خواص و طبع گوشت گوسفندی چیست؟ + 13 خاصیت شگفت انگیز گوشت گوسفند
خواص و طبع گوشت گوسفندی چیست؟ + 13 خاصیت شگفت انگیز گوشت گوسفند

خواص و طبع گوشت گوسفندی چیست؟ + 13 خاصیت شگفت انگیز گوشت گوسفند

تاریخ نگارش

اکتبر 19, 2022

دسته‌بندی

طبع و خواص

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

گوشت گوسفندی یا گوشت بره، محصولی است که از گوسفندهای اهلی حاصل میشود. اگر گوشت از گوسفند هایی تهیه شود که زیر یک سال سن دارند به آن گوشت بره و اگر گوشت از گوسفند های بزرگسال تهیه شود به آن گوشت گوسفندی میگویند.

گوشت گوسفندی دارای مقادیر بالایی مواد مغذی است و از خواص بیشماری برخوردار میباشد. این گوشت نسبت به گوشت بز برتری بیشتری دارد.

گوشت گوسفندی بافتی نرم و ترد دارد و همین عامل سبب شده لذیذ تر از بقیه گوشت ها باشد. در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به طبع گوشت گوسفندی در طب سنتی، خواص گوشت گوسفندی در طب سنتی، مضرات و مصلحات آن بپردازیم.

طبع گوشت گوسفندی در طب سنتی چیست؟

طبع گوشت گوسفند در طب سنتی گرم و تر است. مصرف این گوشت برای افراد سرد مزاج بسیار مفید است اما افراد گرم مزاج باید در مصرف آن احتیاط کنند و گوشت گوسفند را به همراه مصلحش مصرف نمایند. برای مطالعه طبع و خواص دنبه گوسفندی اینجا کلیک کنید.

خواص گوشت گوسفندی در طب سنتی چیست؟

  • خواص گوشت گوسفندی در بارداری: یکی از خواص این گوشت پیشگیری از کم خونی است. اگر میزان آهن در بدن بالا باشد از بروز نقص های مادرزادی پیشگیری میشود. آهنی که در بدن مادر وجود دارد به جنین انتقال پیدا می کند و همین موضوع سبب میشود رشد جنین به خوبی صورت گیرد.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن: گوشت گوسفندی دارای سلنیوم است و به همین دلیل دارای مقادیر بالایی آنتی اکسیدان میباشد که قادر است سیستم ایمنی بدن شما را تقویت نماید. اگر سیستم ایمنی بدن تقویت شود، بدن میتواند مقابله بهتری با بیماری ها و باکتری ها داشته باشد.
  • بالا بردن سوخت و ساز بدن: مصرف مرتب گوشت گوسفندی به کاهش وزن و لاغری کمک میکند. این گوشت سرشار از پروتئین است و چربی کمی دارد. از همین رو بر کنترل وزن موثر است. مصرف گوشت گوسفندی، سوخت و ساز بدن را افزایش میدهد و به شما در کالری سوزی کمک میکند.
  • افزایش انرژی: گوشت گوسفندی یک گزینه عالی برای افزایش انرژی است. این گوشت انرژی روزانه شما را تامین می کند پس اگر جزو افرادی هستید که فعالیت های زیاد بدنی و فکری انجام میدهید، مصرف این گوشت را فراموش نکنید.
  • ضد سرطان: این گوشت دارای مقادیر زیادی آهن، ویتامین ب، سلنیوم و کولین است. وجود سلنیوم و کولین در گوشت گوسفند سبب میشود که از حمله های سلول های سرطانی جلوگیری نماید. گوشت گوسفندی سرشار از لینوئیک اسید است که به مقابله با تومور های بدخیم می پردازد.
  • سرشار از پروتئین است: این گوشت منبع غنی پروتئین است و برای بدن بسیار مفید میباشد. پروتئین در عضله سازی نقش زیادی دارد. وجود پروتئین عملکرد دستگاه گوارش را بهبود میبخشد و بنیه بدن را تقویت مینماید.
  • پیشگیری از ابتلا به کم خونی: کمبود گلبول های قرمز منجر به ایجاد کم خونی میشود. گوشت گوسفندی به افزایش گلبول های قرمز کمک میکند و همین عامل باعث میشود اکسیژن رسانی مناسبی به بدن انجام گیرد و از کم خونی نیز پیشگیری شود.
  • فشار خون و سکته: طبق مطالعات انجام شده، مصرف گوشت گوسفند برای کاهش سکته های ناگهانی مفید است. این گوشت از میزان پتاسیم بالایی برخوردار است و سدیم اندکی دارد که همین عامل باعث میشود فشار خون نیز کاهش یابد.
  • پیشگیری از ابتلا به اوتیسم: گوشت گوسفند دارای امگا 3 و ویتامین B12 است که این موارد از ابتلا کودکان به اوتیسم پیشگیری می نمایند. گوشت گوسفندی به طور مستقیم روی سیستم عصب مرکزی کودکان تاثیر میگذارد. این گوشت، مغز را آرام میکند و ضد استرس می باشد.
  • کاهش درد های قاعدگی: اغلب خانم ها در دوران قاعدگی دچار درد های زیادی میشوند و به دنبال گزینه ای مناسب برای رفع آن هستند. گوشت گوسفندی دارای مقادیر زیادی آهن است که سبب کنترل درد در بدن میشود و از همین رو به کاهش درد های قاعدگی نیز کمک میکند.
  • سلامت استخوان ها: این گوشت برای سلامت دندان ها و استخوان ها بسیار مفید است زیرا از ترکیبات کلسیم دار برخوردار میباشد که سبب میشود رشد استخوان ها در کودکان به بهترین شکلصورت گیرد. این گوشت سرشار از فسفر نیز میباشد.
طبع گوشت گوسفند
طبع گوشت گوسفند

خواص گوشت گوسفندی برای مردان:

برای بهبود و تقویت قدرت جنسی باید حتما از گوشتدر بارنامه غذایی خود استفاده نمایید. گوشت گوسفند و گوشت بره دارای روی، ال آرژنین و کارنتین می باشند. ال آرژنین و کارنتین جزو اسید آمینه هایی میباشند که به بهبود جریان خون کمک بسزایی میکنند و گردش خون در اندام های جنسی مردان و زنان را افزایش می دهند.

بر اساس مطالعات انجام شده، امکان دارد این دو ماده مغذی بتوانند اختلال نعوظ در آقایان را بر طرف کنند. پس آقایانی که قصد تقویت نیرو جنسی و یا درمان اختلال نعوظ را دارند از مصرف گوشت گوسفندی غافل نشوند.

خواص گوشت گوسفندی برای کودکان:

مصرف گوشت گوسفند در کودکان از اهمیت زیادی برخوردار است. تحقیقات علمی نشان می دهند که استفاده گوشت گوسفند در کودکان به افزایش سلامتی، رشد خوب و تقویت سیستم ایمنی بدن آن ها کمک بسزای میکند. این گوشت به دلیل داشتن پرتئین و انواع ویتامین ها قادر است ذهن کودکان را تقویت کند و سرعت یادگیری آن ها را افزایش دهد.

طبق مطالعات انجام شده، در سال های اخیر کودکان و نوجوانان بیشتر با مشکل هایی مثل: کوتاهی قد، شکستگی استخوان، کاهش سرعت رشد و… مواجه شده اند. کودکانی که در برنامه غذایی خود از گوشت استفاده نمیکنند یا استفاده کمی از گوشت دارند خیلی زود تر احساس خستگی میکنند. این کودکان با کاهش قدرت تمرکز مواجه میشوند و در برخورد با محیط اطرافشان بی تفاوت خواهند شد.

بیماری های پی در پی، احساس خواب آلودگی، رشد نامناسب و… از دیگر مشکلاتی است که در صورت مصرف نکردن گوشت، کودکان شما با آن مواجه خواهد شد. استفاده از گوشت در کودکان بسایر مهم است و نباید نسبت به آن بی توجه بود.

استفاده از گوشت گوسفندی به سلامت جسمی کودک شما کمک میکند و باعث بلندی قد و رشد هرچه بهتر او میشود. این گوشت دارای مقادیر زیادی آهن است. گوشت گوسفند سرشار از روی، ویتامین های خانواده ب و پروتئین میباشد.

مضرات گوشت گوسفندی چیست؟

گوشت گوسفندی از خواص بیشماری برخوردار است و استفاده به اندازه آن هیچ مشکلی را به وجود نخواهد آورد. اما در صورت مصرف بی رویه آن ممکن است دچار برخی عوارض و مشکلات شوید.

استفاده بیش از اندازه گوشت گوسفند موجب بروز بیماری و مشکلاتی مانند: بالا رفتن سطح کلسترول، افزایش فشار خون، نقرس و.. میشود.

یکی از عوارض مصرف بی رویه این گوشت، اختلال در دستگاه گوارش میباشد. گوشت گوسفند دیر هضم است که علاوه بر مشکلات گوارشی ممکن است موجب ایجاد درد و التهاب نیز شود.

استفاده بیش از حد گوشت قرمز میتواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد.

مصرف بی رویه این گوشت موجب افزایش وزن و چاقی میشود.

مصرف این گوشت برای افراد مبتلا به نقرس و نارسایی کلیوی مضر است.

مصلح گوشت گوسفندی چیست؟

مصلح گوشت گوسفند در طب سنتی سماق، گشنیز و مرزه میباشد. استفاده از این موارد به همراه گوشت گوسفند سبب تعادل طبع و بهبود خواص آن میشود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *