10 راهکار برای درمان آبله مرغان در طب سنتی
10 راهکار برای درمان آبله مرغان در طب سنتی

10 راهکار برای درمان آبله مرغان در طب سنتی

تاریخ نگارش

مارس 10, 2023

دسته‌بندی

اصول طب سنتی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

آبله مرغان در کودکان یک بیماری مسری است که به وسیله ویروسی به نام «واریسلا زوستر» ایجاد می‌شود. علائم آشکاری که از این عارضه پوستی در افراد ایجاد می‌شود، می‌تواند شامل خارش پوست همراه با تاول‌های قرمز باشد. در طی چند روز تاول‌ها در پوست ظاهر می‌شوند.

علائم طی ۱۰ تا ۲۱ روز پس از تماس یا ارتباط با شخصی که به این ویروس آلوده است، ظاهر خواهد شد. اغلب افراد طی دو هفته بهبود پیدا می‌کنند.

علائم آبله مرغان شامل چه مواردی میشود؟

  • علائم عمومی: این علایم که شبیه علائم آنفلوانزا هست، عبارتند از تب، بیحالی، بی‌اشتهایی، سردرد و گاهی اوقات درد خفیف شکم که ۲-۱ روز قبل از بروز ضایعات پوستی رخ می‌دهد. این علایم بیشتر در بچه‌های بزرگتر دیده می‌شوند و تا ۵-۴ روز باقی می‌مانند.
  • بروز ضایعات پوستی: ضایعات پوستی که علامت اصلی بیماری هستند، ابتدا روی پوست صورت و سینه ظاهر می‌شوند و بعد سایر قسمتهای بدن نیز مبتلا می‌شوند.

راه های انتقال ویروس آبله‌ مرغان:

  • تماس با ترشحات دانه‌های پوستی آبله ‌مرغان
  • استنشاق ریز قطرات تنفسی حاصل از سرفه یا عطسه فرد مبتلا به آبله ‌‌مرغان

درمان های ساده و خانگی آبله مرغان

درمان آبله مرغان با جو دوسر

جو دوسر یکی از درمان‌های پرطرفدار خانگی برای خارش ناشی از آبله مرغان است. دو فنجان جو دوسر را بکوبید تا به‌شکل پودر دربیاید، سپس آن را در ۲ لیتر آب ولرم بریزید و بدن‌تان را به‌ مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه با این محلول خیس کنید.

جوش شیرین و درمان آبله مرغان

جوش شیرین خارش و سوزش‌ ناشی از آبله مرغان را تسکین می‌دهد. نصف قاشق غذاخوری جوش شیرین را در یک لیوان آب حل کنید.

لیف نرمی را به محلول آغشته کنید و روی قسمت‌هایی که دچار خارش و سوزش است بگذارید و اجازه بدهید خشک شود. راه‌حل دیگر این است که نصف یا یک فنجان جوش شیرین را در آب وان حمام حل و داخل این محلول حمام کنید.

یاس بنفش هندی و درمان آبله مرغان

یاس بنفش هندی نیز در درمان آبله مرغان بسیار مؤثر است چون خاصیت ضدویروسی دارد. همچنین این گیاه تا حد زیادی به خشک شدن تاول‌ها و رفع خارش کمک می‌کند.

تعداد کمی برگ یاس بنفش هندی را له کنید و روی جوش‌ها و تاول‌ها قرار بدهید یا می‌توانید چند برگ از این گیاه را به آب وان حمام اضافه کنید.

درمان آبله مرغان با سرکه انگور

یکی از راه‌حل‌های مؤثر برای درمان آبله مرغان استفاده از سرکه انگور است. این روش درمانی خارش پوست را از بین می‌برد و به بهبود زخم‌ها و جلوگیری از ایجاد جایِ زخم کمک می‌کند.

نصف فنجان سرکه‌ی انگور را به آب ولرم درون وان حمام اضافه کنید و حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه درون این محلول حمام کنید.

روغن اسطوخودوس و درمان آبله مرغان

روغن اسطوخودوس از دیگر درمان‌های مؤثر برای کاهش سوزش و خارش ناشی از بیماری آبله مرغان است. روغن عصاره‌ی اسطوخودوس را با مقدار کمی از روغن‌های حامل مانند روغن نارگیل یا بادام رقیق کنید، روی ناحیه‌ی آسیب‌دیده‌ی پوست بمالید و بگذارید تا خشک شود. این کار را روزی ۲ بار تکرار کنید.

همچنین می‌توانید چند قطره روغن عصاره‌‌ی اسطوخودوس و بابونه را داخل آب ولرم بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه بدن خود را با آن خیس کنید.

روغن چوب صندل و درمان آبله مرغان

روغن چوب صندل به دلیل داشتن خواص ضدعفونی‌کننده و ضدالتهابی، در درمان زخم‌های آبله مرغان تأثیر زیادی دارد. این روغن جای زخم‌ها را نیز از بین می‌برد.

چند قطره روغن چوب صندل خالص را به یک قاشق چای‌خوری روغن حامل مثل روغن بادام اضافه کنید و روی جوش‌ها بمالید. این کار را تا بهبودی کامل تمامی زخم‌ها به‌طور منظم انجام بدهید.

گل کالاندولا (همیشه بهار)

کالاندولا یا گل همیشه بهار برای از بین بردن خارش ناشی از بیماری آبله مرغان مورد استفاده قرار می‌گیرد. دو قاشق غذاخوری کالاندولا و یک قاشق چای‌خوری برگ عنبر سائل را در یک فنجان آب بریزید و بگذارید یک شب بماند.

صبح این مخلوط را کاملا آسیاب کنید و ماده‌ی به‌دست‌آمده را مستقیم روی جوش‌ها بگذارید. زمانی که کاملا خشک شد، زخم‌ها را بشورید.

هویج و گشنیز برای درمان آبله مرغان

سوپی که گشنیز و هویج دارد، در درمان آبله مرغان بسیار مفید است. این غذا سرشار از آنتی اکسیدان است که در فرایند درمان تأثیر بسیار مثبتی دارد.

حدود ۱۰۰ گرم (یک فنجان) هویج را خرد کنید، ۶۰ گرم (نصف فنجان) هم برگ تازه‌ی گشنیز را با هویج در دو و یک‌چهارم فنجان آب بجوشانید تا نصف آب تبخیر شود.

این سوپ را به‌ مدت یک ماه روزی یک‌بار نوش جان کنید. همچنین برای تقویت بنیه‌تان می‌توانید هویج و برگ گشنیز آب‌پز بخورید.

سرکه‌ی قهوه‌ای و درمان آبله مرغان

یکی از راه‌حل‌های مؤثر برای درمان آبله مرغان استفاده از سرکه‌ی قهوه‌ای است. این روش درمانی خارش پوست را از بین می‌برد و به بهبود زخم‌ها و جلوگیری از ایجاد جایِ زخم کمک می‌کند.نصف فنجان سرکه‌ی قهوه‌ای را به آب ولرم درون وان حمام اضافه کنید و حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه درون این محلول حمام کنید.

عسل راهکاری موثر و سریع برای درمان آبله مرغان

عسل در بهبود خارش و التیام جوش‌های ناشی از آبله مرغان مؤثر است. عسلی طبیعی و باکیفیت تهیه کنید و روی قسمت‌هایی از بدن‌تان که جوش و تاول دارد، بمالید. این کار را تا زمانی که زخم‌ها از بین بروند روزی ۲ تا ۳ بار تکرار کنید.

چگونه از ابتلا به بیماری آبله مرغان پیشگیری کنیم؟

  • واکسن آبله مرغان در ۹۰ درصد از کودکانی که آن را دریافت کرده‌اند، از ابتلا به این بیماری جلوگیری می‌کند. تزریق این واکسن باید در ۱۲ الی ۱۵ ماهگی انجام شود. در سنین ۴ و ۶ سالگی نیز به کودکان تقویت‌کننده داده می‌شود. کودکان بزرگ‌تر و بزرگ‌سالانی که این واکسن را نزده‌اند یا در معرض خطر ابتلا به بیماری آبله مرغان قرار دارند، باید دُز بالاتری از این واکسن را دریافت کنند.
  • بیماری آبله مرغان در بزرگسالان با علائم شدیدتری خود را نشان می‌دهد، پس اگر پدر یا مادری هستید که در کودکی واکسینه نشده‌اید، بهتر است واکسن را دریافت کنید تا در صورت ابتلای فرزندتان، این ویروس به شما سرایت نکند.
  • کسانی که واکسن آبله مرغان نزده‌‌اند، برای پیش‌گیری از ابتلا به این ویروس نباید با افراد مبتلا در تماس باشند. البته به این دلیل که بیماری تا زمانی که جوش‌ها در بدن ظاهر نشوند قابل تشخیص نیست، این کار خطر را کاملا رفع نمی‌کند.
  • پیشگیری همیشه بهترین درمان است، پس واکسن فرزندتان را به‌موقع بزنید. آبله مرغان معمولا بیماری خفیفی است که با گذر زمان بهبود می‌یابد، اما اگر با علائم بسیار شدید روبه‌رو شدید حتما با پزشک‌تان مشورت کنید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *