درمان پریود نشدن در طب سنتی
درمان پریود نشدن در طب سنتی

درمان پریود نشدن با طب سنتی+ علل و درمان عقب افتادن قاعدگی

تاریخ نگارش

فوریه 24, 2023

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

فرایند پریود شدن یا قاعدگی، یک فرایند اساسی در بدن زنان است که به واسطه آن زنان میتوانند باردار شوند. پریود نشدن زمانی طبیعی است که شما باردار می شوید یا زمانی که یائسه می شوید. چرخه قاعدگی و چگونگی آن در هر فردی متفاوت است.

به طور معمول در هرماه، شما به مدت یک هفته درگیر قاعدگی هستید. چرخه‌ی نرمال عادت ماهیانه بین ۲۱ تا ۳۵ روز میباشد. اگر چرخه قاعدگی شما بین 21 تا 35 روز تغییر کند، ماساژ درمانی عقب افتادگی قاعدگی و پریود حساب نمیشود و جای نگرانی ندارد. اگر این مدت زمان به تأخیر بیفتد و خونریزی قاعدگی متوقف شده باشد، درصورتی که یائسه و باردار نباشید، شما دچار بینظمی و اختلال مربوط به پریود شده اید.

در این مواقع نکته مهم این است که چه عللی موجب قطع کامل یا بینظمیهایی در عادت ماهانه شما شده است. اگر موارد خاص و شدیدی بود بایستی حتما به متخصص مراجعه شود در غیر این صورت با روشهای طب سنتی و گیاهی میتوانید دوره عادت ماهیانه خود را تنظیم کنید.

علل پریود نشدن

برخی از عوامل موثر در پریود نشدن به شرح زیر است:

  • پرولاکتین زیاد
  • مشکلات تیروئید
  • سندرم تخمدان پلیکیستیک (عدم آزادسازی تخمک)
  • نقص در عملکرد تیروئید مانند پرکاری تیروئید
  • فیبروئید رحم
  • عدم تعادل هورمونی
  • کمخونی
  • ناهنجاریهای رحم
  • مشکلات زنان و زایمان
  • بیماریهای مزمن نظیر سل
  • استرس بیش ازحد
  • افسردگی
  • چاقی یا کاهش وزن قابل توجه
  • تغذیه نامناسب
  • مصرف بیشازحد قرصهای جلوگیری از بارداری
  • مصرف بعضی داروهای خاص نظیر داروهای ضد سایکوتیک، ضدافسردگی و داروهای فشارخون
  • ورزش بیش از حد
  • مصرف بیشازحد الکل
  • سیگار کشیدن بیشازحد
  • دیابت
  • پریموتوپوز
  • شیر دادن به کودک
  • مشکلات کبدی
  • یائسگی زودرس
  • زایمان یا سقط جنین
  • قرارگیری در معرض تشعشعات یا پرتودرمانی
  • مشکلات غده هیپوفیز
درمان پریود نشدن
درمان پریود نشدن

درمان پریود نشدن با راهکارهای خانگی طب سنتی

زعفران، گیاه دارویی قاعدهذآور برای درمان پریود نشدن

زعفران گیاهی نیروبخش و قاعدهآور است و دم کرده آن آثار مهمی در درمان اختلالات مربوط به قاعدگی دارد. برای درمان قاعدگی نامنظم خود، میتوانید از این گیاه زعفران استفاده کنید. زالو درماني این گیاه یک آنتیاکسیدان قوی است که میتواند استرس شما را کاهش داده و منجر به درمان قاعدگی نامنظم شما شود.

مهمترین و اصلی‌ ترین ترکیبات این گیاه که ترکیبات زرد رنگ، معطر و تلخ آن است در درمان اختلالات قاعدگی و افسردگی اثر بسیار خوبی دارد.برای درمان، کافی است یک قاشق چای خوری زعفران را در نصف لیوان آب جوشانده تا آب آن به اندازه یک قاشق غذاخوری بماند. سپس این ترکیب را در سه وعده تقسیم کرده و در طی روز نوش جان کنید.

گشنیز و جعفری، راهکار مناسب برای پریود شدن

سبزی جعفری یکی از منابع غنی اپیول و میریستیکین بوده که هر دوی این ترکیبات منجر به انقباض رحم میشود، از این رو میتوان از این نوع سبزی جهت باز شدن قاعدگی استفاده کرد. برای بهره مند شدن از خواص این سبزی لازم است که ۶ گرم برگ جعفری خشک را در آب جوشانده و سه بار در روز مصرف کنید. باید این کار را حداقل یک هفته تا ۱۰ روز قبل از تاریخ پریودی واقعی انجام داده تا پریود تان باز شود.

همچنین تخم گشنیز یکی از مواردی است که در باز شدن پریودی موثر می باشد، تخم گشنیز با کمک به تنظیم عملکرد مناسب غدد درونریز و هورمونهایی که دوره های قاعدگی را تنظیم میکنند به بهبود بینظمی قاعدگی و درمان گرفتگی و درد پریود کمک میکند. برای این امر لازم است یک قاشق چایخوری تخم گشنیز را در یک استکان آب جوش حل نموده و پس از صاف کردن دمنوش، آن را میل کنید.

نعنا، گیاه دارویی مناسب برای درمان پریود نشدن

نعنای خشک و عسل، ترکیبی دارویی است که درمان بسیار خوبی برای مشکل پریود نشدن و همچنین قاعدگی نامنظم است. این ترکیب همچنین باعث تسکین گرفتگی عضلانی ناشی از قاعدگی میشود.

بهتر است یک قاشق چایخوری پودر نعنای خشک را با یک قاشق چایخوری عسل ترکیب کنید و میل کنید. برای نتیجه گیری بهتر، روزی سه بار به مدت چند هفته این ترکیب را استفاده کنید.

زنجبیل، یکی از موثرترین گیاهان برای تنظیم چرخه قاعدگی

زنجبیل در درمان پریود نشدن و تنظیم چرخه قاعدگی و همچنین تسکین درد قاعدگی بسیار سودمند میباشد. همچنین در مواقعی که پریودها کوتاه است و یا با تاخیر همراه میباشد. زنجبیل با القای قاعدگی منجر به رفع این مشکل میشود.

به این منظور نصف قاشق چایخوری زنجبیل تازه را در یک فنجان آب به مدت پنج تا هفت دقیقه بجوشانید سپس کمی شکر به آن اضافه کنید و روزی سه مرتبه بعد از غذا آن را بنوشید. این کار را به مدت یک ماه یا بیشتر ادامه دهید.

یوگا تمرین کنید.

طبق مطالعات انجام شده در این زمینه، ثابت شده است که یوگا یک درمان موثر برای مشکلات مختلف در چرخه قاعدگی است. یک مطالعه در سال 2013 با 126 شرکت کننده نشان داد که 35 تا 40 دقیقه یوگا ، 5 روز در هفته به مدت 6 ماه ، بی نظمی هورمونی که با قاعدگی نامنظم در ارتباط است را کاهش می دهد.

همچنین نشان داده شده است که یوگا باعث کاهش درد های قاعدگی و علائم عاطفی مرتبط با قاعدگی، مانند افسردگی و اضطراب و همچنی بهبود کیفیت زندگی در زنان مبتلا به دیسمنوره اولیه می شود. زنان مبتلا به دیسمنوره اولیه قبل و در طول دوره قاعدگی درد شدیدی را تجربه می کنند.

اگر در یوگا تازه وارد هستید ، به دنبال کلاسی باشید که یوگا را از سطح مبتدی به شما آموزش دهد. هنگامی که یاد گرفتید چگونه چندین حرکت را به درستی انجام دهید ، می توانید به راحتی به وسیله ویدئو های آموزشی در خانه یوگا تمرین کنید.

تناسب اندام خود را حفظ کنید.

تغییر در وزن شما می تواند بر قاعدگی شما تأثیر بگذارد. اگر اضافه وزن دارید ، کاهش وزن می تواند به تنظیم دوره های قاعدگی شما کمک کند. توجه داشته باشید که کاهش شدید وزن یا کمبود وزن می تواند باعث قاعدگی نامنظم شود.

به همین دلیل حفظ وزن سالم و نرمال امری مهم است.زنانی که دارای اضافه وزن هستند نیز بیشتر دچار قاعدگی نامنظم می شوند و خونریزی و درد شدیدتری نسبت به زنانی که وزن مناسبی دارند تجربه می کنند. این به دلیل تأثیری است که سلولهای چربی بر روی هورمونها و سطح انسولین دارند.

به طور منظم ورزش کنید.

ورزش فواید زیادی برای سلامتی دارد که می تواند به تنظیم عادت ماهیانه شما کمک کند و به شما در رسیدن یا حفظ وزن سالم کمک کند و معمولاً به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی برای سندرم تخمدان پلی کیستیک توسط پزشکان توصیه می شود. PCOS میتواند باعث بروز بی‌نظمی در دوران قاعدگی شود.

نتایج حاصل از یک آزمایش بالینی نشان میدهد که ورزش می تواند دیسمنوره اولیه را به طور موثری درمان کند. هفتاد دانشجوی دانشگاه مبتلا به دیسمنوره اولیه در این آزمایش شرکت کردند. یک گروه از این دانشجویان، 30 دقیقه ورزش هوازی را 3 بار در هفته ، به مدت 8 هفته انجام دادند. در پایان آزمایش، زنانی که این تمرینات را انجام داده بودند ، درد کمتری را در دوره‌های قاعدگی خود گزارش کردند.برای فهمیدن اینکه چگونه ورزش بر قاعدگی تأثیر می‌گذارد و چه تأثیرات مستقیمی در تنظیم قاعدگی شما دارد ، تحقیقات بیشتری لازم است.

روزانه سرکه سیب بنوشید.

نتایج یک مطالعه منتشر شده در سال 2013 نشان داده است که نوشیدن روزانه 15 میلی لیتر یا 1/8 فنجان سرکه سیب تخمک گذاری را در زنان مبتلا به PCOS تقویت میکند. سرکه سیب همچنین به شما در کاهش وزن و کاهش سطح قند خون و انسولین کمک میکند.

سرکه سیب طعم تلخی دارد که ممکن است مصرف آن برای برخی افراد دشوار باشد. اگر می خواهید آن را امتحان کنید اما با عطر و طعم مشکل دارید ، می توانید آن را با آب رقیق کرده و یک قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید. به این نکته توجه کنید که بهتر است از سرکه سیب ارگانیک و خانگی استفاده کنید.

آناناس بخورید.

آناناس یک داروی خانگی محبوب برای مشکلات قاعدگی است. آناناس حاوی بروملین است ، آنزیمی که ادعا می شود پوشش سطح رحم را نرم میکند و قاعدگی شما را تنظیم میکند. بروملین دارای خواص ضدالتهابی و تسکین دهنده درد است و در کاهش گرفتگی های قاعدگی و سردرد موثر میباشد.

یک فنجان (80 گرم) آناناس به عنوان یک وعده میوه شمرده شود. توصیه عمومی این است که حداقل 3 فنجان در روز آناناس بخورید.

دمنوش رزماری

برای رفع مشکل عدم پریود، چند برگ از گیاه رزماری را در یک لیوان آب دم کرده و میل کنید. خوردن دمنوش رزماری در دوران بارداری و شیردهی منع مصرف دارد. همچنین مصرف بیش‌ازحد آن باعث ایجاد تهوع و ورم ریه خواهد شد.

پیاز

پیاز خاصیت تسهیل کنندگی جریان خون در قاعدگی را دارد، به همین جهت از آن می‌توان به صورت خوراکی و به شکل پخته و یا خام استفاده کرد. توجه شود که مصرف بیش از حد پیاز باعث کاهش قند خون و افزایش ترشحات صفراوی خواهد شد.

بادام تلخ

میوه بادام تلخ گیاهی قاعده آور با طبیعتی گرم و خشک است. بهتر است از آن به صورت شیاف واژینال برای رفع مشکل تاخیر در پریود استفاده کرد. همچنین از آنجا که بادام تلخ دارای ماده سمی اسید سیانیدریک است، بهتر است خوردن آن با احتیاط انجام شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر به طور ناگهانی بی نظمی در قاعدگی مشاهده کردید یا به طور منظم دوره های کوتاه مدت یا طولانی مدت دارید ، با پزشک خود صحبت کنید. اگر دوره قاعدگی شما سنگین و دردناک است یا بیش از یک هفته زمان میبرد باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما ممکن است برای رد بارداری یا مشکل سلامتی ، معاینه بدنی و آزمایشات دیگری انجام دهد.

در صورت مشاهده علائم زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

  • بیشتر از 3 دوره از پریود خود را از دست بدهید.
  • شما بیشتر از هر 21 روز یک بار پریود می شوید.
  • قاعدگی شما کمتر از هر 35 روز یکبار انجام می شود.
  • در دوران قاعدگی خونریزی شما بیشتر از حد معمول است.
  • بیش از 7 روز خونریزی دارید.
  • شما در طی یک دوره قاعدگی بیشتر از حد معمول درد دارید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *