درمان قارچ پوستی با تدابیر طب سنتی ایرانی و اسلامی
درمان قارچ پوستی با تدابیر طب سنتی ایرانی و اسلامی

درمان قارچ پوستی در طب سنتی + 10 درمان خانگی قارچ پوستی

تاریخ نگارش

آوریل 10, 2023

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

قارچ پوستی، که مایکوز نیز نامیده می‌شود، یک بیماری پوستی است که توسط قارچ‌ها ایجاد می‌شود. قارچ یک موجود زنده کوچک مانند کپک است که در هوا، خاک، آب، گیاهان و حتی بدن انسان زندگی می‌کند. حدود نیمی از قارچ‌ها مضر هستند که اگر روی پوست بنشینند می‌توانند سبب عفونت قارچی شوند.
قارچ یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی در سراسر دنیا است که بثورات قرمز و خارش‌دار آن می‌تواند بسیار ناخوشایند و طاقت فرسا باشد. این بثورات می‌توانند در هر نقطه‌ای از بدن مانند ناخن، کشاله ران و باسن ظاهر شوند.
قارچ پوستی غالباً از طریق تماس مستقیم از فردی به فرد دیگر، یا از حیوان به انسان، منتقل شده و منجر به مشکلات پوستی مانند بثورات قرمز رنگ یا تاول می‌شود.
این عفونت‌ها به صورت بثورات پوسته‌ای یا تغییر رنگ پوست ظاهر می‌شوند که اغلب با خارش پوستی همراه خواهد بود. برخی از عفونت‌های قارچی پوست، بسیار شایع هستند. اگرچه عفونت می‌تواند آزار دهنده و ناراحت کننده باشد‌؛ اما معمولاً خطرناک نخواهند بود.
در این مطلب از طب شناس علل ابتلا به قارچ پوستی، علائم ایجاد قارچ پوستی، درمان های ساده و خانگی قارچ پوستی و درنهایت، زمان مراجعه به پزشک در مواجهه با قارچ پوستی را بیان خواهیم کرد.

علل ابتلا به قارچ پوستی

  • قارچ پوست در محیط گرم و مرطوب رشد میکند. برای پای ورزشکاران، قارچ سبب ایجاد این وضعیت در جوراب و کفش هایی که تمیز نیست می شود.
  • عفونت های قارچی نیز می توانند توسط قارچ های میکروسکوپی که بر روی بافت های مرده پوست، مو و ناخن‌های پا وارد می شوند ایجاد شوند.
  • مناطق عمومی مانند اتاق کمد در ورزشگاه ها، دوش های عمومی یا استخرهای شنا، شایع ترین مکان برای رشد قارچ پوست است.
  • بدون توجه به علل ابتلا به قارچ پوستی شناخته شده که مسری است، فقط تماس می تواند سبب قارچ پوستی شود؛ پس مهم است که این عفونت را درمان کنید تا به افراد دیگر گسترش پیدا نکند.
درمان قارچ پوستی با طب سنتی
درمان قارچ پوستی با طب سنتی

علائم ابتلا به قارچ پوستی

  • خارش
  • قرمزی
  • احساس سوزش
  • تغییر رنگ پوست
  • پوسته شدن یا ترک برداشتن پوست

بهترین و موثرترین درمان های خانگی قارچ پوستی

حال که با قارچ پوستی آشنا شده و علل و علائم ابتلا به قارچ پوستی را مطالعه نمودید، در این بخش از طب شناس روش های ساده، موثر و خانگی درمان قارچ پوستی را برای شما شرح داده‌ایم؛ این روش ها شامل موارد زیر میشوند:

درمان قارچ پوستی با سرکه سیب

سرکه سیب خاصیت ضدباکتری و ضدقارچ دارد. از همین رو برای مبارزه با قارچ‌های پوستی بسیار مناسب است. سرکه سیب گزینه بسیار مناسبی برای مقابله با نوعی قارچ به نام کاندیدا آلبیکانس است. در واقع سرکه سیب رقیق شده موجب می‌شود تا کاندیدا آلبیکانیس نتواند رشد کند. همین امر موجب درمان بیماری‌های مربوط به این قارچ می‌شود.

روش‌های مصرف سرکه سیب متفاوت است. برخی افراد تمایل دارند تا روزانه به شکل خوراکی این سرکه را مصرف کنند. برخی دیگر تمایل دارند تا مقداری از این سرکه را بر روی ناحیه قارچ زده بمالند. تمامی این روش‌ها می‌تواند کارآمدی خود را داشته باشند.

در استفاده از روش آغشته‌سازی سرکه سیب به ناحیه قارچ زده، از یک پنبه تمیز استفاده کنی و عمل آغشته کردن سرکه سیب به پوست را 3 بار در روز انجام دهید. نکته حائز اهمیت آن است که اگر پس از گذشت یک هفته بیماری قارچی شما با استفاده از این روش درمان نشد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

ماست و درمان خانگی قارچ پوستی

لاکتوباسیلوس نوعی از باکتری است که در درمان بیماری‌های مختلف جنسی، گوارشی و پوستی اثرگذار است. یکی از مواد غذایی که به وفور در آن لاکتوباسیلوس یافت می‌شود، ماست است. از همین رو ماست از جمله مواردی است که می‌تواند به شما برای از بین‌ بردن بیماری قارچ پوست کمک کند.

لاکتوباسیلوس در معده، یک ترکیب شیمیایی به نام هیدروژن پراکسید را آزاد می‌کند. این ترکیب شیمیایی معمولاً در درمان قارچ‌های پا به شدت تأثیرگذار است. نکته مهمی را درباره ماست باید بدانید آن است که اگر از ماست‌های صنعتی، که اندکی شیرینی را با خود دارند، استفاده کنید، ممکن است این روش درمانی برعکس عمل کند و موجب گسترش قارچ پوست شود. از همین رو دقت داشته باشید حتماً از ماست‌های طبیعی برای قرار دادن آن بر روی پوست خود استفاده کنید.

روغن درخت چای و درمان قارچ پوستی

اگر مواد تشکیل‌دهنده‌ی محصولات آرایشی و بهداشتی را بخوانید، نام روغن درخت چای را خواهید دید. روغن درخت چای به طور طبیعی ضدقارچ است و به همین دلیل در محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود.

در یک تحقیق انجام شده بر روی ورزشکارانی که مبتلا به قارچ پوستی در پاهای خود بودند، اثرگذاری روغن درخت چای سنجیده شد. در این تحقیق به برخی از ورزشکاران روغن درخت چای داده شد، در حالی ‌که گروه دیگر تنها داروهای پزشکی را مصرف کردند. پس از گذشت یک ماه دانشمندان مشاهده کردند که ورزشکاران مصرف‌کننده روغن درخت چای، 30 درصد بیشتر از گروه دیگر بهبود پیدا کرده‌اند.

توصیه می‌کنیم روغن درخت چای را به طور مستقیم بر روی پوست خود نمالید. این امر می‌تواند منجر به حساسیت‌های پوستی دیگری در شما شود. از همین رو بهتر است این روغن را با روغن نارگیل، زیتون یا بادام مخلوط کرده و سپس در جهت درمان پوست خود از آن استفاده کنید.

زردچوبه و درمان خانگی قارچ پوستی

به احتمال زیاد هنگام دررفتگی یا تورم دست‌ها و پاها شنیده‌اید که برخی از افراد قرار دادن تخم‌مرغ و زردچوبه را پیشنهاد می‌کنند. زردچوبه علاوه بر مؤثر بودن جهت تورم‌های مختلف، به جهت درمان قارچ پوست نیز تأثیرگذار است؛ زیرا خاصیت ضدالتهابی و ضدعفونی دارد.

در زردچوبه، ماده‌ای به نام کورکومین وجود دارد که در برابر انواع مختلف قارچ‌های پوستی مؤثر است. زردچوبه نیز همانند روغن درخت چای بهتر است تا به تنهایی استفاده نشود. زردچوبه را می‌توانید با روغن نارگیل یا آب ترکیب کنید و آن را در ناحیه پوستی درگیر با قارچ بمالید. پیش از شستشو بگذارید تا ترکیب به دست‌آمده روی پوستتان کاملاً خشک شود.

سیر و درمان خانگی قارچ پوستی

سیر از جمله گیاهانی است که قدیمی‌ترها همواره آن را دوای هزاران بیماری و درد می‌دانستند. سیر علاوه بر قوی‌تر کردن سیستم ایمنی بدن شما می‌تواند در جهت درمان قارچ نیز استفاده شود. در سیر ماده‌ای به نام آلیسین وجود دارد که خواص ضدمیکروبی آن موجب می‌شود تا قارچ‌های پوستی از بین بروند.

توصیه می‌شود که سیر را با روغن نارگیل یا زیتون ترکیب کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد. پس از آن می‌توانید آن را به پوست خود بمالید. بگذارید ترکیب به ‌دست‌آمده به مدت 2 ساعت بر روی پوستتان بماند. این عمل را دو بار در روز تکرار کنید. اگر ترکیب به دست‌آمده موجب ایجاد هرگونه تورم یا قرمزی پوست شد، دیگر از آن استفاده نکنید؛ زیرا این نشانه‌ها حاکی از آن است که پوست شما نسبت به سیر حساس است.

روغن نارگیل و درمان قارچ پوستی

پیش ‌از این نیز ما درباره زردچوبه و روغن درخت چای گفتیم که بهتر است با روغن نارگیل ترکیب شود. روغن نارگیل به دلیل داشتن اسیدهای چرب سالم و ویتامین E، یک محلول بسیار قوی در برابر هر نوع بیماری پوستی است.

مؤثر بودن روغن نارگیل موجب شده تا شرکت‌های تولیدکننده محصولات مراقبت از پوست، از آن در محصولات خود استفاده کنند. مطالعات سال 2015 روی موش‌های آزمایشگاهی نشان داد که مصرف روغن نارگیل سبب کاهش بیماری قارچی، به ویژه کاندیدا آلبیکانیس، می‌شود. توصیه می‌شود تا 3 بار در روز از این روغن در جهت درمان استفاده کنید.

روغن پونه کوهی و درمان قارچ پوستی

پونه کوهی نیز از دیگر گیاهانی است که خاصیت ضدقارچ قوی دارد. به همین دلیل از روغن آن در جهت درمان انواع عفونت‌های قارچ پوست استفاده می‌شود. دو ماده موجود در روغن پونه کوهی به نام‌های تیمول و کارواکرول، خاصیت ضدقارچی قوی دارند. این ماده برای درمان کاندیدا آلبیکونیس بسیار تأثیرگذار است.

توصیه می‌شود که روغن پونه کوهی را به طور مستقیم روی پوست خود قرار ندهید. بهتر است مقداری از آن را با آب ترکیب کنید و سپس آن را روی پوست خود بمالید. اگر عفونت قارچی در ناحیه ناخن‌های پای شما نفوذ کرده، پیش از استفاده از روغن کوهی به حمام بروید و سپس از این روغن استفاده کنید. 3 بار در روز بهتر است روغن پونه کوهی را جهت درمان استفاده کنید.

پودر شیرین‌بیان و درمان قارچ پوستی

چینی‌ها در طب سنتی خود از پودر شیرین‌بیان برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌کنند؛ زیرا شیرین‌بیان خاصیت ضدقارچی و ضدویروسی دارد. این پودر برای درمان التهاب‌های مختلف نیز کاربرد دارد. از همین رو گزینه‌ای مناسب برای درمان قارچ به حساب می‌آید.

مراحل زیر را برای درمان قارچ‌های پوستی با استفاده از پودر شیرین‌بیان انجام دهید:

  • 3 قاشق غذاخوری از پودر شیرین‌بیان را در یک لیوان آب بریزید.
  • ترکیب به دست‌آمده را به مدت 10 دقیقه بجوشانید.
  • پس از خنک شدن ترکیب ذکر شده، آن را بر روی پوست خود قرار دهید.
  • 2 بار در روز و هر بار به مدت 10 دقیقه بگذارید تا بر روی ناحیه قارچ زده بماند.

عسل و درمان خانگی قارچ پوستی

در اکثر بیماری‌های مختلف، عسل به عنوان یک راه درمانی فوق‌العاده شناخته می‌شود. بهترین جمله برای توصیف عسل این است که بر هر درد بی درمانی دواست. عسل می‌تواند در از بین ‌بردن قارچ‌های پوستی نیز بسیار تأثیرگذار باشد. این ماده مفید به طور طبیعی دارای پراکسید هیدروژن است.

هیدروژن پراکسید خاصیت ضدباکتریایی و قارچی دارد که همین امر موجب ازبین‌ بردن قارچ‌های پوستی می‌شود. بدین منظور شما می‌بایست یک قاشق غذاخوری عسل را بر روی ناحیه قارچ زده بمالید و بگذارید تا نیم ساعت بماند. این عمل را 2 بار در روز انجام دهید.

برگ چریش و درمان خانگی قارچ پوستی

برگ چریش از زمان‌های قدیم به عنوان یک گیاه سم‌زدای قوی، به منظور درمان بیماری‌های پوستی، استفاده می‌شد. امروزه نیز می‌توان از این گیاه در همین راستا استفاده کرد. برگ چریش را می‌توانید از دو راه در جهت درمان استفاده کنید.

  • یک روش این است که برگ این گیاه را در آب به مدت 2 الی 3 دقیقه بجوشانید و سپس ترکیب به دست‌آمده را روی پوست قرار دهید.
  • راه دیگر آن است که مایع جوشانده شده را بنوشید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

چنانچه علائم شما طی دو هفته بهبود پیدا نمی کنند، یا به درمان پاسخ نمی دهند، بهتر است دکتر بیماری‌های پوست خود را ملاقات کنید.
علاوه بر آن، اگر در شرایطی قرار دارید که ممکن است آن را به دیگران منتقل کنید، مثلا اگر شما یک معلم هستید، نیز باید به پزشک مراجعه کنید.
در بعضی موارد عفونت کرم حلقوی به درمان خانگی یا داروهای OTC پاسخ نمی دهد که در این صورت پزشک شما داروی خوراکی یا پماد ضدقارچ تجویز خواهد کرد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *