طبع و خواص عرق نعناع در طب سنتی ایرانی و اسلامی
طبع و خواص عرق نعناع در طب سنتی ایرانی و اسلامی

همه خواص عرق نعناع در طب سنتی+ طبع، مضرات و مصلح

تاریخ نگارش

مارس 31, 2023

دسته‌بندی

عرقیات

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

عرق نعناع یکی از عرق های گیاهی بسیار مفید است که از تقطیر برگ نعناع تهیه شده و یک عصاره ی فوق العاده برای بدن به شمار می رود.

عرق نعناع خواص درمانی فراوانی دارد که از مشهور ترین این خواص میتوان به رفع نفخ معده و هضم غذا اشاره کرد.

علاوه بر آن، عرق نعناع سرشار از مواد معدنی نظیر پتاسیم، منیزم، پروتئین، فیبر، کربوهیدرات، انواع ویتامین‌ ها، آهن و دیگر مواد مفید معدنی است.

در این مطلب از طب شناس قصد داریم در ابتدا طبع عرق نعناع را بیان کرده و سپس به بررسی خواص فوق العاده ی این عرق گیاهی بپردازیم. پس از بررسی خواص، مضرات و منع مصرف های عرق نعناع را معرفی کرده و در پایان نیز مصلحات عرق نعناع را ارائه خواهیم داد.

طبع عرق نعناع چیست؟

چنانچه در رابطه با طبع عرق نعناع سوالاتی نظیر: طبع عرق نعناع چیست؟ و یا، طبع عرق نعناع گرم است یا سرد؟ و یا حتی، طبع عرق نعناع تر است یا خشک؟ سوالاتی برای شما پیش آمده است، خوب است بدانید که طبع عرق نعناع گرم و خشک است.

بنابراین عرق نعناع برای سرد مزاجان مناسب بوده و توصیه می شود گرم مزاجان در مصرف آن دقت نموده و حتما آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

خواص بی نظیر عرق نعناع

در این بخش از طب شناس قصد داریم خواص عرق نعناع را برای شما معرفی کنیم. پیش از معرفی خواص عرق نعناع، نکاتی در رابطه با طرز نگهداری عرق نعناع، زمان مناسب جهت استفاده از عرق نعناع و همچنین نشانه های فاسد شدن عرق نعناع را بیان خواهیم کرد.

طرز نگهداری عرق نعناع

توجه داشته باشید که عرق نعناع را میبایست در ظرف های شیشه ای که نور کمتری را از خود عبور می دهند، نظیر شیشه‌ های سبز یا قهوه‌ای، نگهداری کنید. به جز ظرف های شیشه ای، ظروف فلزی، مثلا ظرف‌ های آلومینیومی، نیز برای نگهداری از این عرق مناسب می باشند. توجه داشته باشید بر خلاف باور عموم مردم، ظروف پلاستیکی برای نگهداری این عرق مناسب نمی باشند.

علاوه بر آن، بهتر است تمام انواع عرقیات گیاهی را در جای خشک و خنک و نیز دور از نور مستقیم آفتاب نگهداری کنید. بنابراین توصیه میشود چنانچه در مغازه ای عرقیات گیاهی را در معرض آفتاب قرار داده بودند، از خرید آنها خوداری کنید.

زمان مناسب جهت استفاده از عرق نعناع

جالب است بدانید که بهترین زمان مصرف عرق نعناع حداکثر بین ۶ تا ۱۲ ماه پس از تولید می باشد. اغلب بر روی بسته بندی عرقیات تاریخ انقضا وجود ندارد اما می توان با توجه به ظاهر عرقیات به سالم بودن آن پی برد.

نشانه های فاسد شدن عرق نعناع

عرق نعناع سالم و عاری از آلودگی، کاملا شفاف است. اگر در عرقیجات گیاهی کدورت یا رسوبی دیده شود، نشانه ی وجود آلودگی‌ های میکروبی یا قارچ و کپک می باشد و توصیه می شود حتما از مصرف آن جلوگیری کنید.

خواص عرق نعناع
خواص عرق نعناع

حال که طرز نگهداری عرق نعناع، زمان مناسب جهت استفاده از عرق نعناع و همچنین نشانه های فاسد شدن عرق نعناع را بیان کردیم، به بررسی خواص عرق نعناع خواهیم پرداخت. خواص عرق نعناع به طور کلی شامل موارد زیر می شوند:

  • تقویت کننده ی دستگاه گوارش و تسکین دهنده ی درد معده
  • اشتها آور
  • خلط آور و صفرا بر
  • درمان سرماخوردگی
  • بهبود دهنده ی سیاه سرفه
  • مناسب جهت درمان آسم
  • مناسب برای رژیم لاغری و چربی سوزی
  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی
  • سبب پاکسازی مجاری تنفسی
  • تنظیم کننده ی دوران قاعدگی و کاهش دهنده ی درد قاعدگی
  • تسکین دهنده ی سردرد و تب
  • تسکین دهنده ی سیستم گوارش و رفع گاز معده
  • خاصیت پاک کنندگی و سم زدایی

خواص عرق نعناع برای بهبود مشکلات گوارشی

عرق نعناع بسیاری از مشکلات گوارشی را بهبود می بخشد و برای درمان بسیاری از بیماری ها از قبیل دل درد، اسهال، معده درد، استفراغ، سردرد و انقباض عضلات صاف و همچمین اسپاسم روده، بسیار مفید می باشد.

خواص عرق نعناع برای قلب

عرق نعناع دارای خواص آرام بخش بوده و به همین دلیل باعث کاهش تپش قلب می شود. عرق نعناع موجب تقویت قلب شده و همچنین به دلیل دارا بودن ترکیبات مفید، سبب بهبود و کاهش استرس و اضطراب می شود.

خواص عرق نعناع برای زنان در دوران قاعدگی

عرق نعناع دارای خواص ضد اسپاسمی می باشد و برای خانم هایی که در دوران قاعدگی دچار درد و گرفتگی قاعدگی هستند، بسیار مناسب است.

یکی از خواص عرق نعناع کاهش نفخ، تسکین درد های شدید و نیز کاهش گرفتگی های قاعدگی میباشد. بنابراین توصیه میشود خانم هایی که دچار دل درد های شدید در دوران قاعدگی میشوند، با مصرف این نوشیدنی درد های این دوران را کاهش دهند.

علاوه بر آن، عرق نعناع باعث می شود تا شدت انقباضات عضلات دیواره های رحم کاهش پیدا کند.

خواص عرق نعناع و درد معده

عرق نعناع دارای فیبر بالایی است که عمل هضم غذا را راحت تر می کند. عرق نعناع همچنین از سوء هاضمه نیز جلوگیری میکند.

عرق نعناع باعث افزایش ترشحات سالم معده شده و بدین صورت سبب بهبود گوارش می شود. عرق نعناع برای نفخ معده بسیار مفید بوده و از التهاب در معده جلوگیری کرده و نیز نفخ معده را کاهش می دهد.

خواص عرق نعناع برای کبد

خوب است بدانید که عرق نعناع سرشار از آنتی اکسیدان می‌باشد. علاوه بر آنتی اکسیدان، عرق نعناع حاوی مقادیر خوبی ترکیبات منتول و منتفون است.

منتول و منتفون از جمله ترکیباتی هستند که سبب سم زدایی کبد می شود. بنابراین عرق نعناع بدین صورت برای کبد مفید واقع خواهد شد.

خواص عرق نعناع برای دستگاه تنفسی

عرق نعناع دارای خواص آنتی باکتریایی و ضد التهابی است و به همین دلیل برای درمان سرماخوردگی، تسکین سرفه و نیز خلط آوری بسیار مفید می باشد.

علاوه بر آن، رایحه عرق نعناع برای کاهش و رفع گرفتگی بینی، ریه و نیز بهبود گلو درد موثر واقع می شود.

خواص عرق نعناع برای رفع سردرد های تنشی و میگرن

عرق نعناع حاوی ترکیب منتول می باشد که این ترکیب باعث افزایش گردش خون می‌شود. بنابراین با توجه به خواصی که عرق نعناع دارد، می تواند سبب کاهش سر دردهای میگرنی شده و همچنین تسکین دهنده و شل کننده ی عضلات باشد.

خواص عرق نعناع برای درمان بی خوابی

از آنجایی که عرق نعناع دارای کافئین میباشد، دارای خواص آرام بخش و تسکین دهنده است. در نتیجه، عرق نعناع می تواند گزینه ی مناسبی برای درمان بی خوابی و اختلالات خواب باشد.

خواص عرق نعناع برای مردان

عرق نعناع همچنین سبب تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش انرژی، افزایش وزن، کاهش استرس و نیز کاهش اضطراب میشود.

علاوه بر آن، عرق نعناع برای مردان خواص بسیار زیادی دارد. البته توجه داشته باشید که مصرف بیش از اندازه ی عرق نعناع برای مردان عوارض دارد و نباید در مصرف آن زیاده روی کنند.

خواص عرق نعناع برای یبوست

یکی دیگر از خواص عرق نعناع، تقویت سیستم گوارشی است. عرق نعناع قادر است برخی از مشکلات گوارشی از جمله یبوست را بهبود بخشیده و آن را رفع کند.

علاوه بر آن، عرق نعناع باعث ترشح بیشتر آنزیم های گوارشی شده و به همین دلیل هضم غذا را آسان تر کرده و با تحریک روده، سبب جلوگیری از یبوست می شود.

خواص عرق نعناع برای کاهش وزن

مصرف عرق نعناع سبب می شود عمل هضم غذا در معده افزایش یابد و به همین دلیل میزان چربی سازی در بدن کمتر می شود.

درنتیجه مصرف عرق نعناع می تواند گزینه ی خوبی برای کاهش وزن باشد.

خواص عرق نعناع برای تعادل هورمون ها

طبق مطالعات انجام شده مشخص شد نوشیدن روزی دو فنجان عرق نعناع سبب تعادل بیشتر هورمون های زنانه و همچنین پیشگیری از تشکیل کیست های تخمدان و نیز پر مویی در ناحیه صورت و گردن می شود.

مضرات و منع مصرف های عرق نعناع

عرق نعناع، از جمله عرقیجات های گیاهی سالم و بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر عرق گیاهی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.

این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این عرقیجات گیاهی، نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛ اما چنانچه در مصرف هر نوع عرق گیاهی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.

بنابراین، مضراتی که در ادامه برای عرق نعناع بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این عرق گیاهی، و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به عرق نعناع خواهد بود. این عوارض و ممنوعیت ها شامل موارد زیر می شوند:

  • مصرف بیش از حد عرق نعناع عوارض زیادی در پی خواهد داشت که از جمله ی آنها میتوان به این مورد اشاره کرد که عرق نعناع ممکن است سبب ریفلاکس اسید معده شود.
  • علاوه بر آن، مصرف زیاد عرق نعناع ممکن است سبب بروز زخم معده نیز شود.
  • مصرف عرق نعناع برای زنان باردار و شیرده توصیه نمی شود.

مصلحات عرق نعناع

با توجه به طبع گرم عرق نعناع، توصیه میشود جهت جلوگیری از گرمی این عرق گیاهی، به خصوص در گرم مزاجان، از مصلحات آن که شامل عرق کیالک و عرق شاهتره میشود، استفاده کنید تا طبع و مزاج آن اصلاح شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *