طبع و 8 خاصیت قیمه نثار در طب سنتی+ طرز تهیه قیمه نثار
طبع و 8 خاصیت قیمه نثار در طب سنتی+ طرز تهیه قیمه نثار

طبع و 8 خاصیت قیمه نثار در طب سنتی+ طرز تهیه قیمه نثار

تاریخ نگارش

مارس 7, 2023

دسته‌بندی

مطبخ

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

قیمه نثار یکی از غذاهای مجلسی و بسیار خوشمزه ایرانی است که در دسته بندی غذاهای پلویی قرار می گیرد. اصالت این غذای خوشمزه و لذیذ مانند غذاهایی مثل شیرین پلو قزوینی و انار پلو قزوینی متعلق به شهر قزوین می باشد.
این غذا بیشتر در مجالس، مهمانی و عروسی در قزوین تهیه می شود و بسیار خوشمزه و خوش طعم است و با یک بار تست کردن آن به لیست غذاهای مورد علاقه خود اضافه می شود.

طبع قیمه نثار چیست؟

چنانچه در رابطه با طبع قیمه نثار سوالاتی نظیر: طبع قیمه نثار چیست؟ و یا، طبع قیمه نثار گرم است یا سرد؟ و یا حتی، طبع قیمه نثار تر است یا خشک؟ سوالاتی برای شما پیش آمده است، خوب است بدانید که طبع قیمه نثار سرد است.
بنابراین قیمه نثار برای گرم مزاجان مناسب بوده و توصیه می شود سرد مزاجان در مصرف آن دقت نموده و حتما آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

خواص باورنکردنی قیمه نثار

پیش از بررسی خواص فوق العاده ی قیمه نثار، با طرز تهیه ی این غذای خوشمزه آشنا شوید:

  • برای تهیه قیمه نثار مجلسی در ابتدا پیاز را شسته و آن را بر وی تخته برش به شکل نگینی ریز خرد می کنیم. پیاز را در روغن تفت می دهیم و اجازه می دهیم تا کمی آب پیاز کشیده شده و به اصطلاح سبک شود. نباید پیاز را بیش از اندازه سرخ کنید.
  • بعد از طلایی شدن پیاز می توانید کمی زردچوبه اضافه کرده و پس از آن تکه های گوشت قیمه ای را به آن اضافه کنید. گوشت را خوب تفت دهید تا کمی رنگ آن برگردد. بعد از اینکه رنگ گوشت تغییر کرد فلفل و دارچین را اضافه کرده و دوباره هم می زنیم.
  • رب را کمی تفت بدهید. این کار کمک می کند تا رب در پلو بهتر رنگ باز کند و بوی خامی نداشته باشد. رب تفت داده شده را به مواد گوشت اضافه کنید. دوباره مواد را هم بزنید. مقداری آب جوش و زعفران و هل بر روی گوشت ریخته و در ظرف را ببندید.
  • در این مرحله باید اجازه دهید تا گوشت حسابی بپزد. در واقع باید گوشت را بر روی حرارت ملایم و به آرامی بپزید. تا زمانی که گوشت حسابی نرم بشود و آب سس نیز کاملا کشیده شده و به خورد گوشت برود.
  • در انتهای پخت می توانید کمی نمک به غذا اضافه کنید. البته بادتان باشد که باید در انتها هل را از سس خارج کنید. مسلما بهترین انتخاب برای قیمه نثار برنج مرغوب ایرانی است. حتما برنج را چند ساعتی بخیسانید.
  • بعد زا اینکه برنج را در آب و کمی نمک پختید؛ آن را آبکش کرده و دم کنید. در این فاصله خلال های را به مدت ۱۵ دقیقه در آب و گلاب بخیسانید. سپس آب اضافی را خارج کرده و حتما خلال ها را در کمی روغن تفت دهید.
  • این کار بسیار مهم است. زرشک شسته شده را نیز باید در روغن تفت داده و در نهایت کمی شکر به آن اضافه کنید. اگر می خواهید روی قیمه نثار را تزئین کنید؛ خلال ها را جدا از زرشک تفت دهید. خلال نارنج و پرتقال را باید از قبل بجوشانید.
  • چند باری آب آن را خالی کنید تا تلخی آن گرفته شود. خلال ها را نیز کمی تفت دهید. برنج را داخل دیس ریخته و روی آن را با گوشت طعم دار شده، کمی برنج زعفرانی، زرشک، خلال بادام و پسته و همی طور خلال نارنج با پرتقال تزئین کنید.

حال که با طرز تهیه ی قیمه نثار آشنا شدید، در ادامه، ابتدا برخی از خواص خلال بادام موجود در این غذای محبوب را بیان کرده و سپس به بررسی خواص سایر مواد به کار رفته در این غذا خواهیم پرداخت:

تقویت سلامت مغز

بادام سرشار از مواد مغذی است که برای تکامل و سلامت مغز انسان اهمیت دارد. مصرف بادام با افزایش سطح هوش ارتباط زیادی دارد و به همین خاطر از زمان‌های دور به ‌عنوان یک غذای اصلی برای کودکان در‌حال‌رشد استفاده می‌شده است.

خلال بادام موجود در قیمه نثار از ریبوفلاوین و ال‌کارنیتین تشکیل شده است که ازجمله مواد مغذی برای مغز هستند. بادام فعالیت‌های مغزی را افزایش می‌دهد، در ایجاد مسیرهای عصبی جدید نقش دارد و احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد.

تنظیم سطح کلسترول

مصرف مداوم بادام به افزایش سطح کلسترول خوب خون (HDL) کمک می‌کند و در کاهش کلسترول بد خون (LDL) مؤثر است. قیمه نثار دارای خلال بادام بوده و میتواند به عنوان یکی از غذاهای مناسب در برنامه ی غذایی شما جای گیرد.

بهبود سلامت استخوان

بادام منبع بی‌نظیری از ویتامین‌ها، مواد معدنی و مقدار زیادی فسفر است. فسفر تأثیر چشمگیری روی قدرت و دوام استخوان و دندان دارد و از بیماری‌های وابسته به سن مانند پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. قیمه نثار دارای خلال بادام بوده و میتواند به عنوان یکی از غذاهای مناسب در برنامه ی غذایی شما جای گیرد.

جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی

جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی، یکی دیگر از خواص بادام موجود در قیمه نثار برای سلامتی است. چربی‌های‌ غیراشباع، پروتئین و پتاسیم موجود در بادام همگی به حفظ سلامت قلب کمک می‌کنند. ویتامین ای (E) یک آنتی اکسیدان مؤثر است و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد، درحالی‌که منیزیم موجود در بادام می‌تواند در جلوگیری از حمله‌ قلبی مؤثر باشد.

بعضی از ترکیبات موجود در بادام روی پروتئین‌ِ واکنشیِ C تأثیر می‌گذارد؛ این پروتئین‌ها باعث التهاب خطرناک شریانی می‌شود. بادام همچنین منبع غنی از اسیدفولیک است. بنابراین به کاهش سطح هموسیستئین که عامل ایجاد پلاک چربی در رگ‌هاست، کمک می‌کند.

علاوه‌براین، فلاونوئید پوست بادام با ویتامین E ترکیب می‌شود و از آسیب دیواره‌ی رگ‌ها جلوگیری می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده‌ی کوتاه‌مدت از رژیم بادام در مردان بین سنین ۲۰ تا ۷۰ سال سبب بهبود عملکرد عروقی می‌شود.

تقویت دستگاه ایمنی

بدن انسان ترکیبات زیادی داردکه باعث حفظ سلامت کلی بدن و قلیایی‌بودن محیط آن می‌شود. بادام موجود در قیمه نثار منبع غنی از مواد قلیایی است که برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن بسیار مناسب است که توانایی ازبین‌بردن بیماری‌ها را بیشتر می‌کند.

علاوه‌بر اینکه میزان مواد قلیایی بادام بسیار بالاست، مقدار زیادی ویتامین E هم دارد که آنتی‌اکسیدانی خیلی قوی است. این آجیل همچنین رادیکال‌های آزاد خطرناک را از بین می‌برد. رادیکال‌های آزاد، بیماری‌های مزمن را در بدن تشدید می‌کند و می‌تواند برای بدن خطرناک باشد.

آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل ویتامین E که در بادام یافت می‌شود، در درمان بیماری‌های زیادی مثل سرطان و بیماری‌های قلبی تأثیر دارد. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که ویتامین E کافی دریافت می‌کنند، به‌میزان ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر از بقیه در معرض بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند.

کاهش التهاب

خیلی از مردم تصور می‌کنند که «چربی» کاملا مضر است، اما درواقع این‌طور نیست. برخی از اسیدهای چرب ضروری هستند و مصرف آنها برای سلامت کلی بدن لازم است. بدن نمی‌تواند این اسیدهای چرب را بسازد و لازم است که از طریق منابع غذایی آنها را تأمین کنیم.

بادام موجود در قیمه نثار دو نوع اسید چرب بسیار مهم یعنی لینولئیک و لینولنیک اسید دارد. این اسیدهای چرب به کاهش التهابات موجود در بدن که افراد زیادی از آن رنج می‌برند، کمک می‌کند. اسید چرب همچنین به کاهش سطح کلسترول بد خون (LDL) کمک می‌کند و در سلامت پوست و‌ مو نقش دارد.

افزایش تولید انرژی

وجود منیزیم، مس و ریبوفلاوین موجود در بادام قیمه نثار، به تولید انرژی و افزایش سرعت سوخت و‌ ساز بدن کمک می‌کند. اگر در روز تحرک لازم را دارید، چند عدد از این خشک‌بار می‌تواند نیاز بدن شما را تأمین کند.

جلوگیری از سرطان

یکی از خواص بادام موجود در قیمه نثار جلوگیری از سرطان است. بادام باعث عبور راحت غذا از لوله‌ی گوارش و درنتیجه پیشگیری از سرطان روده بزرگ (کولون) می‌شود.

مضرات و منع مصرف های قیمه نثار

در ابتدا خوب است بدانید که قیمه نثار غذای سالم و بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر غذایی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.
این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این غذا ها نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛ اما چنانچه در مصرف هر نوع غذایی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.
بنابراین، مضراتی که در ادامه برای قیمه نثار بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این غذا بوده و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به بعضی از مواد اولیه ی به کار رفته در قیمه نثار خواهد بود. این عوارض و ممنوعیت ها شامل موارد زیر میشوند:

  • بادام از نظر اینکه دارای مواد مغذی بسیاری است بنابراین غذای بسیار خوبی است ولی چون سنگین و ثقیل الهضم می باشد نباید در خوردن آن افراط کرد و مقدار آن نباید در روز بیش از ده دانه باشد‌.
  • بادام همچنین برای معده های ضعیف و سرد خوب نیست واشخاصی که معده ضعیف دارند بهتر است بادام را با شکر بخورند.
  • بهتر است کودکان زیر یک سال و افرادی که آلرژی دارند، با احتیاط مصرف کنند زیرا مصرف این غذا که دارای مغرهایی است، احتمال آلرژی را در اين افراد افزایش می‌دهد.

مصلحات قیمه نثار

با توجه به طبع سرد قیمه نثار، توصیه میشود که سرد مزاجان آن را با مصلحاتش که شامل عرق بابونه، عرق اسطوخودوس، دمنوش دارچین، دمنوش آویشن و عرق چهل گیاه میشود مصرف کنند تا طبع و مزاج قیمه نثار اصلاح شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *