کبد چرب و همه خطراتی که در پی دارد
کبد چرب و همه خطراتی که در پی دارد

کبد چرب، خاموش، بی صدا، پر خطر!

تاریخ نگارش

می 26, 2022

دسته‌بندی

اخبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : طی سال‌های اخیر در سایه ناشی از همه گیری و کم تحرکی ناشی از بیماری کرونا موارد ابتلا به بیماری کبد چرب رو به افزایش است.

بیگلری گفت : در صورتی که تجمع چربی در کبد بیش از ۵ تا ۱۰ درصد باشد آن را کبد چرب می‌نامند که ممکن است در ابتدا به صورت خستگی مزمن خود را نشان بدهد.

به گفته رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بیماران مبتلا به دیابت نوع دو، کسانی که دچار بیماری‌های چاقی شکمی هستند، افرادی که تا پاسی از شب بیدارند در معرض خطر ابتلا به کبد چرب هستند. همچنین کم تحرکی، سبک زندگی شهری، استرس، مصرف عوارض و دارو‌هایی مثل کورتون‌ها به ویژه دگزامتازون می‌تواند در ابتلا به کبد چرب اثرگذار باشد.

متاسفانه در برخی از ورزشکارانی که از هورمون‌ها و کورتون‌ها استفاده می‌کنند که احتمال ابتلا به کبد چرب را افزایش می‌دهد.

کبد چرب یک بیماری خاموش است کسانی که دچار کم کاری تیروئید هستند، مبتلا به اختلال سیستم ایمنی و حتی سوءتغذیه هستند نیز می‌توانند در معرض خطر باشند.

بیماری کبد چرب بایستی به موقع کنترل شود چرا که می‌تواند در صورت نبوذ کنترل با خطر نارسایی کبدی همراه باشد. درجات شدت کبد چرب از یک تا چهار است که در مرحله پیشرفته با خطر سیروز کبدی همراه است.

بهترین راه تشخیص کبد چرب انجام سونوگرافی و فیبرو اسکن است. بعد از اینکه فرد متوجه بیماری شد اولین راهکار تغییر سبک زندگی فرد است. باید تحرک بدنی مناسب داشت ومصرف نوشیدنی‌هایی که حاوی نگهدارنده زیاد هستند خودداری کرد.

مصرف فست فود‌ها، استرس، خواب نامناسب و همچنین استفاده از کورتن‌ها به ویژه دگزامتازون که می‌تواند از عوامل تشدید کننده بیماری دیابت نوع دو باشد و ارتباط مستقیم با کبد چرب دارد.

با توجه به سبک زندگی شهر نشینی افرادی در معرض خطر بیشتری هستند که امروزه شاهد هستیم در سال‌های قبل افراد در دهه سی و چهل زندگی احتمال ابتلا به کبد چرب داشتند، اما امروزه شاهد این هستیم که دانش آموزان و کودکان کم تحرک شده اند و با استفاده از فست فود‌ها و فضای مجازی بالقوه در معرض ابتلا بیشتر به خطر بیماری کبدچرب هستند.

در صورت ابتلا باید سبک زندگی سالم، خود مراقبتی، استفاده ازمواد غذایی سالم، کاهش وزن، تحرک کافی و ورزش را حتما در نظر داشته باشیم.

استفاده از برخی دارو‌ها به خصوص کورتون‌ها خطر ابتلا به کبد چرب را بالا می‌برد. در طب سنتی به خواص برخی از گیاهان مانند زردچوبه و کاسنی با نظر پزشک معالج اشاره شده است.

مصرف برخی دارو‌های گیاهی مانند قرص لیورگل و ویتامین E برای کبد چرب پیشنهاد می‌شود، اما استفاده از آن در درازمدت توصیه نمی‌شود.

در طی روز‌های اخیر بحران ریزگرد‌ها و گرد و غبار و آلودگی هوا مردم دچار مشکلاتی کرده است به ویژه کسانی که دچار بیماری‌های زمیته‌ای مثل آسم و برونشیت و بیماری‌های قلبی عروقی هستند را دچار مشکل تنفسی کرده است که یکی از عوامل زمینه‌ساز افزایش بستری شدن برخی از بیماران شده است.

موارد کبد چرب در سایه بحران کرونا در سال‌های اخیر به عنوان بیماری خاموش در حال افزایش است ولازم است آگاهی جامعه در رابطه با راه‌های پیشگیری، کنترل و درمان آن افزایش یابد .

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *