همه روشهای درمانی ژنیکوماستی در طب سنتی و پزشکی
همه روشهای درمانی ژنیکوماستی در طب سنتی و پزشکی

از ژنیکوماستی چه می دانید؟ راهکار طب سنتی برای درمان ژنیکوماستی

تاریخ نگارش

می 5, 2022

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

شاید این واژه زیاد به گوشتان آشنا نباشد اما باید بدانید که ژنیکوماستی یکی از اختلالات شایع بین آقایان است. بیش از سی درصد مردان با این مشکل مواجه می شوند.در اثر این اختلال بافت چربی اطراف سینه مردان افزایش پیدا کرده و سایز سینه آنها بزرگتر می شود. این بزرگ شدن پستانهای مردانه به این دلیل که با باقی اعضای بدن تناسب ندارد، چندان خوشایند نیست و باعث کاهش اعتماد به نفس، اضطراب و مشکلات روحی می شود.

در برخی موارد خاص نیز عدم توجه به درمان ژنیکوماستی باعث زمینه سازی بیماریهای دیگر ازجمله توده های خوشخیم یا بدخیم در ناحیه سینه می شود. به همین دلایل توجه به درمان و برطرف کردن ژنیکوماستی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در اثر ژنیکوماستی یک یا هر دو سینه دچار تورم و تغییر سایز می شود. این تورم گاه با احساس درد نیز همراه است و فرد نسبت به تماس با آن نقطه از بدن دچار حساسیت می شود. ممکن است فرد متوجه تجمع چربی در یک موضع خاص و ترشح از نوک سینه نیز بشود که همه اینها از علائم ژنیکوماستی است.

پسران جوان در سن بلوغ ممکن است بصورت موقت این علائم را تجربه کنند و بعد از مدتی بهبود یابند.

شاید برای شما سوال باشد که چه عواملی باعث بروز ژنیکوماستی می شود؟ عوامل متعددی زمینه ساز این اختلال هستند که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • عوامل ارثی و ژنتیکی
  • افزایش بی رویه وزن و چاقی
  • اختلالات هورمونی
  • مصرف داروهای هورمونی و بدنسازی
  • ابتلا به برخی بیماریها از جمله مشکلات کبدی
  • مصرف برخی داروها ازجمله داروهای استروئیدی
  • مصرف مواد مخدر ازجمله ماری‌جوانا

درمان ژنیکوماستی با عمل جراحی

یکی از قطعی ترین درمانهای ژنیکوماستی که این روزها بسیار رایج شده عمل جراحی است.

این عمل حدود دو ساعت زمان می برد و اغلب با بی حسی موضعی انجام می شود. جراحی توسط جراح عمومی و یا جراح پلاستیک و زیبایی انجام خواهد شد.

طی این عمل سوراخ کوچکی در نزدیکی نوک سینه ایجاد شده و چربی های اضافه با استفاده از دستگاه لیپوساکشن یا به روش ساده خارج می شوند.

برای این عمل برش زیاد و عمیق لازم نیست و معمولا جای زخم جراحی باقی نخواهد ماند.

مراقبتهای بعد از عمل نیز بسیار ساده است و کافی است بیمار بین 10 تا 14 روز بعد از عمل، لباسهای تنگ نپوشد و محل جراحی را تمیز نگه دارد.

جراحی ژنیکو ماستی معمولا برای افرادی توصیه می شود که از درمانهای دارویی و خانگی و… نتیجه نگرفته اند. عمل جراحی ژنیکو ماستی به نوجوانان و جوانان توصیه نمی شود.

عمل لیزری ژنیکو ماستی نیز امکان پذیر است اما نسبت به عمل جراحی تاثیر کمتری دارد.

درمان ژنیکو ماستی با مصرف دارو

بسته به منشاء ژنیکو ماستی و تشخیص پزشک، می توان با مصرف دارو این اختلال را کنترل و برطرف کرد.

در نوجوانها و افرادی که به دلیل اختلالات هورمونی دچار ژنیکوماستی شده اند، مصرف داروهای هورمونی و کنترل کننده هورمونها موثر است. همچنین افرادی که در اثر ابتلا به بیماریهای دیگر دچار ژنیکو ماستی شده اند با مصرف داروهای مربوط به بیماری خود و کنترل و درمان بیماری، می توانند ژنیکوماستی را نیز درمان کنند.

یکی از داروهای موثر در درمان ژنیکو ماستی پرولیفراتیو  است.

درمان ژنیکوماستی در طب سنتی ایرانی و اسلامی
درمان ژنیکوماستی در طب سنتی ایرانی و اسلامی

درمان ژنیکوماستی با اصول طب سنتی

مصرف میوه و سبزیجات: مصرف میوه و سبزیجات تازه و پرفیبر باعث بالا رفتن سوخت و ساز بدن و کاهش چربی های اضافه می شود. و از آنجایی که ژنیکوماستی در اثر تجمع چربیهای اضافه ایجاد می شود، می توان با مصرف سبزیجات ومیوه های تازه و سالم در جهت درمان آن حرکت کرد.

مصرف غذاهای دریایی: مصرف غذاهای دریایی مانند میگو و ماهی که دارای امگا3 بالا هستند به درمان زنیکوماستی کمک می کند. استروژن یکی از هورمونهاییست که اگر خارج از اندازه استاندارد خود ترشح شود، منجر به بروز ژنیکو ماستی می شود. مصرف غذاهای دریایی به دلیل اسیدهای چرب مفیدی که دارد، ترشح استروژن را به حد عادی برگردانده و از طرف دیگر ترشح تستوسترون که باعث از بین رفتن بافت اضافه سینه در مردان می شود را تقویت می کنند.

اگر با غذاهای دریایی میانه ای ندارید می توانید به تجویز پزشک از مکلهای امگا3 و روی استفاده کنید.

مصرف گیاه خارشتر: اگر علت ابتلا به ژنیکوماستی اختلال و بیماریهای کبدی باشد، خارشتر می تواند معجزه کند. دمنوش خارشتر باعث بهبود عملکرد کبد و پاکسازی آن می شود. برای تهیه دمنوش خارشتر کافی است یک قاشق دانه خارشتر را در یک لیوان آب جوش ریخته و یک ربع فرصت دهید خوب دم بکشد و سپس با یک قاشق عسل شیرین کرده و میل کنید. مصرف این دمنوش تا دوبار در روز بلامانع است.

کمپرس: قرار دادن کمپرس آب سرد یا یخ در موضع متورم، باعث کاهش درد و حساسیت ناشی از تجمع چربی ها می شود.

ورزش و تحرک: باید سعی کنید از سکون و بی تحرکی دست بکشید. با ورزش کردن علاوه بر اینکه روحیه خود را تقویت می کنید، می توانید ترشح هورمونها را تنظیم کنید، و چربی های اضافه را نیز بسوزانید. پیاده روی تند یا دویدن آهسته، شنا کردن و سایر رزشهای هوازی در درمان ژنیکوماستی بسیار موثر است. ورزشهایی مانند شنا، قایقرانی و بدنسازی با درگیر کردن عضلات سینه سرعت چربی سوزی در آن ناحیه را بالا می برد.

درمان ژنیکوماستی با دمنوشها و ترکیبهای سنتی دیگر

مصرف چای، دمنوش و جوشانده های طبیعی و سنتی به دلیل تعادل بخشیدن به ترشح هورمونها، پاکسازی کبد و سایر دستگاه ها، چربی سوز بودن و تقویت سیستم های ایمنی و… در درمان ژنیکوماستی بسیار موثر است. برخی از این دمنوشها که بیشترین تاثیر را در درمان این اختلال دارند، عبارتند از:

گیاه خارمریم

میخک قرمز

بذر کتان

گیاه گل گاوزبان

گیاه خارخاسک

میخک قرمز

زنجبیل

گل ساعتی

زدرچوبه و…

همچنین درمان ژنیکوماستی با حجامت نیز تا حد زیادی امکان پذیر است اما برای انجام حجامت حتما باید از متخصص طب سنتی راهنمایی گرفت و شرایط آن را مورد بررسی قرار داد.

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *