خواص و طبع شابانک در طب سنتی + 14 خاصیت فوق العاده شابانک
خواص و طبع شابانک در طب سنتی + 14 خاصیت فوق العاده شابانک

خواص و طبع شابانک در طب سنتی + 14 خاصیت فوق العاده شابانک

تاریخ نگارش

اکتبر 28, 2022

دسته‌بندی

طبع و خواص

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

گیاه شابانک متعلق به گونه اروکا و جزو خانواده براسیکاسیا می باشد. شابانک یک نوع گیاه علفی و یکساله است که برگ های  سبز رنگی دارد و شباهت زیادی با انواع تربچه، کلم و گل کلم دارد.

شابانک یک نوع سبزی خوراکی در نواحی بومی مدیترانه است که برگ های آن طعم نسبتا تندی دارند.این گیاه در واقع یک نوع کاهو است، برگ های این گیاه دارویی را معمولا با دیگر گیاهان مخلوط می کنند که سالادی معتدل به دست آید. شابانک نام های دیگری نیز دارد که عبارتند از: آروگولا، جرجیر، روکولا، کلم ورنوس، منداب.

این گیاه بینظیر دارای مقادیر بالایی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی است که مصرف آن فواید زیادی را برای بدن به دنبال دارد.

در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به طبع شابانک در طب سنتی، خواص شابانک در طب سنتی و همچنین مضرات آن بپردازیم.

طبع شابانک در طب سنتی چیست؟

طبع این گیاه دارویی در طب سنتی خنک است و مصرف آن برای گرم مزاجان مناسب است. گیاه شابانک دارای مقادیر زیادی از ویتامین های A، C، K و مواد معدنی همچون کلسیم، پتاسیم، فسفر و… است.

خواص شابانک در طب سنتی چیست؟

  • پیشگیری و درمان سرطان: این گیاه سرشار از گلوکوزینولات است که دارای خاصیت ضد التهابی می باشد و با رادیکال های آزاد موجود در بدن که احتمال ابتلا به سرطان هایی همچون: مثانه، ریه، روده بزرگ، مری، پروستات و… را افزایش می دهند مقابله می کند.
  • سلامت چشم: گیاه شابانک دارای مقادیر زیادی ویتامین A و آنتی اکسیدان هایی مثل: بتا کاروتن، زاکسانتین و… می باشد که بینایی را تقویت می کند و سبب تضمین سلامت چشم می شود. همچنین مصرف این گیاه احتمال ابتلا به بیماری های چشمی مانند دژنراسیون ماکولا را نیز کاهش میدهد.
  • کاهش سطح فشار خون: شابانک دارای مقادیر بالایی از مواد مغذی همچون پتاسیم و منیزیم است که گردش خون را بهبود میبخشد و فشار خون را نیز کاهش می دهد. این گیاه از این طریق سلامت قلب را نیز تضمین می نماید.
  • کاهش کلسترول خون: این سبزی دارای خاصیت ضد التهابی است که کلسترول خون را کاهش می دهد و از ابتلا به افراد به بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری می نماید.
  • تقویت استخوان: این گیاه سرشار از ویتامین K است که به سلامت استخوان ها کمک می کند. شابانک به دلیل داشتن ویتامین K و کلسیم استخوان های شما را تقویت می کند و از شکستگی آن ها و ابتلا به بیماری هایی همچون پوکی استخوان جلوگیری می نماید.
  • کاهش وزن و لاغری با شابانک: این سبزی مانند دیگر سبزیجات از کالری کمی برخوردار است و در مقابل حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی و انواع ویتامین ها می باشد. شابانک فیبر بالایی دارد و به همین دلیل با مصرف آن اشتها کاهش می یابد و از پر خوری جلوگیری می شود در نتیجه سبب کاهش وزن و لاغری می شود.
  • دستگاه گوارش و معده: این گیاه خاصیت قلیایی دارد و در سلامت دستگاه گوارش موثر می باشد. مصرف شابانک، حرکات روده را بهبود می بخشد و سبب پیشگیری و درمان یبوست می شود. این گیاه فوق العاده به سلامت روده ها کمک بسزایی می کند.
  • دیابت و قند خون: طبق مطالعات و تحقیقات انجام شده، عصاره دانه این گیاه نوسان های قند خون را کاهش می دهد و از طریق بهبود انسولین مانند یک دارو طبیعی به درمان دیابت کمک می نماید.
  • تقویت قوای جنسی: در این زمینه مطالعات زیادی انجام شده اما برخی تحقیقات نشان داده است که این گیاه به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، مواد مغذی و همچنین خاصیت ضد التهابی قادر است قوای جنسی را تقویت نماید.
  • کمک به جوانسازی پوست: شابانک خام دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که الاستیسیته پوست را افزایش می دهد و از همین راه به جوان سازی پوست کمک بسزایی می نماید.
  • درمان اگزما و پسوریازیس: همانطور که گفتیم شابانک دارای خاصیت ضد التهابی است و به همین دلیل در طب سنتی از عصاره این گیاه به منظور درمان بیماری های پوستی همچون اگزما و پسوریازیس استفاده می نمایند.
  • ناباروری: در طب سنتی از دانه های این گیاه روغنی تهیه می کنند که در درمان ناباروری موثر می باشد.
خواص شابانک
خواص شابانک

تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف شابانک:

گیاه شابانک دارای مقادیر بالایی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی می باشد که سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می نماید. شابانک به دلیل داشتن ویتامین C و آنتی اکسیدان به مبارزه با رادیکال های آزاد موجود در بدن می پردازد و آن ها را قبل از ایجاد هر گونه مشکلی از بین می برد.

وجود ویتامین C در ریکاوری بدن از آسیب نیز موثر است. این ویتامین خواص بیشماری دارد از جمله اینکه به سلامت بافت ها کمک می کند و سبب جذب آهن می شود.

این گیاه قلیایی است و به همین دلیل در تعادل سطح Ph بدن موثر واقع می شود. میزان تعادل سطح  pH در تقویت سیستم ایمنی نیز نقش دارد.

سم زدایی بدن با مصرف گیاه شابانک:

همانطور که گفتیم گیاه شابانک قلیایی است و از مواد مغذی بسیاری برخودارد می باشد و از همین رو به سم زدایی بدن کمک بسیاری می کند. حفظ ظرفیت قلیایی خون نقش مهمی در سم زدایی بدن دارد.

این سبزی پرخاصیت یک منبع غنی از کلروفیل هایی قلیایی کننده بدن و سم زدا می باشد. گیاه شابانک به سلامت کبد که در سم زدایی بدن نقش مهمی دارد نیز کمک می نماید. این گیاه فوق العاده دارای مقادیر بالایی ویتامین C  و فیتوشیمیایی هایی است که میزان سم زدایی در بدن را بالا می برند.

شابانک یک گیاه انرژی بخش است:

اسید آمینه هایی که در گیاه شابانک وجود دارد، واحدهای سازنده پروتئین می باشند و این به معنای آن است که بدن به هیچگونه انرژی برای تجزینه آن ها نیاز ندارد و در نتیجه این موضوع باعث میشود بدن شما انرژی بیشتری برای دیگر عملکرد ها داشته باشد.

این گیاه به دلیل کلروفیل های بسیاری که دارد سبب کاهش التهاب در بدن میشود و میزان انرژی را افزایش می دهد. گیاه شابانک دارای مقادیر بالایی از ویتامین های گروه B است که مصرف آن سنتز چربی را افزایش می دهد و میزان تولید گلبول های قرمز خون و متابولیسم را نیز بالا می برد.

طریقه مصرف شابانک چگونه است؟

شما می توانید این سبزی را به شکل پخته یا خام در تهیه انواع سالاد ها، انواع ساندویچ ها، پاستا و… استفاده نمایید.

مصرف شابانک با چه عوارضی همراه است؟

درست است که شابانک یک گیاه پرخاصیت است که کاربرد زیادی در طب سنتی دارد اما زیاده روی در مصرف آن ممکن است با یکسری عوارض همراه باشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

  • مصرف این گیاه در بعضی افراد ممکن است موجب ایجاد حساسیت و آلرژی شود.
  • همانطور که گفتیم شابانک سرشار از ویتامین K است و به همین دلیل مصرف آن ممکن است با بعضی دارو های ضد انعقاد خون مثل وارفارین تداخل داشته باشد.
  • این سبزی میتواند همانند دیگر اعضا کلمیان برعملکرد غده تیروئید موثر باشد و موجب کم کاری آن شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *