طبع و خواص روغن شوید در طب سنتی
طبع و خواص روغن شوید در طب سنتی

طبع و خواص روغن شوید در طب سنتی+ 3 مورد از عوارض روغن شوید

تاریخ نگارش

فوریه 14, 2024

دسته‌بندی

روغن و سرکه

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

روغن شوید از مفید ترین موادی است که می تواند نقش مؤثری در سلامتی ما داشته باشد. روغن شوید یک ماده ضروری است که از برگ ها یا ساقه های گیاه شوید استخراج می شود.
شوید گیاهی است یکساله یا دوساله از خانواده چتریان است . ارتفاع آن ۳۰ سانتی متر تا یک متر حتی گاهی بیشتر هم دیده شده است. نام علمی این گیاه Aniethumgraveolens است.
به نظر می رسد مناطق شرقی مدیترانه آسیای غربی ایران و هند شرقی خاستگاه اولیه این گیاه باشد. در ایران این گیا ه را در مناطق مانند آذربایجان و تفرش یافت می شود.

طبع روغن شوید چیست؟

چنانچه در رابطه با طبع روغن شوید سوالاتی نظیر: طبع روغن شوید چیست؟ و یا، طبع روغن شوید گرم است یا سرد؟ و یا حتی، طبع روغن شوید تر است یا خشک؟ سوالاتی برای شما پیش آمده است، خوب است بدانید که طبع روغن شوید گرم و خشک است.
بنابراین روغن شوید برای سرد مزاجان مناسب بوده و توصیه می شود گرم مزاجان در مصرف آن دقت نموده و حتما آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

خواص روغن شوید
خواص روغن شوید

خواص باورنکردنی روغن شوید

افزایش شیرمادر

یکی از موادی که به تولید شیر مادر کمک می کند، galactagogue میباشد؛ روغن شوید حاوی این ماده است و باعث افزایش شیردهی مادر می شود. این روغن بسیار بی خطر است و می تواند روزانه در چای یا نوشیدنی های مادر استفاده شود. حتی اعتقاد بر این است که می توان آن را به طور مستقیم و موضعی در اطراف نوک پستان اعمال مالید، زیرا باعث تحریک اشتها و بهبود تغذیه نوزاد می شود.

ضد قارچ

روغن شوید در درمان عفونت های قارچی، چه به صورت موضعی و چه خوراکی موثر و فوق العاده کاربردیست. در حالی که اکثر قارچ های طبیعی غشای سلولی را از بین می برد ، روغن شوید به درمان این عفونت ها با ایجاد آپوپتوز سلولی قارچی کمک می کند.

دفع شوره سر و شپش

اثر روغن شوید در کشتن و دفع شپش سر شگفت آوراست . اگر چه ظاهرا هیچ تاثیری بر روی گیاهان ندارد، شپش سیستم عصبی پوست را مختل می کند. بهتر است که همه از این روغن استفاده کنند زیرا شپش واگیر دار است.

کاهش اضطراب و کمک به خواب

روغن شوید یک عامل کاهش دهنده اضطراب طبیعی است که برای کمک به درمان ADHD یا بیش فعالی در کودکان استفاده می شود.

خواص دیورتیکی

روغن شوید خواص دیورتیکی دارد. دیوتریک ها برای کاهش فشار خون مفید هستند زیرا کمک می کنند تا آب اضافی و سدیم را از بین ببرد و به نوبه خود باعث کاهش حجم و فشار خون روی دیواره های رگ ها می شود. علاوه بر این، خواص دیورتیکی آن در افراد مبتلا به بیماری های کلیوی، عفونت های دستگاه ادراری یا غده پروستات بسیار کمک کننده و موثر است.

ضد میکروب

روغن شوید خواص ضد باکتریایی دارد .این روغن به خارج شدن سموم از بدن کمک کرده و عفونت های دستگاه های تنفسی یا ادراری را درمان می کند.

پیشگیری از بیماری های دستگاه ایمنی

روغن شوید یک عامل بسیار موثر در تقویت سیستم دفاعی بدن در برابر سرطان، به خصوص دهان و گلو به شمار می رود. این خاصیت به علت قدرت ضد التهابی بالای روغن شوید است.

ضد اسپاسم

روغن شوید برای دستگاه گوارش عالی است و در این زمینه یک روغن شناخته شده می باشد، این روغن برای درمان علائم مرتبط با مسمومیت غذایی، التهاب و اسهال مفید است. اثر آن حتی در قاعدگی را کم کرده و از اسپاسم عضلات جلوگیری می کند.

جلوگیری از نفخ و کولیک در نوزادان

یکی از کاربردهای اولیه روغن شوید، وجود ترکیبی از تسکین دهنده هایی است که کاهش علائم کولیک در نوزادان طراحی شده است. این روغن کمک می کند تا گازهای روده از بدن دفع شود. روغن شوید امروزه به عنوان یک درمان جایگزین برای بسیاری از درمان های نوین است.

افزایش سرعت بهبود زخم

استفاده موضعی از این روغن باعث بهبود زخم شده و سرعت بازسازی و ترمیم پوست را افزایش می دهد. عفونت باکتریایی می تواند تا حد زیادی روندبهبودی را کاهش دهد . زخم را با الکل تمیز کنید و روزی 2 بار روغن شوید بمالید تا سرعت بهبود افزایش یابد.

کمک به هضم

روغن شوید علاوه بر درمان بیماری های متعدد دستگاه گوارش، می تواند روند گوارشی را تحریک کند و ظرفیت جذب مواد مغذی را بهبود می بخشد. همچنین آب بزاق دهان را افزایش می دهد و این امر باعث می شود که مواد مغذی به اندازه کافی خورد و نرم شود و جذبشان به خون راحتتر صورت گیرد. این روغن عالی باعث نرم شدن معده و روده شده و به برای هضم غذا فوق العاده است.

مضرات و منع مصرف های روغن شوید

روغن شوید گیاهی سالم و بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر گیاه دارویی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.
این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این گیاهان، نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛ اما چنانچه در مصرف هر نوع گیاه دارویی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.
بنابراین، مضراتی که در ادامه برای گیاه روغن شوید بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این گیاه دارویی، و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به گیاه روغن شوید خواهد بود. این عوارض و ممنوعیت ها شامل موارد زیر میشوند:

  • روغن شوید یکی از افزودنی های خوراکی بی خطر است. هرچند ممکن است در افراد حساس بثورات پوستی ایجاد کند. توصیه می شود قبل از مصرف تست پوست انجام دهید.
  • همچنین به خانم های باردار توصیه میشود از مصرف این روغن خودداری کنند، گرچه دارای خواص مفیدی نظیر افزایش شیر می باشد. به آنها توصیه می شود قبل از مصرف با پزشک معالج خود مشورت نمایند.
  • شایع ترین عوارض جانبی روغن شوید خارش پوست است مخصوصاً در افرادی که به گیاهان خانواده هویج حساسیت دارند.

مصلحات روغن شوید

با توجه به طبع گرم روغن شوید، توصیه میشود که گرم مزاجان آن را با مصلحاتش که شامل عرق برگ زیتون و عرق بید میشود مصرف کنند تا طبع و مزاج روغن شوید اصلاح شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *