خوردنی ها و نوشیدنی های کمک کننده در زمان آلودگی هوا

در هوای آلوده چه بخوریم و بنوشیم؟

Rate this post

نسرین بعیری، متخصص طب سنتی ایران: برای کاهش اثرات هوای آلوده بر بدن، سبزیجات پخته، سیب و انار شیرین و ماء‌الشعیر طبی بخوریم و بهارنارنج و برگ رزماری ببوییم.

نسرین بعیری، متخصص طب سنتی ایران: برای کاهش اثرات هوای آلوده بر بدن، سبزیجات پخته، سیب و انار شیرین و ماء‌الشعیر طبی بخوریم و بهارنارنج و برگ رزماری ببوییم.

هوای سالم یکی از شش اصل ضروری است که برای حفظ سلامتی و تندرستی لازم و واجب است و در کنار خوردنی‌ها، آشامیدنی‌ها، نوع حرکت و سکون که چه قدر ورزش می‌کنیم و چه قدر استراحت داریم، نوع واکنش‌ها و استرس‌هایی که به ما وارد می‌شود و … تعیین کننده میزان سلامتی ماست.

وی با تأکید بر اینکه در میان اصول ششگانه سلامتی، هوا اصل اولی است که حکما بیان کرده‌اند، گفت: اما مسئله این است که ما می‌توانیم بر روی نوع غذا خوردن و میزان و کیفیت خواب مدیریت داشته باشیم و یاد بگیریم استرس‌هایی که به ما وارد می‌شود را کنترل کنیم، اما در مورد هوا، راه‌هایی که ارائه می‌شود در جهت کاستن از عوارض خطرناک هوای ناسالم است.

این متخصص طب سنتی ایران به این مسئله نیز تأکید کرد که هیچ راهکار صددرصدی برای از بین بردن تأثیرات منفی آلودگی هوا بر بدن وجود ندارد و لازم است کسانی که سیاست‌های کلان کشوری را مدیریت می‌کنند بر روی کاهش آلودگی هوا تمرکز کنند و گفت: محدود کردن حضور در فضای باز از جمله کارهایی است که می‌شود انجام داد. به خصوص افرادی که سن بالا دارند و یا به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستند، همچنین مادران باردار و بچه‌های زیر ۱۲ سال بهتر است در زمان آلودگی هوا کمتر در هوای باز حضور داشته باشند.

در هوای آلوده سبزیجات پخته بخوریم

وی توصیه کرد در زمان آلودگی هوا از مایعات، میوه‌ها و سبزیجات بیشتر استفاده شود و افزود: بهتر است سبزیجات به شکل پخته شده مصرف شود تا نیروی کمتری برای هضم آن استفاده شود و بدن توانایی بیشتری برای مقابله با آلودگی هوا و سم‌زدایی داشته باشد.

بعیری در خصوص میوه‌هایی که می‌تواند در زمان آلودگی هوا به سم‌زدایی بدن کمک کند نیز گفت: خوردن سیب شیرین بسیار توصیه شده است. می‌توانیم سیب را به شکل فالوده سیب، سیب پخته شده و رب سیب بخوریم و حتی بریدن سیب و استشمام بوی آن هم در کاهش علائم آلودگی هوا کمک می‌کند. بوییدن سیب در بحث رایحه درمانی در کنار خواص مفیدی که در سم‌زدایی دارد، به تحریک بهتر ریه‌ها کمک می‌کند و حس نشاط بیشتری به فرد می‌دهد.

وی در خصوص نحوه درست کردن فالوده سیب نیز گفت: سیب را رنده کنید و کمی گلاب و عرق بیدمشک و مقداری عسل یا شکر درون آن بریزید و آن را به عنوان یک وعده غذایی یا میان وعده میل کنید. 

هفته‌ای یک بار سوپ جو بخورید

این متخصص طب سنتی اضافه کرد: آلودگی هوا در فصل پاییز و زمستان بیشترین تأثیر را بر بدن دارد. پاییز فصل خشکی است و به همین دلیل اثرات منفی ناشی از آلودگی هوا در این فصل شدید‌تر است. فردی که مزاجش به سمت خشکی است، در پاییز که هوا خشک است و آلودگی هوا نیز وجود دارد، یکسری از علائم مثل عصبی شدن، دردهای شکمی، خشک شدن پوست و … را تجربه می‌کند. در چنین شرایطی استفاده از غذاهایی که رطوبت بخشی دارند می‌تواند به فرد کمک کند. مثلاً توصیه می‌کنیم که سوپ جو ساده درست کنید و هفته‌ای یک یا دوبار (در صورتی که معده شما مشکل خاصی نداشته باشد) میل کنید.

وی خوردن انار شیرین، گلابی و پرتغال شیرین را برای سم‌زدایی بدن توصیه کرد و افزود: انار را می‌توانید به شکل رب انار شیرین داخل غذا استفاده کنید. استفاده از به نیز در این فصل توصیه می‌شود. استفاده از آش‌های ساده، ترکیباتی که با کدو حلوایی پخته می‌شود و آش‌هایی که با کدو حلوایی پخته می‌شود نیز برای کاهش عوارض ناشی از سرماخوردگی، آنفولانزا و آلودگی هوا مؤثر است.

بهارنارنج، برگ رزماری و اکلیل کوهی ببویید

بعیری در ادامه از بوییدنی‌هایی که به کاهش تأثیرات آلودگی هوا کمک می‌کند نیز اشاره کرد و گفت: بوییدن بهارنارنج، برگ رزماری و اکلیل کوهی از مواردی است که به کاهش علائم آلودگی هوا کمک می‌‌کند.

وی همچنین توصیه کرد گیاهانی از جمله سانسوریا، دراسنا، گل گندمی و پاپیتال در منازل نگهداری شود تا به بهبود کیفیت هوای خانه یا محل کار کمک کند.

این متخصص طب سنتی در ادامه گفت: در فصل پاییز به دلیل خشکی که وجود دارد باید رطوبت رسانی مناسب را داشته باشیم و خوردن ماءالشعیر طبی توصیه مناسبی برای این فصل است. برای درست کردن ماءالشعیر طبی یک پیمانه جو با ۱۰ پیمانه آب و مقداری سینه مرغ را کاملاً پخته و آب آن را بدون نان و برنج استفاده کنید. استفاده هفته‌ای یک بار در زمان آلودگی هوا از این آش برای کاهش اثرات آلودگی هوا مؤثر است.  

وی به این مسئله اشاره کرد که در فصل زمستان بیماری‌ها متفاوت می‌شود چون در فصل زمستان میزان خشکی هوا کمتر از پاییز است و افزود: پاییز از نظر مزاجی خشک‌تر از زمستان است و در زمستان باید به بیماری‌های مفصلی ناشی از مزاج سرد و یا بیماری‌های دیگری که به دلیل سردی هوا ایجاد می‌شود بیشتر توجه کرد و مصرف غذاهایی که سردی محسوب می‌شوند مثل خیار و گوجه فرنگی را کاهش دهیم. یکسری از غذاها مثل قارچ و بادمجان نیز باید به حداقل برسد.

بعیری در پایان گفت: در فصول سرد از عناب به شکل دمنوش، یا رب عناب استفاده کنید تا به کاهش عوارض آلودگی هوا کمک کند. همچنین استفاده از زیتون پرورده که با رب انار شیرین و گردو تهیه شده و دمنوش بابونه نیز مفید است.

منبع: ایکنا


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *