10 روش برای درمان خشکی چشم در طب سنتی
10 روش برای درمان خشکی چشم در طب سنتی

10 روش برای درمان خشکی چشم در طب سنتی

تاریخ نگارش

دسامبر 25, 2022

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

برای درمان خشکی چشم در طب سنتی راه های بسیاری وجود دارد. در برخی مواقع وقتی سرگرم انجام کاری هستیم یا اینکه تلویزیون تماشا می کنیم دائما دست خود را به چشم های خود می زنیم.

در این حالت ممکن است که فکرکنید دچار خشکی چشم شده اید و خیلی زود به سراغ اشک مصنوعی برای درمان خشکی چشم بروید اما ممکن است شما دچار خشکی چشم نشده باشید و تنها حساسیت یا عفونتی خفیف بوده باشد. برای تشخیص این موضوع بهتر است با علائم خشکی چشم آشنا باشید.

علائم خشکی چشم چیست؟

  • حس خارش یا سوزش در چشم ها
  • ماده ای به رنگ سفید و خیلی باریک که در انتهای چشم دیده می شود
  • حساس شدن به نور
  • بروز قرمزی در چشم ها
  • دائما احساس می کنید چیزی در چشم هایتان وجود دارد
  • قادر به استفاده از لنز های زیبایی و طبی نمی باشید
  • نمی توانید به خوبی در شب رانندگی کنید
  • آبریزش چشم
  • خستگی یا تاری چشم

علت خشکی چشم چیست؟

دلایل متعددی برای اینکه یک فرد دچار خشکی چشم بشود وجود دارد که این دلایل وابسته به جنسیت، سن و… متفاوت می باشد. باید این نکته را بدانید که میزان اشک تولیدی چشم های شما با خشکی چشم رابطه ای مستقیم دارد. اشک یک مورد حیاتی برای چشم ها است. سلامت چشم ها به میزان اشکی که تولید می شود وابسته است. در برخی مواقع دلایلی پیش می آید که تولید اشک را با اختلال رو به رو می کند که این دلایل عبارتند از:

  • یائسگی: وقتی فرد وارد دوران یائسگی می شود، سیستم بدن و هورمون ها تا حدی تعادل خود را از دست می دهند و بدن با برخی مشکلات رو به رو می شود. در این دوران میزان تولید اشک کاهش پیدا می کند و موجب خشکی چشم می شود.
  • بالا رفتن سن: با گذشتن از سن چهل سالگی میزان تولید اشک کمتر می شود و به همین دلیل باید به فکر راهی مناسب برای پیشگیری و درمان خشکی چشم بود.
  • پلک ها: پلک های سالم در دقیقه حدود پنج الی شش بار باز و بسته می شوند. اگر در نواحی مختلف پلک، زخم هایی به وجود آید و یا بروز بعضی بیماری ها روند پلک زدن را دچار اختلال کنند، خشکی چشم به وجود می آید
  • بیماری های مختلف: برخی بیماری ها مانند: اختلال های غده تروئید، لوپوس، کمبود ویتامین آ و… نیز می تواند با بروز خشکی چشم مرتبط باشد.
  • دارو: مصرف یکسری دارو ها مانند داروهای افسردگی، انواع آنتی هیستامین ها، دارو های فشار خون و… نیز می تواند یکی از دلایل بروز خشکی چشم باشد.
  • لیزر چشم: بعضی افراد به جای عینک زدن ترجیح می دهند چشم های خود را لیزر نمایند اما در برخی مواقع این لیزر می تواند فرد را با عارضه خشکی چشم رو به رو کند. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که خشکی چشم بعد از لیزر موقتی است و پس از طی دوره درمان از بین می رود.
درمان خشکی چشم
درمان خشکی چشم

درمان خشکی چشم در طب سنتی:

طب سنتی مانند طب مدرن راه های بسیاری برای درمان خشکی چشم ارائه داده است و شما می توانید با استفاده از این روش ها به سادگی باعث درمان خشکی چشم در خانه شوید.

درمان خشکی چشم با سرمه بادام:

سرمه بادام یک گزینه عالی و مناسب برای درمان خشکی چشم با طب سنتی است. شما به راحتی می توانید این سرمه را در منزل نیز تهیه نمایید که برای این کار کافی است مغز چند عدد بادام درختی را بیرون بیاورید و آن مغز ها را در سوزن فرو ببرید. حال باید سوزن ها را به طرف شعله گاز ببرید.

در بالای بادام ها ظرفی را بگیرید که دود به دست آمده در آن جمع شود، این دود ها سرمه بادام می باشند که به درمان خشکی چشم کمک بسزایی می کند. شما می توانید یک سرمه دان نو تهیه کنید و سرمه بادام را در آن بریزید و استفاده نمایید.

آب هویج را فراموش نکنید:

هویج دارای مقادیر بالایی ویتامین آ است و مصرف آن به سلامت چشم ها کمک زیادی می کند. در گذشته، افراد هویج های پخته شده را در فصل های سرد طبخ می کردند و مورد مصرف قرار می دادند. اما در قرن جدید افراد بیشتر ترجیح می دهند که از آب هویج استفاده نمایند. آب هویج سرشار از ویتامین های گوناگون است که بر درمان خشکی چشم موثر می باشد.

از مواد غذایی دارای امگا 3 استفاده نمایید:

ماهی های سالمون، قزل آلا یا ماهی تن جزو منابع غنی امگا 3 می باشند که تاثیر بی نظیری بر درمان خشکی چشم دارند. شما میتوانید از گردو نیز برای درمان این عارضه استفاده نمایید.

مدت زمان استفاده از گوشی همراه، کامپیوتر، لبتاب و… را محدود نمایید:

سعی کنید که زمان استفاده از گوشی همراه و کامپیوتر را کاهش دهید و همچنین تا دیر وقت پای تلوزیون نمانید زیرا این موارد علاوه بر خشکی چشم موجب ایجاد آسیب های بسیاری به چشم های شما می شود.

مزاج خود را اصلاح کنید:

در طب سنتی چهار نوع طبع وجود دارد که عبارتند از: سرد و خشک، سرد و تر، گرم و خشک، گرم و تر که در اصطلاح سنتی به آن ها سوداوی، صفراوی، دموی و بلغمی می گویند. هنگامی که یک مزاج بر مزاج دیگر غلبه کند فرد به بیماری ابتلا پیدا می کند.

برای درمان این حالت، فرد باید مزاج خود را به تعادل برساند و برای این کار می تواند به متخصص طب سنتی مراجعه نماید تا او طبق نیاز دارو های سودابر، صفرابر، بلغم زا و… تجویز کند.

متخصصین طب سنتی اغلب برای درمان خشکی چشم، مصرف برخی دمنوش ها و گیاهان دارویی را توصیه می کنند که فرد به آسانی می تواند آن ها را تهیه و مصرف کند.

روغن کرچک:

برای درمان خشکی چشم می توانید از خواص بی شمار روغن کرچک بهره ببرید. برای این کار کافی است یک قطره از این روغن را در داخل چشم خود بریزید. مصرف روغن کرچک سبب برطرف شدن اختلال غدد میبومین که یکی از دلایل بروز خشکی چشم است می شود. طبق تحقیقات انجام گرفته، روغن کرچک یک راه طبیعی و مناسب برای از بین بردن این عارضه است.

کنجد و دانه چیا برای درمان خشکی چشم:

کنجد و دانه چیا نیز یکی از مواد طبیعی عالی برای درمان خشکی چشم در طب سنتی است. شما می توانید در خانه نان درست کنید واز این دانه ها بر روی آن بپاشید. این دانه ها دارای مقادیر زیادی امگا 3 می باشند که به این دلیل مصرف آن ها برای درمان این عارضه پیشنهاد می شود.

خواص فوق العاده روغن نارگیل:

روغن نارگیل یکی از روغن های طبیعی است که خواص بیشماری دارد. برای مصرف از این روغن کافی است پنبه ای را آغشته به آن نمایید و حدود پانزده دقیقه روی پلک های بسته بگذارید. این عمل را روزی دو مرتبه بین صبح تا ظهر تکرار نمایید. روغن نارگیل تبخیر اشک های چشم را کاهش می دهد و از این طریق سبب تعادل چشم ها می شود.

بخور با میوه به:

برای این کار کافی است کمی آب جوش آماده کنید و در ظرفی مناسب بریزید سپس چند تکه به تازه یا به خشک شده در آن بریزید. با بخارهای این ترکیب چشم های خود را بخور دهید. بخور یکی از گزینه های عالی برای درمان خشکی چشم در خانه است. استفاده از این روش در فصل زمستان نتیجه بسیار بهتری دارد.

پلک بزنید:

اگر در روز از کامپیوتر یا تلفن همراه استفاده می کنید سعی کنید در موقع کار با این وسایل بیشتر پلک بزنید. برای این کار شما باید چشم هایتان را حدود دو ثانیه ببنید سپس پلک ها را به مدت دو ثانیه روی هم فشار دهید و بعد می توانید چشم های خود را باز کنید. این تمرین را روزی پنج مرتبه تکرار کنید تا به درمان این عارضه کمک نمایید.

چند نکته برای درمان خشکی چشم در خانه:

  • اگر شغلی دارید که به واسته آن ساعات زیادی را با کامپیوتر یا تلفن همراه مشغول هستبد، به شما پیشنهاد می کنیم که حتما از عینک های بلوکات برای چشم های خود استفاده کنید. شیشه عینک های بلوکات از چشم های شما در برابر اشعه های مضر محافظت می نماید.
  • تا جایی که ممکن است چشم های خود را در معرض گرد و غبار قرار ندهید.
  • اگر در روزها آفتابی قصد بیرون رفتن داشتید حتما از عینک های آفتابی برای محافظت از چشم های خود استفاده نمایید.
  • اگر جزو خانم هایی هستید که از لوازم آرایشی چشم مانند ریمل، خط چشم یا… استفاده می کنید حتما دقت کنید که این مواد به داخل چشم های شما نرود و تا جای ممکن استفاده از آن ها را محدود نمایید.
  • شما می توانید نزد متخصصین طب سنتی بروید و از طب سوزنی برای درمان خشکی چشم در طب سنتی بهره ببرید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *