طبع و خواص دمنوش پونه کوهی و آوین شیرازی در طب سنتی ایرانی و اسلامی
طبع و خواص دمنوش پونه کوهی و آوین شیرازی در طب سنتی ایرانی و اسلامی

دمنوش پونه کوهی و آویشن شیرازی چه طبع و خواصی دارد؟

تاریخ نگارش

آوریل 1, 2023

دسته‌بندی

چای و دمنوش

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

دمنوش پونه کوهی و آویشن شیرازی برای فصل پاییز و زمستان بسیار مناسب بوده و خاصیّت ضد عفونی کننده دارد. این دمنوش همچنین، برای سرماخوردگی بسیار مناسب است.

طبع دمنوش پونه کوهی و آویشن شیرازی چیست؟

چنانچه در رابطه با طبع دمنوش پونه کوهی و آویشن شیرازی سوالاتی نظیر: طبع دمنوش پونه کوهی و آویشن شیرازی چیست؟ و یا، طبع دمنوش پونه کوهی و آویشن شیرازی گرم است یا سرد؟ و یا حتی، طبع دمنوش پونه کوهی و آویشن شیرازی تر است یا خشک؟ سوالاتی برای شما پیش آمده است، خوب است بدانید که طبع دمنوش پونه کوهی و آویشن شیرازی گرم و خشک است.

بنابراین دمنوش پونه کوهی و آویشن شیرازی برای سرد مزاجان مناسب بوده و توصیه می شود گرم مزاجان در مصرف آن دقت نموده و حتما آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

خواص باورنکردنی دمنوش پونه کوهی و آویشن شیرازی

  • آویشن شیرازی دارای A، B و E و هم چنین هورمون گیاهی است و خواص ضدباکتریایی و ضد قارچی دارد.
  • اگر از دردهای روماتیسمی رنج می برید، می توانید از دم کرده آویشن شیرازی استفاده کنید و آن را روی مفاصل خود بمالید. هم چنین این دم کرده برای برطرف کردن لاغری موضعی نیز مفید است.
  • استفاده از دم کرده آویشن شیرازی برای درمان میگرن، درمان صرع، تب، دفع انگل و تنظیم عادت ماهانه نیز توصیه می شود.
  • آویشن شیرازی یک داروی گیاهی مقوی عضلات و محرک است که افزاینده خون قاعدگی و هم چنین شیر مادران است و خون را تصفیه می کند. التیام بخش و آرام بخش است، مدر و ضدعفونی کننده است. برای دفع سودا مفید است و اخلاط خونی را دفع می کند.
  • برای تقویت حافظه استفاده می شود و قوای جنسی را افزایش می دهد.دم کرده آویشن شیرازی مانند آنتی بیوتیک عمل می کند و در درمان بسیاری از عفونت های باکتریایی و قارچی مؤثر است.
  • هم چنین برای تسکین درد معده، پیشگیری از ابتلا به سرطان، ورم روده، ناراحتی های کبدی، ورم کلیه، آسم، سنگ کلیه، سیاه سرفه، آرتروز، واریس و… مفید است.
  • عرق آویشن شیرازی برای درمان آکنه و جوش های صورت هم به کار می رود.گفته می شود برای درمان امراض ریوی نظیر برونشیت، چند قطره از اسانس آویشن شیرازی را روی یک حبه قند بریزید و با چای میل کنید.
  • اگر به مدت سه روز مقداری دم کرده آویشن شیرازی (یک قاشق غذاخوری در یک فنجان آب) را میل کنید، ناراحتی معده را از بین می برد و سرفه را درمان می کند. هم چنین دافع بوی بد دهان است.
  • برای بهره بردن از خواص درمانی آویشن شیرازی، می توان دم کرده رقیق آن را به همراه مقداری عسل هر روز صبح به جای چای میل کرد. هم چنین جوشانده غلیظ این گیاه برای تقویت پیاز مو مفید است.
  • غرغره دم کرده آویشن شیرازی برای درمان گلودردهای چرکی مفید است و همین طور اگر به جای خمیر دندان استفاده شود، به بهداشت دهان و دندان ها کمک می کند.
  • از جوشانده این گیاه هم برای درمان درهای ناشی از رگ به رگ شدگی می توان استفاده کرد.

خواص دمنوش پونه کوهی و آویشن شیرازی برای عفونت رحم

یکی از مهمترین خواص پونه کوهی درمان عفونتهای زنانه یا رحم است. همانطوری که گفتیم پونه کوهی مانند آنتی بیوتیکهای قوی عمل میکند و موجب رفع عفونتها میشود.

خواص دمنوش پونه کوهی و آویشن شیرازی برای اختلالات گوارشی

دمنوش پونه کوهی به درمان درد معده، نفخ معده، کرم معده، نفخ معده و ترش کردن معده کمک میکند. پونه کوهی سرشار از فیبر است و به کمک این فیبر موجود در خود به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک میکند. دم کرده پونه کوهی برای درمان اختلالات روده و درمان اسهال بسیار مفید است.

خواص دمنوش پونه کوهی و آویشن شیرازی برای کبد

از دیگر خواص پونه کوهی پاکسازی کبد از سموم و مواد زائد است. یک داروی برطرف کننده اختلالات کبدی دمکرده ساقه گلدار پونه کوهی است.

خواص دمنوش پونه کوهی و آویشن شیرازی برای دیابت

یکی دیگر از خواص پونه کوهی این است که یکی از گیاهان دارویی است که به کاهش دیابت نوع ۲ کمک میکند. این گیاه دارویی به کاهش قند خون از طریق کنترل ترشح انسولین کمک میکند.

خواص دمنوش پونه کوهی و آویشن شیرازی برای قلب

پونه کوهی حاوی اسید چرب امگا ۳ است که این اسید چرب کلسترول خون را کاهش میدهد و همجنین موجب تنظیم فشار خون میشود. پونه کوهی با کاهش التهاب سیستم قلبی عروقی میتواند از حملهی قلبی، آمبولی و سکته مغزی پیشگیری کند.

خواص دمنوش پونه کوهی و آویشن شیرازی برای قاعدگی

از پونه برای تنظیم چرخه قاعدگی است و موجب تسکین دردهای قاعدگی در خانمها میشود. در واقع پونه با تحریک هورمونهای استروژن و پروژسترون این خاصیت را در قاعدگی دارد.

مضرات و منع مصرف های دمنوش پونه کوهی و آویشن شیرازی

  • بهتر است زنان باردار و شیرده از آویشن شیرازی در مقادیر معمول آن استفاده کنند و به دلیل ضرر احتمالی استفاده دارویی از آن را منتفی بدانند.ک
  • سانی که به پونه کوهی حساسیت دارند، ممکن است به آویشن شیرازی هم حساسیت پیدا کنند.
  • آویشن شیرازی در بدن مانند هورمون استروژن عمل می کند و برای کسانی که از بیماری هایی رنج می برند که افزایش هورمون استروژن در آن ها مضر است، مانند افرادی که به انواع سرطان سینه، تخمدان، رحم یا فیبروم رحم و آندومتریوز مبتلا هستند، می تواند زیان بار باشد.
  • آویشن خطر خونریزی را افزایش می دهد و از لخته شدن خون جلوگیری می کند خصوصاً اگر از این گیاه بیش از حد معمول استفاده شود.
  • مصرف این گیاه با داروهایی که ضدلختگی خون هستند، نظیر آسپرین، ناپروکسن، وارفارین، دیکلوفناک، هپارین و ایبوپروفن توصیه نمی شود زیرا می تواند باعث کبودی بخش هایی از پوست شود.
  • توصیه می شد که کسانی که از دارو برای درمان بیماری گلوکوم و آلزایمر استفاده می کنند، از خوردن آویشن شیرازی اجتناب کنند زیرا این گیاه می تواند برخی واسطه های شیمیایی موجود در قلب، مغز و دیگر نقاط بدن را افزایش دهد و باعث بروز عوارض جانبی شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *