تدابیر طب سنتی برای درمان اب آوردن زانو
تدابیر طب سنتی برای درمان اب آوردن زانو

درمان آب آوردن زانو با طب سنتی + 8 تدبیر ویژه طب سنتی برای درمان آب آوردن زانو

تاریخ نگارش

دسامبر 20, 2022

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

آب آوردن زانو اختلالی است که در ابتدا نشانه های واضحی ندارد و ممکن است متوجه آن نشوید اما اگر شدت پیدا کند می تواند زندگی و فعالیت های شما را با مشکل مواجه کند. درمان آب آوردن زانو بسیار مهم است و باید سریع آنجام شود.

وجود مقادیر کمی اب و مایعات در اطراف مفاصل طبیعی است. در واقع وجود مقداری مایعات در اطراف مفاصل برای سهولت حرکت مفاصل ضروری است و میزان اصطکاک را کاهش می دهد. اگر میزان مایعات اطراف مفاصل از حد معمول خود بیشتر شود، از اصطلاح آب آوردن برای آن استفاده می کنند. آب آوردن زانو در بین مفاصل دیگر شایع تر است.

در اثر آب آوردن زانو، مفصل زانو ورم می کند و درد و سوزش به همراه دارد. اب آوردن زانو علت های مختلفی دارد و راه های متعددی برای پیشگیری و درمان اب آوردن زانو وجود دارد که در این مقاله به موثر ترین آنها پرداخته ایم.

دلایل آب آوردن زانو چیست؟

در ابتدا باید توضیح بدهیم که مایعات اطراف مفصل زانو تنها آب نیست! بلکه این مایع مجموعه ای از گلبول های سفید قرمز و برخی روان کننده های طبیعی و ترکیبات شیمیایی آزاد شده است. این مایع حرکت روانه مفصل زانو را امکان پذیر می کند و در زمان ضربات و اسیب ها می تواند تا حدی از زانو محافظت کند.

با این حال بالا رفتن میزان این مایع در اطراف مفاصل و به ویژه زانو، عوارضی را در پی خواهد داشت. این مایع به دلایل مختلفی افزایش می یابد که مهمترین علل آن را در ادامه می خوانید:

  1. ورزش های سنگین و پر خطر که فشار زیادی بر زانو می آورند مانند تنیس و فوتبال
  2. استفاده بیش از اندازه از مفصل زانو
  3. آسیب های فیزیکی به زانو مانند پارگی رباط ها و غضروف ها
  4. چاقی و اضافه وزن بالا
  5. شکستگی ها
  6. عفونت های باکتریایی یا قارچی
  7. بوریست پیش از زایمان؛ یعنی التهاب کیسه های مایعی که در نزدیکی زانو قرار دارند.
  8. بیماری های التهابی مانند آرتروز، آرتریت، نقرس، رماتیسم مفصلی و…
  9. کیست یا تومور
علل آب آوردن زانو
علل آب آوردن زانو

آب آوردن زانو چه علائمی دارد؟

معمولا آب آوردن زانو در یکی از پاها اتفاق می افتد و غالبا پایی که بیشترین تکیه بر آن است به این مشکل مبتلا می شود. اولین علامت آب آوردن زانو، پف دار شدن و ورم کردن یک زانو نسبت به دیگری است. و فرد در زانوی اب آورده احساس سنگینی می کند. علائم دیگر آب آوردن زانو به این شکل اند:

  • ورم و قرمز شدن پوست در اطراف زانو
  • مشکل در صاف و خم کردن زانو و احساس سفتی در مفصل
  • دردنام شدن و حساس شدن زانو
  • احساس گرم شدن زانوی اب آورده نسبت به زانوی پای دیگر
  • دشواری در فعالیت های روزمره و راه رفتن یا بالا و پایین رفتن از پله ها

آب آوردن زانو که در اثر بیماری هایی نظیر ارتروز باشد، فعالیت ها تنها با درد و احساس سنگینی همراه است اما اگر علت آب آوردن زانو، ضربه و اسیب دیدگی باشد، ممکن است اطراف زانو کبود شود و همچنین تحرک و تکیه دادن بر زانوی اسیب دیده بسیار سخت و غیر ممکن می شود.

برای تشخیص اب اوردن زانو همچنین می توان از تصویربرداری‌هایی مانند اشعه ایکس، MRI، سی‌تی‌اسکن و سونوگرافی استفاده کرد.

عوارض آب آوردن زانو چیست؟

یکی از عوارض اب آوردن زانو تشکیل کیست بیکر در پشت زانو استو این کیست باعث تورم شدید و درد غیر غابل تحمل زانو می شود. برای کاهش درد و تورم این کیست می توان از کمپرس سرد استفاده کرد. در برخی مواقع شدت عارضه به حدی است که فرد ناچار می شود برای تخلیه آب تجمع یافته در اطراف زانو به پزشک مراجعه کند.

تجمع مایعات روی زانو ممکن است باعث تشکیل کیست بیکر در پشت زانو شود. کیست بیکر زانو را متورم کرده و اجازه خم کردن یا کشیدن به آن نمی‌دهد. کیست بیکر متورم بسیار دردناک است. اما معمولا با استفاده از کمپرس سرد می‌توانید تا حدودی آن را بهبود داده و از تورم آن بکاهید. اگر تورم بسیار شدید شود، ممکن است لازم باشد مایعات از داخل زانو تخلیه شوند.

درمان آب آوردن زانو با طب سنتی

برای اینکه به کمک طب سنتی و در خانه مشکل آب آوردن زانو را حل کنید، ابتدا باید چند کار ساده را انجام دهید:

  1. اگر اضافه وزن داریدف برای کاهش آن برنامه ریزی کنید.
  2. از یک زانو بند مناسب استفاده کنید.
  3. ورزش های سنگین و فعالیت های که فشار زیاد بر زانوی شما را دارد، کنار بگذارید.
  4. از مصرف مواد با طبع سرد مانند گوشت گاو، ماست و… بکاهید.

با رعایت این نکات می توانید از برخی روشهای آسان و ارزان طب سنتی برای کاهش مایعات اطراف مفاصل استفاده کنید:

زالو درمانی

زالو درمانی باید حتما تحت نظر متخصص کار بلد و در مراکز معتبر و استریل انجام شود. برای درمان اب آوردن زانو، حدود 7 عدد زالو را روی زانو ها قرار می دهند و این زالو ها شروع به مکیدن مایعات جمع شده در زانو می کنند. این کار ممکن است بین 15 دقیقه تا یک ساعت طول بکشد اما نتیجه آن باورنکردنی است.

پماد خانگی برای درمان اب آوردن زانو

مقداری زنجبیل، دارچین، بنه و روغن کنجد را باهم مخلوط کنید و یک ماده یکدست و پماد مانند بسازید. قرار دادن این پماد خانگی بر روی زانو هم در تسکین درد آن موثر است و هم به مرور میزان ورم و مایعات اضافی زانو را می کاهد.

استراحت و دیگر اقدامات

در مدتی که مشغول درمان اب اوردن زانوی خود هستید باید توجه ویژه ای به داشتن استراحت کافی داشته باشید. لازم است همه فعالیت های غیر ضروری و پرفشار خود را کنار بگذارید. به طور مرتب و در فواصا زمانی 2 یا 4 ساعته از کمپرس سرد استفاده کنید. کمپرس سرد در کاهش در و تورم بسیار موثر است.

برای انجام کمپرس می توانید از کیسه های مخصوص استفاده کنید یا چند تکه یخ را در یک کیسه پلاستیکی ریخته و سپس در یک پارچه بپیچید و بر روی زانو قرار دهید.

اقدام دیگر آن است که همیشه سعی کنید زانوی خود را کمی بالاتر نگه دارید. برای این کار بهتر است چند از بالش کوچک استفاده کنید و زیر پای خود قرار دهید تا پا و زانوی اسیب دیده کمی بالاتر از بدن قرار گیرد و گردش خون را به قسمت بالایی بدن برگرداند.

درمان آب آوردن زانو با کمپرس سرد
درمان آب آوردن زانو با کمپرس سرد

تخم مرغ آب دور زانو را کاهش می دهد

بله! با تخم مرغ می توانید به درمان آب آوردن زانو کمک کنید. برای این منطور باید زرده یک تخم مرغ – که بهتر است تخم مرغ محلی باشد- را جدا کنید و به ان یک قاشق غذاخوری نمک بیافزایید. آن را خوب به هم بزنید تا حالتی سفت و کش دار و خمیرمانند پیدا کند. حالا ضمادی که تهیه کردید را بر زانو بالید و روی ان را با پلاستیک پوشانده و بعد یک شال یا پارچه تخی به ان ببندید.

این ضماد را می توانید تا 2 ساعت روی زانوی اسیب دیده قرار دهید و پس از ان بردارید و زانو را تمیز کنید. استفاده از این ضماد محدودیتی ندارد و در روز می توانید تا بیش از 5 بار هم تهیه کرده و استفاده کنید.

درمان زانوی اب اورده با سرکه سیب

یک حله تمیز را به سرکه سیب اغشته کنید و در محل ورم زانو بپیچید. حالا روی آن را با پلاستیک پوشانده و خوب ببندید. بهتر است این کار را شب ها انجام دهید اجازه بدهید حوله و سرکه سیب تا صبح روی زانوی شما بمانند. روز بعد حوله را برداشته و زانو را با اب ولرم بشویید. انجام این تدبیر به مدت یک هفته تاثیر بسیار خوبی در کاهش و درمان اب آوردن زانو دارد.

زردچوبه و درمان آب آوردن زانو

می توان گفت زردچوبه در طب سنتی دوای هر دردی است! حالا می توانید از زردچوبه برای درمان آب آوردن زانو هم استفاده کنید. برای این کار نصف قاشق چای خوری زردچوبه، نصف قاشق چای خوری زنجبیل و یک فنجان اب نیاز دارید. مواد ذکر شده را با هم مخلوط کرده و اجازه بدهید حدود ده دقیقه بجوشد. این جوشانده را همراه با مقداری عسل شیرین کرده و در روز دوبار میل کنید.

این معجون اثر ضد التهابی بالایی دارد. همچنین می تواند باعث تسکین درد زانو و از بین بردن مواد زاید و عفونی تجمع یافته در اطراف زانو شود.

همچنین می توانید از زردچوبه کپسول های کوچک خمیری شکل تهیه کرده و هر روز یک یا دو عدد بخورید.

درمان آب آوردن زانو با ماساژ درمانی

تشخیص این که مشکل زانوی شما در چه حد است و می توان برای آن از ماساز درمانی استفاده کرد، به عهده پزشک یا متخصص حاذق طب سنتی است. اگر از نظر ایشان، انجام ماساژ مشکلی نداشته باشد، می توانید با ماساژ ملایم و اصولی، در درمان آب آوردن زانوی خود موثر باشید.

ماساژ زانو باید ملایم و آرام و به صورت چرخشی باشد. این ماساژ باید توسط فرد متخصص انجام شود و هدف آن کشیدگی و انبساط بافت های همبند زیر پوست که بخش عمده‌ای از عروق لنفاوی در آن واقع شده‌اند انجام می شود.

ماساژ تا زمانی که پوست نرم و گرم و منبسط شود ادامه دارد. ماساژ درمانی به کاهش در و تورم زانوی اب آورده کمک شایانی می کند.

ورزش های مفید برای درمان آب آوردن زانو

گفتیم که برای درمان آب آوردن زانو باید ورزش های سنگین را کنار بگذارید. اما این بدان معنی نیست که دیگر هیچ فعالیت ورزشی انجام ندهید. انجام حرکات ورزشی سبک و اصولی باعث بهبود عملکر مفاصل می شود و در روند درمانی شما اثر مثبت خواهد داشت.

دوچرخه سواری، پیاده روی، شنا یا راه رفتن در آب و یوگا از ورزش هایی هستند که می توانند در درمان آب آوردن زانو موثر باشند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *