طبع و خواص شربت آبلیمو در طب سنتی
طبع و خواص شربت آبلیمو در طب سنتی

طبع شربت آبلیمو در طب سنتی + 16 مورد از خواص ویژه شربت آبلیمو

تاریخ نگارش

ژانویه 17, 2023

دسته‌بندی

دسر و نوشیدنی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

مصرف شربت آبلیمو یکی از راه هایی است که کمک می کند، همه افراد از خواص فراوان آب لیمو بهره بگیرند. برخی افراد تحمل مزه های خیلی ترش را ندارند و شاید به این خاطر سراغ مصرف لیموترش و آبلیمو نروند. اما شربت آبلیمو، ترشی لیمو را قابل تحمل کرده است.

شربت آبلیمو یکی از نوشیدنی های معروف و پراستفاده ایرانی است که روزهای گرم تابستان را قابل تحمل می کند و عطش و حرارت بدن را می کاهد. تهیه شربت آبلیمو بسیار اسان است و هرکس می تواند به راحتی آن را در خانه تهیه کرده و میل کند.

شاید بتوان شربت ابلیمو را محبوبترین نوشیدی تابستانی نامید. این شربت خواص فراوانی دارد که ما در این متن تلاش کرده ایم مهم ترین خواص آن را به شما معرفی کنیم.

طبع شربت آبلیمو چگونه است؟

طبع لیموترش سرد است و قاعدتا باید بگوییم که طبع شربت آبلیمو هم سرد است. اما وجود شیرین کننده ها در تهیه این شربت، سردی آن را رو به تعادل می برد. اگر از عسل برای تهیه شربت آبلیمو استفاده کنید، سردی آبلیمو کاملا گرفته می شود. شکر نیز تا حدی از سردی آبلیمو می کاهد. با این وجود می توان شربت آبلیمو را دارای طبع معتدل دانست و همین موضوع این شربت را برای همه گروه های مزاجی مفید و قابل استفاده کرده است. البته در مصرف ان نباید زیاده روی شود.

خواص شربت آبلیمو
خواص شربت آبلیمو

خواص شربت آبلیمو در طب سنتی

  1. آبرسانی: برخی افراد نمی توانند به اندازه کافی آب بنوشند. این افراد یا طعم آب را دوست ندارند یا در مصرف ان تنبلی می کنند. به همین دلیل ممکن است بدن آنها دچار خشکی و کم آبی شود. شربت آبلیمو یکی از راه های تامین اب مورد نیاز بدن است. این شربت مطبوع و خوشمزه کار آبرسانی به اندام های مختلف بدن را به خوبی انجام می دهد و از کم آبی بدن جلوگیری می کند.
  2. رفع بوی بد دهان: لیمو بوی بسیار خوشی دارد که همه آن را دوست دارند. این بوی خوش باعث شده از از لیموترش و عصاره آن در تهیه مواد آرایشی و شوینده ها و.. استفاده های زیادی شود. این بوی خوش، فایده دیگری نیز دارد و آن خوشبو کردن دهان و نفس است. علاوه برآن شربت اب لیمو خواص آنتی باکتریایی دارد و باکتری های مضر دهان و دندان را از بین می برد که در از بین بردن بوی بدن دهان موثر است.
  3. سلامت دهان و دندان: شربت آبلیمو باعث کاهش التهاب لثه می شود و درد و خونریزی لثه را کاهش می دهد. شربت آبلیمو همچنین در تسکین درد دندان موثر است.
  4. تامین ویتامین C بدن: همانطور که می دانید لیموترش منبع غنی از ویتامین ث است. ویتامین C علاوه بر تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامت پوست و مو و زیبایی، در کاهش فشار خون بالا و جلوگیری از سکته قلبی هم موثر است. افرادی که کمبود ویتامین C دارند و نمی توانند لیموترش را به تنهایی مصرف کنند، بهتر است ان را در غالب شربت آبلیمو میل کرده و به تامین ویتامین C مورد نیاز بدن خود کمک کنند.
  5. تامین پتاسیم مورد نیاز بدن: وجود مقادیر کافی پتاسیم در بدن باعث کاهش استرس و فشار روامی می شود. علاوه بر آن انرژی زا است و موجب تقویت عملکرد سیستم ایمنی می شود. تامین پتاسیم مورد نیاز بدن ضروری است و راه های مختلفی دارد. مصرف شربت آبلیمو یکی از این راه ها است.
  6. بهبود گوارش: شربت آبلیمو کمک می کند که دستگاه گوارش حرکات طبیعی و بهبود یافته داشته باشد. شربت آبلیمو فرایند هضم را بهبود می بخشد و همچنین در سم زدایی و پاکسازی دستگاه گوارشی موثر است.
  7. کاهش وزن و لاغری: فیبر بالای موجود در شربت آبلیمو یکی از عوامل موثر بر کاهش وزنن و لاغری است. چرا که باعث تقویت احساس سیری و پیشگیری از پرخوری در افراد می شود. شربت ابلیمو همچنین در سرعت دادن به روند چربی سوزی موثر است.
  8. بهبود پوست و زیبایی: همانطور که پیش از این گفتیم شربت آبلیمو آبرسان خوبی برای بدن است. این آبرسانی برای پوست نیز انجام می شود و باعث می شود پوستی شاداب و مرطوب داشته باشید. ویتامین ث موجود در شربت آبلیمو از پوست در برابر اشعه خورشید محافظت می کند و مانع از ایجاد چین و چروک می شود. ویتامین ث یکی از موثرترین ویتامین ها در مراقبت های پوستی است. به همین دلیل از لیمو در ترکیب بسیاری از لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می شود.
  9. مو: مصرف شربت آبلیمو ریزش مو را کاهش می دهد. همچنین می تواند به کاهش و درمان شوره سر کمک کند. ماساز آب لیموی تازه به کف سر و ساقه موها نیز باعث درخشندگی موها می شود.
  10. پیشگیری از سنگ کلیه: شربت آبلیمو میزان اسیدسیتریک بالایی دارد که این موضوع از ایجاد سنگ در کلیه جلوگیری می کند. علاوه بر آن شربت آبلیمو ادرارآور است و کلیه را فعال نگه می دارد. برای مبتلایان به سنگ کلیه نیز، شربت ابلیمو باعث اسان شدن دفع سنگ می شود.
  11. تنظیم PH بدن: نکته جالبی که در مورد شربت آبلیمو باید بدانید این است که این نوشیدنی نه تنها اسیدی نیست، بلکه خاصیت قلیایی دارد و میزان اسیدیته خون را پایین می آورد. این موضوع باعث تنظیم و کنترل PH خون می شود.
  12. درمان سوختگی: یکی از راه های کاهش و درمان آثار سوختگی استفاده از آبلیمو تازه در موضع مورد نظر است. مصرف شربت ابلیمو نیز به دلیل آبرسانی بالای پوست، باعث سرعت گرفتن ترمیم پوست می شود.
  13. ضد سرطان: بررسی ها نشان می دهد که شربت آبلیمو با قلیایی کردن محیط بدن از شکل گیری و رشد سلول های سرطانی در اندام ها و بافت ها جلوگیری می کند و مانع از ابتلا به سرطان های مختلف می شود.
  14. تقویت حافظه: شربت آبلیمو برای افزایش قدرت ذهنی و تمرکز و تقویت حافظه مفید است. مصرف این شربت برای دانش آموزان و دانش جویان بسیار مفید است و در بزرگسالان از ابتلا به الزایمر پیشگیری می کند.
  15. ترک اعتیاد به کافئین: اگر از آن دسته افراد هستید که به مصرف کافئین وابسته شده اید، می توانید به کمک شربت آبلیمو این وابستگی را کنار بگذارید. برای این کار می توانید به جای قهوه در صبح ها، مقداری شربت آب لیموی گرم بنوشید.
  16. انرژی زا: مواد مغزی موجود در شربت آبلیمو باعث افزایش سطح انرژی بدن و رفع کسالت و خستگی و خواب آلودگی می شود. شربت آبلیمو همچنین در بهبود خلق و خو و کاهش افسردگی موثر است.
شربت آبلیمو
شربت آبلیمو

طرز تهیه شربت آبلیمو در خانه

تهیه شربت ابلیمو بسیار آسان است و هرکسی می تواند این کار را انجام دهد. برای تهیه شربت آبلیمو به آب، آبلیموترش تازه و شکر یا عسل نیاز دارید. ابتدا عسل یا شکر را در مقداری آب ولرم خوب حل کنید، بعد کی اب سرد روی ان ریخته و هم بزنید و بعد هم آبلیمو را اضافه کنید. میزان ترش و شیرینی این شربت کاملا سلیقه ای است اما بهتر است همه چیز در حد وسط باشد.

همچنین می توانید در ترکب شربت آبلیمو از برگهای تازه نعناع یا عرق نعنا، خیار رنده شده، گلاب یا هر طعم دهنده دیگری که می پسنیدید استفاده کنید.

نوشیدن شربت ابلیمو در روزهای گرم تابستان باعث رفع عطش و تشنگی و جلوگیری از گرمازدگی و کم آب شدن بدن می شود.

مضرات و نکات مصرف شربت آبلیمو

نکات:

بهتر است شربت آبلیمو را همزمان باغذایی که در ترکیب آن از گوجه فرنگی استفاده شده میل نکنید. چرا که آبلیمو و گوجه با هم سازگاری ندارند.

بهتر است همیشه از آب لیموی تازه استفاده کنید آب لیموی کهنه دارای اسیدهای مضر است و بیشتر خواص و ویتامین های خود را از دست می دهد.

بهتر است ابلیمو را همراه با ترشیجات دیگر استفاده نکنید. در کل در طب سنتی مصرف ترشیجات مختلف باهم توصیه نمی شود.

مضرات:

زیاده روی در مصرف شربت آبلیمو یا آب لیمو باعث کم هوشی می شود. همچنین می تواند به مینای دندان آسیب زده و آن را خراب کند. همچنین مصرف بی رویه شربت آبلیمو بر معده اثر منفی می گذارد و جذب ویتامین آ در بدن را مختل می کند.

افراد مبتلا به آسم و بیماری های ریوی و تنفسی و کمر درد و صرع و تشنج نباید در مصرف شربت آبلیمو زیاده روی کنند.

مبتلایان به دیابت نباید در مصرف این شربت زیاده روی کنند. به ویژه اگر با شکر تهیه شده باشد. علاوه بر آن آب لیمو ترش خود میزان قند بالایی دارد که برای بیماران دیابتی مضر است.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *