طبع و خواص خورش ماست در طب سنتی ایرانی و اسلامی
طبع و خواص خورش ماست در طب سنتی ایرانی و اسلامی

طبع و خواص خورش ماست در طب سنتی + 3 عرق گیاهی مصلح خورش ماست

تاریخ نگارش

مارس 1, 2023

دسته‌بندی

خورشت

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

خورش ماست اصفهانی یکی از دسرهای خوشمزه و پر طرفدار ایرانی است که اصالتا متعلق به شهر اصفهان است. جالب است بدانید که این خورشت اصیل ایرانی تنها خورشتی است که به صورت دسر سرو می شود.

البته خورش ماست به جهت اینکه دارای مواد تشکیل دهنده مقوی و کاملی است می تواند به عنوان یک وعده کامل غذایی هم مورد استفاده قرار گیرد. نکته دیگر در مورد خورش ماست این است که این خورش طعمش هم با دیگر خورش ها متفاوت است و طعمی شیرین دارد.

خورشت گردن به صورت متداول با گوشت بدون استخوان گردن گوسفند طبخ می شود ، اما در صورتی که دوست ندارید از گوشت گردن گوسفند استفاده کنید می توان آنرا با گوشت های سفید مانند گوشت مرغ و بوقلمون هم تهیه کرد.

طبع خورش ماست سرد است یا گرم؟

چنانچه در رابطه با طبع خورش ماست سوالاتی نظیر: طبع خورش ماست چیست؟ و یا، طبع خورش ماست گرم است یا سرد؟ سوالاتی برای شما پیش آمده است، خوب است بدانید که طبع خورش ماست سرد است.

بنابراین خورش ماست برای گرم مزاجان مناسب بوده و توصیه می شود سرد مزاجان در مصرف آن دقت نموده و حتما آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

خواص فوق العاده ی خورش ماست

درمان مشکلات دستگاه گوارش

گلاب جریان صفراوی را افزایش داده و به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند و سبب درمان مشکلاتی مانند نفخ، معده درد، زخم معده می شود. گلاب برای درمان ریفلاکس موثر است.

کاهش فشار خون

گلاب خواص ضد التهابی دارد و سبب کاهش فشار خون بالا و تقویت قلب و پیشگیری و درمان بیماری های قلبی و عروقی می شود.

پیشگیری از ابتلا به آلزایمر

یک پروتئین به نام آمیلوئید بر عملکرد مغز تأثیر می گذارد و باعث آلزایمر می شود. گلاب بازدارنده عملکرد آمیلوئید است وبخور گلاب آن از ابتلا به زوال عقل و آلزایمر پیشگیری می کند.

خواص خورش ماست
خواص خورش ماست

ضد استرس

گلاب خواص ضد استرس و ضد افسردگی دارد و در بدن مانند دیازپام عمل می کند و سبب آرامش شما می شود.

درمان یبوست

برای درمان یبوست، هر شب درون یک ظرف یک لیوان گلاب با یک قاشق مرباخوری تخم بارهنگ ریخته و 15 دقیقه ملایم بجوشانید و بعد از خنک شدن با کمی عسل مخلوط کرده و بنوشید.

رفع خستگی

برای افزایش نشاط و کاهش خستگی بدن گلاب خنک را بنوشید. برای تقویت قوای عمومی بدن و تجدید انرژی در بدن از گلاب استفاده نمایید.

مفید برای مجاری تنفسی

گلاب نرم کننده و لینت دهنده مجاری هوایی و گلو و حلق است و در کل برای مجاری هوایی و ریه ها مفید است بنابراین افرادی مانند مداحان و خوانندگان، آموزگاران، قاریان که در شغلشان زیاد از حنجره خود استفاده می کنند، می توانند از گلاب استفاده نمایند.

درمان سوزش ادرار

اگر سوزش ادرار به دلیل گرمی مزاج یا افزایش ماده صفرا در خون و ادرار باشد گلاب برای سوزش مجاری ادراری مفید است.

سلامتی روده ها

سلامت روده ها برای سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید می باشد. روده ی سالم برای هضم بهتر غذا موثر است. شما حالا می توانید با مصرف ماست سلامت دستگاه گوارش خود را تضمین کنید. ماست باعث می شود تا سلامت دستگاه گوارش به شکل ویژه ای تامین شود و از بیماری های گوارشی جلوگیری شود.

سلامت قلب

مطالعات نشان می دهد که ماست برای کنترل کلسترول در بدن بسیار عالی می باشد. ماست دارای آنزیم هایی می باشد که برای سلامت قلب در افراد مفید است. همچنین ماست با فشار خون بالا مبارزه می کند.

بهبود هضم غذا

باکتری های پرفایده موجود در ماست باعث می شود تا به هضم غذا کمک کند. کسانی که مشکلات گوارشی دارند می توانند از ماست استفاده کنند. ماست برای درمان یبوست و معده درد مفید است. شما می توانید به صورت روزانه ماست را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا دستگاه گوارش شما تسکین شود.

هضم آسان

هضم ماست از شیر راحت تر می باشد. کسانی که مشکل عدم تحمل لاکتوز دارند می توانند به راحتی از از ماست استفاده کنند.

بهبود متابولیسم بدن

ماست دارای آنزیم های مختلفی می باشد که باعث بهبود متابولیسم بدن می شود. ماست دارای آنزیم های مختلفی می باشد که برای هضم غذا عالی است.

تقویت سیستم ایمنی بدن

مطالعات صورت گرفته نشان می دهد که ماست برای سلامت بدن مفید می باشد و همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. شما می توانید به مدت سه ماه هر روز دو فنجان ماست میل کنید تا سیستم ایمنی بدن شما تقویت شود.جالب است بدانید باکتری های موجود در ماست باعث تقویت روده می شود. اگر می خواهید دستگاه گوارش قوی داشته باشید بهتر است ماست میل کنید. ماست به نوبه ی خود باعث تقویت سیستم دفاعی بدن می شود.

منبع غنی از کلسیم

ماست یک منبع عالی از کلسیم می باشد که برای سلامت استخوان ها و دندان ها مفید است. مقدار کلسیم موجود در ماست از مقدار کلسیم موجود در شیر بیشتر است.

درمان یبوست

یبوست به خاطر حرکت کند روده ها شکل می گیرد ، ماست حاوی پروبیوتیک می باشد که باعث حرکت بهتر روده ها می شود. اگر می خواهید با یبوست خداحافظی کنید ماست میل کنید.

درمان سندروم روده تحریک پذیر

اگر دچار سندروم روده تحریک پذیر هستید می توانید از ماست کمک بگیرید ، اگر می خواهید گوارش سالمی داشته باشید به شما پیشنهاد می کنیم حتما از ماست استفاده کنید. ماست کمک می کند تا هضم غذا به درستی انجام شود.

تعادل فشار خون

یکی از دلایل فشار خون بالا خوردن نمک می باشد. پتاسیم موجود در ماست از جمع شدن سدیم در بدن جلوگیری می کند و باعث پیشگیری از آن می باشد. کسانی که فشار خون بالا دارند می توانند ماست بدون چربی میل کنند تا فشار خون بدن آنها متعادل شود.

حاوی پروبیوتیک

در روده انسان پروبیوتیک وجود دارد ، اگر می خواهید پروبیوتیک طبیعی در بدن ایجاد کنید ماست میل کنید. پروبیوتیک برای سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید است و در ماست به وفور یافت می شود.

بهبود تمرکز

مصرف گوشت قرمز می‌تواند جریان خون را در بدن‌تان بهبود ببخشد. این ماده‌‌ی غذایی باعث سلامتی‌تان می‌شود و می‌تواند تمرکزتان را برای انجام فعالیت‌های روزانه بهبود ببخشد.

بهبود افسردگی

امگا-۳ موجود در گوشت قرمز می‌تواند مشکلات ناشی از افسردگی خفیف را کاهش دهد. هم‌چنین، اسیدهای چرب امگا-۳ می‌توانند به بهبود اثربخشی داروهای ضد افسردگی نیز کمک کنند. اثرگذاری امگا-۳ بر مغز،‌ به طور کلی، با اثرگذاری داروهای ضد افسردگی متفاوت است. موثرترین راه برای کاهش افسردگی با استفاده از هر دو راه این است که به مقدار کافی امگا-۳ مصرف کنید و استفاده از داروها و روش‌های درمانی ضد افسردگی را نیز ادامه دهید.البته، ۱۰ راه درمان افسردگی بدون دارو نیز وجود دارند که مصرف گوشت بدون چربی یکی از این راه‌ها به شمار می‌رود.ش

افزایش انرژی

بدن انسان هنگام تبدیل کربوهیدرات‌ها به گلوکز، و در نتیجه، تولید انرژی لازم برای انجام فعالیت‌ها، به مجموعه‌ی ویتامین B موجود در گوشت قرمز نیاز دارد. اگر بدن انرژی کافی نداشته باشد، حتی به راحتی نمی‌توانیم راه برویم و به سرعت احساس خستگی می‌کنیم.

پیشگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ

ماست یک خوراکی عالی برای روده بزرگ می باشد ، کسانی که ترس از بیماری سرطان روده بزرگ دارند می توانند ماست میل کنند. ماست دارای باکتری لاکتوباسیلوس می باشد که یک باکتری مفید برای روده است و باعث سلامت روده بزرگ می شود.این باکتری باعث می شود تا ارگانیسم های مضر در روده بزرگ از بین برود. ماست با ارگانیسم های مضر در روده بزرگ مقابله می کند. شما برای سالم نگه داشتن بدن خود می توانید ماست را به صورت ناشتا و با معده خالی میل کند.

پیشگیری از پیری زودرس

هم‌چنین، سلنیوم موجود در گوشت قرمز قادر است از پیری زودرس پیشگیری کند و می‌تواند علائم پیری زودرس را از بین ببرد. برخی علائم پیری زودرس عبارت هستند از خشکی و زبری پوست، تیرگی پوست، چین و چروک پوست، و از دست دادن قابلیت ارتجاعی پوست؛ که با استفاده از ۳۰ راه جلوگیری از پیری زودرس می‌توانید از بروز این علائم پیشگیری کنید.

مضرات و منع مصرف های خورش ماست

در ابتدا خوب است بدانید که خورش ماست غذای سالم و بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر غذایی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.

این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این غذا ها نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛ اما چنانچه در مصرف هر نوع غذایی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.

بنابراین، مضراتی که در ادامه برای خورش ماست بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این غذا بوده و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به بعضی از مواد اولیه ی به کار رفته در خورش ماست خواهد بود. این عوارض و ممنوعیت ها شامل موارد زیر میشوند:

  • عدم تحمل لاکتوز: برخی افراد نمی‌توانند لاکتوز را هضم کنند. لاکتوز قند اصلی موجود در شیر است. همه‌ی انواع ماست دارای درصدی از لاکتوز هستند. اگر فردی که نمی‌تواند لاکتوز را هضم کند، ماست مصرف کند با درد معده و مشکلات گوارشی مواجه می‌شود. البته این بستگی به میزان و تعداد دفعات مصرف ماست هم دارد. اگر نمی‌توانید لاکتوز هضم کنید، برای مصرف ماست با پزشک خود مشورت کنید.
  • آلرژی به شیر: برخی افراد به شیر آلرژی دارند. این آلرژی در کودکان شایع‌تر است. برخی افراد با بالارفتن سن‌شان این آلرژی را از دست می‌دهند. اگر به شیر آلرژی دارید، بهتر است در مصرف ماست هم دقت بیشتری داشته باشید.

مصلحات خورش ماست را بشناسید!

با توجه به طبع سرد خورش ماست، توصیه میشود که سرد مزاجان آن را با مصلحاتش که شامل عرق بابونه، عرق بادرنجبویه و عرق توت سیاه میشود مصرف کنند تا طبع و مزاج خورش ماست اصلاح شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *