طبع و 8 خاصیت شربت تمبر هندی با عسل در طب سنتی+ طرز تهیه
طبع و 8 خاصیت شربت تمبر هندی با عسل در طب سنتی+ طرز تهیه

طبع و 8 خاصیت شربت تمبر هندی با عسل در طب سنتی+ طرز تهیه

تاریخ نگارش

دسامبر 5, 2022

دسته‌بندی

دسر و نوشیدنی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

شربت تمبر هندی با عسل یکی از شربت هایی است که احتمالا تا به حال آن را امتحان نکرده اید. شربت تمر هندی از خواص بسیاری برای بدن برخوردار است و در فصل گرما یک گزینه عالی برای رفع عطش و گرما می باشد.

گیاه تمر هندی شباهت زیادی به باقلا دارد. غلاف این گیاه سبز رنگ است که در آن دانه هایی وجود دارد اما وقتی این گیاه خشک و رسیده می شود رنگ آن به قهوه ای تیره تغییر پیدا می کند. تمر هندی طعم ترشی دارد و این ترش بودن به دلیل لایه نرم و پالپی داخل آن است. دانه های این گیاه بسیار سخت و محکم است به طوری که نمیتوان از آن استفاده نمود.

تمبر هندی برای اولین بار در قاره آفریقا دیده شد و با گذشت زمان در بیشتر منطقه های استوایی مثل هند کشت و برداشت شد. درختچه این گیاه از نظر ارتفاع کوتاه و دارای برگ هایی همیشه سبز است. این گیاه هرچقدر که سبزتر و تازه تر باشد دارای طعم ترش تری می باشد اما هرچقدر که رسیده تر شود از میزان ترشی آن کم می شود.

در کشور ما ایران از تمر هندی برای تهیه انواع غذاها مانند: قلیه ماهی، ترش شمالی، انواع آش ها و… استفاده می شود. افرادی که به طعم ترش علاقه دارند می توانند از تمبر هندی به منظور تنقلات استفاده نمایند.

در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به طبع شربت تمبر هندی با عسل در طب سنتی، خواص شربت تمبر هندی با عسل در طب سنتی و همچنین طرز تهیه شربت تمبر هندی با عسل بپردازیم.

طبع شربت تمبر هندی با عسل در طب سنتی چیست؟

طبع تمر هندی موجود در شربت تمبر هندی با عسل در طب سنتی سرد و خشک است. طبع عسل موجود در این شربت بسته به نوع آن متفاوت است.

خواص شربت تمبر هندی
خواص شربت تمبر هندی

خواص شربت تمبر هندی با عسل در طب سنتی چیست؟

  • میوه تمر هندی دارای مقادیر زیادی ویتامین ث است و میتواند به بهبود سرما خوردگی و درمان اسکوربوت کمک نماید.
  • شربت تمبر هندی با عسل قلب و معده را تقویت می کند. این شربت حالت تهوع و استفراغ را از بین میبرد، ملین است و مسهل صفرا و اخلاط سوخته می باشد.
  • این شربت عطش را بر طرف می کند و سبب کاهش دمای بدن و تب می شود.
  • میوه های تمر هندی کلسترول را کاهش می دهند و اختلال های صفراوی را درمان می نمایند.
  • شربت تمبر هندی با عسل برای درمان هموروئید یا بواسیر بسیار مفید و تاثیر گذار است. برگ های این گیاه به درمان سوختگی بسیار کمک می کنند.
  • بسیاری از کشور های جهان از شربت تمبر هندی با عسل استفاده می کنند و آن را یک نوشیدنی موثر در از بین بردن عطش می دانند.
  • امروزه مردم کاربرد درمانی این گیاه را از یاد برده اند و معمولا از میوه های تمر هندی صرفا برای مصارف خوراکی استفاده می نمایند. از رب تمبر هندی برای تهیه غذاهای مختلفی مانند قلیه ماهی استفاده می شود.
  • اگر هسته تمر هندی را نرم بسابید و به همراه عسل نوش جان کنید باعث افزایش قوای جنسی می شود و زود انزالی را درمان می کند.

بهبود عملکرد قلب و کاهش وزن:

مصرف تمبر هندی سبب کاهش کلسترول در بدن می شود. این میوه دارای مقادیر زیادی فیبر است. این شربت دارای ویتامین ث و آنتی اکسیدان است که به همین دلیل مصرف آن سبب بهبود گردش خون و پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی می شود. تمر هندی حاوی اسید هیدروکسی سیتریک می باشد که از همین رو باعث کاهش اشتها و از بین رفتن آنزیم های چربی و در نتیجه کاهش وزن و لاغری می شود.

خاصیت ضد التهابی وتقویت سیستم ایمنی:

تمر هندی میوه فوق العاده ای است که خاصیت ضد التهابی دارد. مصرف این میوه از ایجاد عفونت های گوناگون پیشگیری می نماید و بر درمان گلو درد موثر می باشد. تمبر هندی به دلیل خاصیت ضد التهابی اش به درمان بیماری هایی همچون نقرس، روماتیسم و… کمک زیادی می کند. این میوه با داشتن ویتامین C قادر است سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت نماید.

طرز تهیه شربت تمبر هندی با عسل:

مواد اولیه:

تمبر هندی: سیصد گرم

آب داغ: یک لیتر

شکر یا عسل: یک لیوان(بستگی به ذائقه خودتان دارد)

گلاب: یک قاشق غذاخوری

آب: یک لیتر

رنگ خوراکی(اختیاری): به مقدار لازم

طرز تهیه شربت تمبر هندی با عسل:

برای تهیه شربت تمبر هندی با عسل ابتدا ظرفی مناسب را انتخاب کنید و در آن تمبر هندی ها را از هم جدا کنید.

ظرفی دیگر را انتخاب کنید و در آن یک لیتر آب گرم و یک لیوان عسل یا شکر بریزید. مواد را خوب هم بزنید که با یکدیگر ترکیب شوند و شکر یا عسل در آب حل شود. حال سیصد گرم تمبر هندی را به مواد اضافه کنید و درب ظرف را بگذارید.

دوساعت زمان دهید که درب ظرف بسته بماند. بعد از گذشت دو ساعت، مواد را کاملا با هم مخلوط نمایید و از آب کش رد کنید. یک قاشق غذاخوری گلاب، یک لیتر آب و در صورت دلخواه کمی رنگ خوراکی را به مواد بیفزایید و هم بزنید. شربت تمبر هندی با عسل شما آماده است. نوش جان.

مضرات شربت تمبر هندی با عسل چیست؟

  • تمر هندی موجود در این شربت خواص بیشماری دارد اما زیاده روی در مصرف آن نیز با برخی عوارض همراه است. خانم ها در دوران بارداری و شیردهی باید از مصرف بی رویه این شربت و میوه تمبر هندی خودداری نمایند.
  • اشخاصی که دچار سنگ کلیه یا سنگ صفرا هستند باید از مصرف تمر هندی و شربت آن خودداری نمایند.
  • مصرف بیش از حد تمر هندی موجب خراش روده و ایجاد سرفه میشود.
  • تمبر هندی نباید به صورت ناشتا مصرف شود. مصرف تمر هندی خام یا نورس مضر است زیرا موجب نفخ می شود و دیر هضم می باشد.
  • این شربت ممکن است موجب اسهال شود.
  • این میوه بر کاهش قند خون موثر است اما مصرف بیش از حد آن میتواند تنظیم قند خون در افراد دیابتی را دچار اختلال کند.
  • اشخاصی که عمل جراحی در پیش دارند بهتر است از دو الی سه هفته قبل از عمل جراحی از مصرف شربت تمبر هندی با عسل یا میوه تمر هندی پرهیز نمایند.
  • تمبر هندی نیز مانند دیگر مواد طبیعی ممکن است با یکسری دارو ها تداخل داشته باشد. شربت تمبر هندی با عسل ممکن است با داروهایی همچون: آسپرین، ایبوپروفن و… تداخل داشته باشد پس بهتر است با این دارو ها مصرف نشود.

مصلح شربت تمبر هندی با عسل در طب سنتی چیست؟

مصلح تمر هندی در طب سنتی لعاب دانه به، کتیرا، عناب و بنفشه است.البته در برخی منابع خشخاش را نیز مصلح تمبر هندی دانسته اند. مصرف این موارد سبب می شود طبع تمر هندی به تعادل برسد و خواص آن بهبود یابد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *