طبع و خواص علف لیمو در طب سنتی
طبع و خواص علف لیمو در طب سنتی

علف لیمو چیست و چه خواصی دارد؟ طبع، خواص و مضرات علف لیمو در طب سنتی

تاریخ نگارش

ژانویه 25, 2023

دسته‌بندی

ادویه‌ و گیاهان دارویی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

علف لیمو یا لمون گراس از گیاهان پرخاصیت گرمسیری است که به دلیل طعم لیمویی و شبه زنجبیل و عطر مرکبات به این نام مشهور شده است.
علف لیمو به نام های چمن معطر، پوتار و کاه مکی هم شناخته می شود، نوعی علف استوایی بومی جنوب هند و سریلانکاست که بوی لیمو و طعم مرکبات دارد.

طبع علف لیمو گرم است یا سرد؟

چنانچه در رابطه با طبع علف لیمو سوالاتی نظیر: طبع علف لیمو چیست؟ و یا، طبع علف لیمو گرم است یا سرد؟ و یا حتی، طبع علف لیمو تر است یا خشک؟ سوالاتی برای شما پیش آمده است، خوب است بدانید که طبع علف لیمو گرم است.
بنابراین علف لیمو برای سرد مزاجان مناسب بوده و توصیه می شود گرم مزاجان در مصرف آن دقت نموده و حتما آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

خواص فوق العاده ی علف لیمو

منبع غنی آنتی اکسیدان ها

بر اساس یک مطالعه منتشر شده علف لیمو حاوی مقادیر بسیار بالای حاوی آنتی اکسیدان هاست که به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد.

افزایش گلبول های قرمز خون

برخی تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن دمنوش علف لیمو به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد، می تواند باعث افزایش سطح گلبول های قرمز و هموگلوبین خون شود.

ضد میکروب طبیعی

دمنوش علف لیمو به دلیل خواص ضد میکروبی قوی که دارد به درمان عفونت های دهان و دندان کمک کرده و خطر ابتلا به پوسیدگی دندان را کاهش می دهد.

ضد التهاب گیاهی

ترکیبات موجود در گیاه علف لیمو دارای خواص ضد التهابی قوی هستند و با توقف نشانه های التهابی خاصی در بدن خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهند.

خواص علف لیمو
خواص علف لیمو

سرطان

تحقیقات دانشگاه بن گوریون نشان داده است که چای علف لیمو می تواند به مبارزه با سرطان کمک کند. یکی از ترکیبات موجود در این ماده به نام سیترال، بدون آسیب رساندن به سلول های سالم باعث آپوپتوز در سلول های سرطانی می شود.

به عبارت ساده، باعث می شود سلول های سرطانی خودکشی کنند. بنابراین نتایج تحققیات در این دانشگاه، به بیماران سرطانی که در معرض اشعه درمانی و شیمی درمانی هستند، برای کمک به فرآیند بهبودی، مصرف چای علف لیمو توصیه می شود.

مطالعه دیگری که در سال ۲۰۰۹ در مجله Fundamentals of Pharmacology Clinical منتشر شد، نشان داد که سیترال در علف لیمو باعث کاهش رشد سلول های سرطان پستان در آزمایشگاه می شود.

علاوه بر این، خواص آنتی اکسیدانی موجود در چای این گیاه نیز برای مبارزه با رادیکال های آزاد که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند، مفید است.

معده و دستگاه گوارش

گفته می شود که مصرف یک فنجان دمنوش علف لیمو به درمان ناراحتی معده کمک کرده و باعث سلامت دستگاه گوارش می شود. همچنین یک مطالعه در 2012 بر روی جوندگان نشان می دهد که برگ های علف لیمو خطر ابتلا به بیماری زخم معده را کاهش می دهند.

دیورتیک گیاهی و طبیعی

لمون گراس یک دیورتیک طبیعی است که با افزایش ادرار و دفع سدیم اضافی خون خطر تشدید علائم بیماری های قلبی، نارسایی کبدی و ادم را کاهش می دهد.

فشار خون

یک مطالعه در سال 2012 نشان می دهد که مصرف دمنوش علف لیمو باعث کاهش فشار خون بالا (فشار خون سیستولیک و فشار خون دیاستولیک) و همچنین کاهش تپش قلب می شود.

کلسترول خون

اثر ضد کلسترول و ضد آترواسکلروز علف لیمو کمک می کند تا جذب کلسترول از روده کاهش یابد. علاوه بر این، این گیاه در اکسیداسیون کلسترول LDL در خون نقش دارد و به نوبه خود باعث جلوگیری از ایجاد پلاکت های آترواسکلروز می شود.

یک مطالعه که توسط محققان دانشگاه ویسکانسین در سال ۱۹۸۹ انجام شد نشان داد افرادی که کلسترول بالا دارند، با مصرف روزانه کپسول های ۱۴۰ میلی گرم علف لیمو، متوجه کاهش کلسترول خود شده اند. آنها همچنین کاهش قابل توجهی در چربی خون را تجربه کردند. پتاسیم زیاد در علف لیمو باعث کاهش و تنظیم فشار خون می شود.

پس از مشورت با پزشک از نوشیدن یک فنجان چای علف لیمو به صورت روزانه برای کمک به کاهش سطح کلسترول و کاهش فشار خون استفاده کنید. البته می توانید این گیاه را در فرم مکمل پس از تجویز پزشک نیز استفاده کنید.

لاغری و کاهش وزن

چای علف لیمو یک دیورتیک طبیعی است که با سم زدایی بدن به افزایش سوخت و ساز کمک کرده و باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

درمان سندروم پیش از قاعدگی

چای علف لیمو به دلیل خواص ضد التهابی که دارد یکی از بهترین روش های طبیعی برای درمان علائم سندروم پیش از قاعدگی مانند گرفتگی عضلات، نفخ و گر گرفتگی می باشد.

سلامت پوست

چای علف لیمو دارای خواص ضد عفونی کننده طبیعی است که به سلامت پوست کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های پوستی مانند فولیکولیت، سرطان پوست و بیماری های قارچی را کاهش می دهد.

تقویت و افزایش رشد مو

نوشیدن دمنوش علف لیمو به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد باعث تقویت فولیکول های مو و افزایش رشد آن ها می شود.

کاهش درد آرتروز

علف لیمو به علت خواص ضد التهابی و تسکین دهندگی درد، به درمان آرتروز، روماتیسم، استئوآرتریت، نقرس و سایر انواع درد مفاصل کمک می کند. خواص ضد التهابی آن کمک می کند تا فعالیت cylooxygenase-2، که یک آنزیم درگیر در التهاب است و موجب درد، به ویژه در مفصل می شود سرکوب شود.

علاوه بر این، خواص علف لیمو اسپاسم عضلانی را نیز کم می کند. شما می توانید روغن علف لیمو را با روغن نارگیل به نسبت ۱ به ۲ ترکیب کنید و آن را روی منطقه آسیب دیده بمالید. چند ساعت صبر کنید. این کار را به مدت چند هفته انجام دهید. می توانید چای علف لیمو را دو بار در روز برای کسب بهترین نتایج نوش جان کنید.

مزایای خاص برای مادران

علف لیمو برای مادرانی که نوزادان خود را تغذیه می کنند بسیار مفید است. این ماده خواص galactogogue دارد که به افزایش تولید شیر مادر کمک می کند.

خواص آنتی بیوتیک و ضد باکتری آن نیز به نوزادان کمک می کند تا سالم و عاری از عفونت باشند. مادران شیرده می توانند تحت نظر پزشک هر روز یک تا دو فنجان چای علف لیمو بخورند.

توجه: در طول بارداری نباید از این گیاه استفاده شود.

مبارزه با افسردگی

خواص ضد افسردگی چای علف لیمو کمک می کند تا افسردگی درمان شود. این گیاه برای مبارزه با افسردگی موجب آزاد شدن سروتونین که یک ماده شیمیایی در مغز است می شود. از دیگر خواص علف لیمو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تسکین اضطراب
  • افزایش عزت نفس
  • افزایش روحیه
  • اعتماد به نفس
  • بهبود قدرت ذهنی

این گیاه به دلیل اثر آرام بخش بر روی ذهن و بدن می تواند مشکلات روحی را کم کند و به شما کمک می کند تا بهتر بخوابید. هر زمان که احساس خستگی و افسردگی می کنید یک فنجان چای علف لیمو بنوشید. این چای به شما کمک خواهد کرد که آرام و خونسرد شوید.

بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا

علف لیمو دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچی است که به بدن شما کمک می کند تا سرفه، تب و دیگر علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا را کنترل کند. به علاوه، ویتامین C زیاد در این گیاه سیستم ایمنی بدن شما را برای مبارزه با عفونت تقویت می کند.

شما می توانید از روغن علف لیمو برای از بین بردن درد ماهیچه ها و مفاصل، و همچنین سردرد ناشی از سرماخوردگی یا آنفولانزا استفاده کنید. علاوه بر این، گل علف لیمو می تواند در تجزیه مخاط و ایجاد خلط موثر باشد و به این ترتیب مشکلات تنفسی را کاهش دهد.

بنابراین استفاده از خواص علف لیمو به طور عمده هنگامی که مبتلا به برونشیت یا آسم هستید مفید است. چند رشته تازه علف لیمو، دو یا سه عدد میخک، یک قطعه کوچک چوب دارچین و یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را در یک فنجان شیری ۵ دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کنید و بعد از سرد شدن میل کنید. یک بار در روز به مدت چند روز این درمان را تکرار کنید.

مضرات و منع مصرف های علف لیمو

علف لیمو گیاهی سالم و بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر گیاه دارویی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.
این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این گیاهان، نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛ اما چنانچه در مصرف هر نوع گیاه دارویی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.
بنابراین، مضراتی که در ادامه برای گیاه علف لیمو بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این گیاه دارویی، و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به گیاه علف لیمو خواهد بود. این عوارض و ممنوعیت ها شامل موارد زیر میشوند:

  • آلرژی و حساسیت: دمنوش علف لیمو در برخی افراد می تواند باعث آلرژی و حساسیت شود که به صورت راش، خارش، تنگی نفس و تپش قلب مشخص می شود.
  • مسمومیت: زیاده روی در مصرف دمنوش علف لیمو باعث سرگیجه، گرسنگی، خشکی دهان، تکرر ادرار و خستگی می شود.

چه افرادی نباید از دمنوش علف لیمو استفاده کنند؟

  • زنان در دوران بارداری و شیردهی
  • افرادی که ضربان قلب پایین دارند.
  • کسانی که دیورتیک استفاده می کنند.
  • افرادی که سطح پتاسیم خون آن ها کم است‌

مصلحات علف لیمو

با توجه به طبع گرم علف لیمو، توصیه میشود که گرم مزاجان آن را با مصلحاتش که شامل عرق شاهتره، عرق کاسنی، عرق خیار و عرق کیالک میشود مصرف کنند تا طبع و مزاج علف لیمو اصلاح شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *