریک‌پذیری
  • بی‌ خوابی
  • عصبی شدن
  • سوزش گلو

مصلحات کوفته هلو شیرازی

همانطور که گفته شد به دلیل طبع و مزاج گرم کوفته هلو شیرازی، این غذا برای سرد مزاجان بسیار مناسب بوده و گرم مزاجان میبایست آن را با مصلحاتش میل کنند.

از جمله مصلحات کوفته هلو شیرازی میتوان به آب انار، آب آلبالو، عرق بیدمشک و همچنین عرق کاسنی اشاره کرد. گرم مزاجان با مصرف این مصلحات به همراه کوفته هلو شیرازی میتوانند مزاج این غذا را اصلاح کنند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *