طبع و خواص مربا خیار در طب سنی
طبع و خواص مربا خیار در طب سنی

طبع و 9 خواص مربا خیار در طب سنتی + مضرات و مصلح

تاریخ نگارش

مارس 12, 2023

دسته‌بندی

دسر و نوشیدنی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

مربا خیار از مرباهای قدیمی و خوشمزه ایرانی است که با دو روش با آهک و بدون آهک قابل تهیه است. مربا خیار یکی از مربای های بسیار محبوب است که می توانید تهیه کرده و در وعده صبحانه همراه با دیگر مواد غذایی میل کنید.
در تهیه‌ی مربا خیار، شما به دلخواه می توانید خیار را خرد، رنده و یا مانند گل رز کرده و این مربا را تهیه کنید؛ در هر صورت این مربا خوشمزه می باشد.
توجه داشته باشید که حتما از خیار قلمی استفاده کنید. مربای خیار علاوه بر خوشمزگی، از خواص خود خیار نیز بهره مند است؛ این خواص شامل کمک به هضم غذا، سلامت سیستم کلیوی، کاهش التهاب، مبارزه با کرم روده، کمک به درمان آلزایمر و کمک به کاهش یبوست می‌ باشد که از خاصیت های فوق العاد‌ه‌ی خیار است.

طبع مربا خیار سرد است یا گرم؟

چنانچه در رابطه با طبع مربا خیار سوالاتی نظیر: طبع مربا خیار چیست؟ و یا، طبع مربا خیار گرم است یا سرد؟ و یا حتی، طبع مربا خیار تر است یا خشک؟ سوالاتی برای شما پیش آمده است، خوب است بدانید که طبع مربا خیار سرد و تر است.
بنابراین مربا خیار برای گرم مزاجان مناسب بوده و توصیه می شود سرد مزاجان در مصرف آن دقت نموده و حتما آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

خواص مربا خیار
خواص مربا خیار

خواص بی نظیر مربا خیار

مربا خیار خواص فراوانی دارد که از میوه خیار منشاء گرفته اند؛ این خواص به طور کلی شامل موارد زیر می شوند:

  • کاهش ریزش مو: مربا خیار به دلیل دارا بودن سیلیس، سلوفور، سدیم، فسفر و کلسیم می تواند در کنترل ریزش مو موثر باشد. توصیه می شود جهت کاهش ریزش مو، از مربا خیار در وعده صبحانه میل کنید.
  • تقویت بینایی چشم: خیار موجود در مربا خیار دارای ۹۵ درصد آب می باشد. ویتامین E موجود در خیار، نقش مهمی در کلاژن سازی داشتع و خواص ضد پیری را در خود جای داده است. مصرف مربا خیار به تقویت بینایی کمک می کند.
  • کاهش ابتلا به یبوست: خیار موجود در مربا خیار یک مسهل کننده‌ی موثر می باشد؛ در نتیجه به کاهش یبوست کمک می کند.
  • پیشگیری و از بین بردن کرم های روده: مربا خیار حاوی آنزیم ارپسین است که به کشتن کرم های روده کمک می کند. مصرف مربا خیار سبب جلوگیری از ایجاد کرم روده می شود.
  • مفید برای آلزایمر: یکی دیگر از خواص مربا خیار آن است که برای درمان ناتوانی هایی مانند بیماری آلزایمر مفید است.
  • سلامت و تقویت قلب: نقش خیار موجود در مربا خیار، در درمان بیماری های قلبی، بهبود و تقویت آن انکار ناپذیر است. شما به کمک پتاسیم و منیزیم موجود در خیار ، می توانید به افزایش و بهبود عملکرد بدن و کنترل فشار خون خود کمک کنید.
  • خواص ضد سرطانی: خاصیت ضد سرطانی مربا خیار سبب شده است که این مربا مفید واقع شود. خیار موجود در مربا خیار حاوی آنتی اکسیدان های مختلف می باشد که سبب از بین رفتن سلول های رادیکال آزاد و تقویت سیستم ایمنی می شوند. مربا خیار از پیشرفت سرطان های پروستات، رحم و سینه جلوگیری می کند.
  • رفع مشکلات گوارشی: مصرف مربا خیار برای درمان مشکلات گوارشی نظیر زخم معده و سوزش معده مفید است. زیرا خیار موجود در این مربا، دارای فیبر زیادی می باشد.
  • مفید برای درمان سلولیت: جالب است بدانید که مصرف مربا خیار می تواند به رفع سلولیت ران ها کمک کند.

مضرات و منع مصرف های مربا خیار

مربا خیار ماده غذایی سالم و بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر ماده خوراکی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.


این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این مواد، نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛ اما چنانچه در مصرف هر نوع ماده غذایی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.
بنابراین، مضراتی که در ادامه برای مربا خیار بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این مربا، و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به میوه خیار خواهد بود. یکی از این عوارض و ممنوعیت هابه این شرح است

قولنج و ایجاد گاز در معده: یکی از نکاتی که در مصرف مربا خیار حتما باید در نظر داشته باشید این است که حتما در تهیه‌ ی این مربا از خیارهای تازه استفاده کنید؛

زیرا خیارهایی که بیش حد مانده اند می توانند سبب مشکلاتی نظیر قولنج و ایجاد گاز در معده شوند. در صورت موجود نبودن خیار تازه، شما می‌بایست پوست خیار های مانده را گرفته و سپس مورد استفاده قرار دهید.

مصلحات مربا خیار

با توجه به طبع سرد مربا خیار، توصیه میشود که سرد مزاجان آن را با مصلحاتش که شامل عسل، مویز و خرما میشود مصرف کنند تا طبع و مزاج مربا خیار اصلاح شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *