طبع و خواص کباب تابه ای در طب سنتی
طبع و خواص کباب تابه ای در طب سنتی

طبع و خواص کباب تابه ای+ روش تهیه + مضرات و مصلح

تاریخ نگارش

فوریه 10, 2023

دسته‌بندی

خوراک و کباب

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

کباب تابه ای نوعی کباب خانگی محبوب و بسیار پرطرفدار ایرانی است که از آشپزخانه های منازل وارد منوی رستوران های بزرگ شده است.

کباب تابه ای از غذاهای خوشمزه ای محسوب می شود که علاوه بر اینکه می توانیم از آن به عنوان یک غذای ساده برای شام یا ناهار استفاده کنیم، می توانیم از کباب تابه ای به عنوان یک غذای مجلسی و دوست داشتنی نیز استفاده کنیم.

این غذای خوشمزه را به سلیقه خود می توانیم بدون آب و به صورت سرخ شده درست کنیم، یا اینکه در صورت تمایل آنرا به صورت آبدار درست کنیم.

طبع کباب تابه ای چیست؟

چنانچه در رابطه با طبع کباب تابه ای سوالاتی نظیر: طبع کباب تابه ای چیست؟ و یا، طبع کباب تابه ای گرم است یا سرد؟ و یا حتی، طبع کباب تابه ای تر است یا خشک؟ سوالاتی برای شما پیش آمده است، خوب است بدانید که طبع کباب تابه ای گرم است.
بنابراین کباب تابه ای برای سرد مزاجان مناسب بوده و توصیه می شود گرم مزاجان در مصرف آن دقت نموده و حتما آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

طرز تهیه کباب تابه ای

پیش از بررسی خواص فوق العاده ی کباب تابه ای، با طرز تهیه ی این غذای خوشمزه آشنا شوید:

  • ابتدا پیازها را پوست گرفته و می شوییم سپس با دندانه متوسط رنده ، رنده می کنیم و در یک کاسه بزرگ و جادار می ریزیم. در ادامه گوشت چرخ کرده را به کاسه حاوی پیاز اضافه کرده و مقداری نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به مخلوط گوشت و پیاز اضافه می کنیم.
  • مواد را خوب مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست شوند سپس مانند کباب کوبیده چند دقیقه مواد را ورز می دهیم تا منسجم شوند. اگر فرصت کافی دارید بگذارید مایه کباب حدود یک ساعت در یخچال بماند تا در پایان کباب بهتری داشته باشید ، البته اگر فرصت ندارید می توانید این مرحله را حذف کنید.
  • پس از اینکه مایه کباب را از یخچال خارج کردیم یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و با کمی روغن انرا چرب می کنیم. در ادامه مایه کباب را کف تابه می ریزیم و آنرا صاف می کنیم به صورتی که قظر کباب در تمام قسمت های تابه یکسان باشد.
  • پس از اینکه کباب خودش را گرفت آنرا به صورت دلخواه برش می زنیم ( برای زیبایی بیشتری می توانید مانند کباب کوبیده به صورت طولی کباب را برش بزنید ) سپس کباب را بر می گردانیم تا سمت دیگر کباب نیز پخته شود.
  • در این مرحله تقریبا پخت کباب به پایان می رسد و باید سس کباب را اماده کنیم. برای این منظور رب گوجه فرنگی را در یک تابه جداگانه خوب تفت می دهیم تا کاملا سرخ شود. این کار باعث می شود سس خوشرنگ تر و خوشمزه تری داشته باشیم.
  • البته باید مراقب باشید که رب گوجه فرنگی را نسوزانید زیرا سس کباب را بدمزه و کمی تلخ می کند. پس از اینکه سس گوجه فرنگی را خوب تفت دادیم نصف فنجان آب به همراه زعفران دم کرده ، کمی آبلیمو و فلفل سیاه آن اضافه می کنیم و کمی مخلوط می کنیم تا مواد سس یکدست شوند
  • پس از اینکه دو طرف کباب سرخ شد سس را به تابه حاوی کباب اضافه می کنیم و درب تابه را می گذاریم تا سس به خورد کباب برود. در همین مرحله گوجه فرنگی ها را از وسط نصف کرده و کنار تابه می چینیم تا زمان اماده شدن کباب گوجه فرنگی ها نیز بپزند.
  • استفاده از سیب زمینی سرخ کرده در کنار کباب تابه ای اختیاری است. در صورتی که تمایل سیب زمینی ها پوست گرفته و به صورت خلالی خرد کنید سپس در روغن سرخ کنید. در اخر پس از اینکه کباب اماده شد انرا در ظرف مورد نظرمان می کشیم و با گوجه فرنگی ها و سیب زمینی سرخ کرده تزیین می کنیم.
  • کباب تابه ای آبدار: اگر می خواهید کباب تابه ای شما خشک نشود حتما بگذارید کباب با حرارت پایین سرخ شود. اگر حرارت زیاد باشد مایه کباب آب نمی اندازد و خیلی سریع خشک می شود، اما اگر با حرارت ملایم سرخ شود مایه کباب آب می اندازد و در پایان کباب آبدارتری خواهید داشت. برای داشتن کباب تابه ای ابدار باید زمان بیشتری برای سرخ کردن کباب بگذارید.
خواص کباب تابه ای
خواص کباب تابه ای

خواص کباب تابه ای در طب سنتی

حال که با طرز تهیه ی کباب تابه ای آشنا شدید، در ادامه، ابتدا برخی از خواص گوشت قرمز موجود در این غذای محبوب را بیان کرده و سپس به بررسی خواص سایر مواد به کار رفته در این غذا خواهیم پرداخت:

خواص کباب تابه ای برای قلب

کباب تابه ای حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان به نام لیکوپن است. لیکوپن موجود در گوجه فرنگیِ کباب تابه ای، در برابر رادیکال‌های آزاد، قوی‌تر از ویتامین E عمل می‌کند و چنانچه گوجه فرنگی به صورت پوره همراه با روغن زیتون مصرف شود، مقدار این آنتی‌اکسیدان در آن به‌شدت بالا می‌ رود.

طبق بررسی‌هایی که دانشمندان در دانشگاه کمبریج بر اثرات لیکوپن بر روی بیماران قلبی انجام دادند؛ معلوم شد که لیکوپن می‌تواند با اثرگذاری بر روی آندوتلیوم که به پوشش داخلی دیواره رگ‌ها گفته می‌شود، عملکرد رگ‌ها و خون رسانی به قلب را بهبود بخشیده و از خطرات قلبی و عروقی به‌شدت جلوگیری نماید.

جالب است بدانید در این آزمایش‌ها اثر لیکوپن بر روی افراد سالم نیز بررسی شده است که هیچ تغییری ایجاد نکرده بود. از همین رو پزشکان معتقدند خواص گوجه فرنگی برای قلب، سبب شده است وجود آن در رژیم مدیترانه‌ای یکی از عوامل موثر در کاهش بیماری‌های قلب و عروق باشد.

کاهش مشکلات حافظه

با بالا رفتن سن، مشکلات زیادی از جمله مشکلات حافظه بـه سراغ انسان می آید. زوال عقلی کـه بـه دنبال آن بیماری‌هایي بـه مانند آلزایمر و فراموشی‌هاي کوتاه مدت اسـت باعث کاهش کیفیت زندگی افراد در سنین بالا میگردد. مغز بعنوان یک عضله نیاز بـه دریافت مقادیر کافی پروتئین و اسیدهای چرب امگا ۳ اسـت. کباب تابه ای میتواند این نیاز را برای شما تامین کند.

فواید کباب تابه ای برای جلوگیری از سرطان

کباب تابه ای سرشار از ویتامین ث و دیگر آنتی اکسیدان هایی است که بر علیه رادیکال های آزاد مضر در بدن ما که باعث ایجاد سرطان می شوند، مبارزه می کنند. کباب تابه ای حاوی پلی فنول بوده که یک ترکیب شیمیایی و موثر در جلوگیری سرطان پروستات می باشد.

بتاکاروتن موجود در گوجه های این غذا همچنین خواص ضد سرطانی نیز دارند. براساس تحقیقات و مطالعات دکتر جان اردمن مواد موجود در گوجه فرنگی با ایجاد حفاظت اپیدمیلوجیکال درصد ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد.

بهبود سلامت گوارش

کباب تابه ای حاوی مقدار مناسبی فیبر است که حرکت روده ها را تحریک می کند و بدین وسیله از حرکت سالم آن درون دستگاه گوارشی اطمینان حاصل می شود. این ماده از یبوست و دیگر مشکلات جلوگیری می کند. محتوای فیبر آن به آزاد شدن و ترشح مایعات و شیره های گوارشی کمک می کند و همچنین به تحریک حرکات دودی در عضلات گوارشی نیز کمک می کند. این موضوع به تنظیم حرکات روده کمک کرده و مانع از اتفاقاتی مانند سرطان روده می شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

با توجه به محتوای لیکوپن و کاروتنی آن، گوجه فرنگی موجود درکباب تابه ای در بهبود دادن ایمنی شما عملکرد خوبی دارد. این مواد به راحتی با بیماریهای مسری مانند سرماخوردگی و آنفولانزا مقابله می کنند. علاوه بر آن، مواد مغذی موجود در گوجه، عوامل شناخته شده ای در تاثیر بر روی سیستم ایمنی بدن می باشند.

جلوگیری از کم خونی

یکی از خواص کباب تابه ای این اسـت کـه آهن موجود در آن مسئول خون‌رسانی و تأمین هموگلوبین بدن اسـت. اکسیژن توسط گلبول‌هاي قرمز در سراسر بدن بـه گردش در می آید و باعث انجام فرایندهای شیمیایی در طول بدن و اندام‌ها میشود. کمبود گلبول‌هاي قرمز یا عدم وجود آهن کافی باعث بـه وجود آمدن کم‌خونی می شود.

مضرات و منع مصرف های کباب تابه ای

در ابتدا خوب است بدانید که کباب تابه ای غذای سالم و بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر غذایی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.
این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این غذا ها نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛ اما چنانچه در مصرف هر نوع غذایی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.
بنابراین، مضراتی که در ادامه برای کباب تابه ای بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این غذا بوده و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به بعضی از مواد اولیه ی به کار رفته در کباب تابه ای خواهد بود. این عوارض و ممنوعیت ها شامل موارد زیر میشوند:

  • از خوردن گوجه به صورت نارس اجتناب کنید زیرا دارای ماده سولانین است.
  • افراد سوداوي گوجه ‎فرنگي كم بخورند.
  • كساني كه پوست حساس دارند و كبد آن‎ها ضعيف است گوجه‎فرنگي كمتر بخورند.
  • باید دقت شود که مصرف گوجه‌ فرنگی خام سبب دفع بخش زیادی از لیکوپن موجود در آن می‌ شود. بنابراین بهتر است که گوجه‌فرنگی را بیشتر به صورت پخته مصرف کنید زیرا در این صورت، لیکوپن بیشتری در دسترس سلول‌های بدن قرار می‌ گیرد.
  • در بعضی از اشخاص هضم گوجه فرنگی با اشكال صورت می‌گیرد آنهائی كه معده حساس دارند نباید در خوردن گوجه فرنگی افراط كنند.
  • بعضی از افراد نسبت به گوجه فرنگی حساسیت دارند اینگونه افراد نیز نباید گوجه فرنگی بخورند
  • سعي كنيد گوجه‎فرنگي با تخم‎مرغ همراه روغن (املت) درست نكنيد چون بسيار ديرهضم مي‎گردد ولي اگر خام در كنار تخم‎مرغ آب‎پز خورده شود هضمش آسان مي‎شود.
  • در خوردن گوجه‎فرنگي افراط نشود چون امكان توليد سنگ مثانه را دارد.
  • كسانی كه فشارخون دارند از خوردن گوجه‎فرنگی سرخ شده خودداری كنند.
  • افراد سوداوی گوجه‎فرنگی كم بخورند.
  • سرخ كردن گوجه‎فرنگي باعث سنگين شدن و ديرهضم شدن آن مي‎شود.

مصلحات کباب تابه ای

با توجه به طبع گرم کباب تابه ای، توصیه میشود که گرم مزاجان آن را با مصلحاتش که شامل عرق کیالک میشود مصرف کنند تا طبع و مزاج کباب تابه ای اصلاح شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *