طبع و خواص پاپایا در طب سنتی ایرانی و اسلامی
طبع و خواص پاپایا در طب سنتی ایرانی و اسلامی

چقدر پاپایا را می شناسید؟ طبع و خواص پاپایا در طب سنتی ایرانی و اسلامی

تاریخ نگارش

ژوئن 9, 2022

دسته‌بندی

انواع میوه

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

آیا تا به حال پاپایا خورده اید؟ چقدر درمورد این میوه می دانید؟

پاپایا، که با نام خربزه درختی نیز شناخته می شود، گیاهی است که بومی امریکا و مناطق حاره ای آن است. Carica papaya نام علمی پاپایا است و امروزه در بسیاری از کشورها کشت شده و مورد ستفاده قرار می گیرد. هند، آفریقای جنوبی، سریلانکا و فیلیپین از جمله کشورهایی هستند که پاپایا کشت می‌ کنند. اما بزرگترین تولید کنندگان پاپایا در جهان کشورهای هند، برزیل و مکزیک هستند.

درخت پاپایا از درختان کوچک به شمار می آید و برگهای بزرگ تا 70 سانتی متر دارد. میوه های آن بین 10 تا 50 سانتی متر و کپسولی شکل هستند. رنگ پاپایا در ابتدا سبز است و هرچه رسیده تر شود به زرد کهربایی و نارنجی متمایل می شود.

پاپایا خام بصورت پخته و در ترکیب غذاها استفاده می شود و پاپایا رسیده به عنوان میوه قابل استفاده است. به هیچ عنوان نباید پاپایای نرسیده را خام مصرف کرد. در هند و کشورهای افریقایی و جنوب غرب آسیا از پاپایا برای پخت غذاهای مختلفی استفاده می شود. همچنین پاپایا در شیرینی پزی و تهیه دسرها و… کاربرد دارد.

فارغ از مصارف خوراکی پاپایا این موضوع نیز قابل ذکر است که میوه و برگ پاپایا در طب سنتی کاربردهای درمانی متعددی دارد.

با بررسی طبع و خواص پاپایا از دیدگاه طب سنتی، کوشیده ایم که شما را بیشتر با این میوه آشنا کنیم. همچنین عوارض و موارد منع مصرف آن را ذکر کرده و مصلح آن را نیز معرفی می کنیم.

طبع و مزاج پاپایا چگونه است؟

از منابع طب سنتی این چنین به دست آمده که پاپایا دارای طبع گرم و تر است. واضح است که زیاده روی در مصرف این میوه در گرم مزاجان با بروز عوارض و مشکلاتی همراه خواهد بود.

خواص طبی و درمانی متعدد و شگفت آور پاپایا

  1. زودهضم است و مصرف آن از بعد 7 ماهگی برای نوزادان و کودکان بلامانع است.
  2. خواص ضد سرطانی دارد و مشاهداتی حاصل شده که نشان می دهد برگ درخت پاپایا در درمان سرطانهای لوزالمعده و پروستان و جلوگیری از رشد تومورها بسیار موثر بوده و تاثیر آن گاه از داروها نیز پیشی گرفته است.
  3. موجب تقویت بینایی شده و از ابتلا به بیماریهای چشمی جلوگیری می کند.
  4. در درمان آرتروز و رماتیسم موثر است.
  5. تقویت کننده لثه و دندانها است و از عفونت دندان جلوگیری می کند.
  6. سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.
  7. مقوی اعصاب است و از ابتلا به آلزایمر پیشگیری می کند.
  8. در تقویت استخوانها و درمان پوکی استخوان موثر است.

طبع و خواص پاپایا
طبع و خواص پاپایا

خواص پاپایا برای پوست، مو و زیبایی

پوست پاپایا از ایجاد چین و چروک بر روی پوست صورت و دستها جلوگیری می کند. این میوه ویتامین سی بالایی دارد که موجب ترمیم سلولهای آسیب دیده پوست و ساختن بیشتر کلاژن توسط پوست می شود.

قراردادن پوست پاپایا روی پوست صورت، دستها، گردن و… به مدت 20 دقیقه تاثیر بالایی در حفظ جوانی پوست دارد.

پاپایا ضد التهاب است و در از بین بردن جوش و آکنه و لک های پوستی مفید است. همچنین این میوه مانند یک مرطوب کننده طبیعی و قوی برای پوست عمل می کند. برای تاثیر بهتر کافی است که پاپایا را به صورت پوره درآورده و به تنهایی یا در ترکیب با مقدار کمی عسل روی پوست خود قرار داده و بعد از 15 دقیقه آب بکشید.

ترکیب پاپایا با مقداری عسل و آب لیموترش تازه یک اسکراب طبیعی و موثر برای پاکسازی پوست است.

اگر پاپایای سبز و نرسیده را پوره کرده و خمیر آن را دور چشم بگذارید، سیاهی دور چشم شما از بین خواهد رفت. بطور کلی پاپایا برای پوست خاصیت سفید کنندگی دارد و تیرگی های موضعی از مله تیرگی دور چشم را از بین می برد.

از دیگر خواص پاپایا برای پوست و زیبایی می توان به این موارد اشاره کرد:

  • درمان پسوریازیس
  • درمان اگزما
  • از بین بردن لکه های قهوه ای پوست و کاهش کک و مک
  • درمان پیسی
  • افزایش رشد مو و تقویت ریشه موها، خاصیت نرم کنندگی برای مو ها و از بین بردن شوره سر و خشکی موها
  • درمان ملاسما

خواص پاپایا برای بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون

پاپایا فیبر زیادی دارد و به همین دلیل سطح قند خون را پایین می آورد. مصرف پاپایا و آب پاپایا در بیماران دیابتی، عملکرد پانکراس برای تولید انسولین را تقویت می کند.

پاپایا میوه مناسبی برای دیابتی ها است به شرطی که در مصرف آن افراط نکنند. زیاده روی در مصرف پاپایا می تواند تاثیر عکس در دیابتی ها داشته باشد.

همچنین پاپایا، تاثیر بالاییی در تنظیم فشار خون دارد و آن به دلیل وجود مقادیر بالای پناسیم در این میوه است که با کنترل سطح سدیم در خون از بالا رفتن فشار خون جلوگیری می کند و آن را در حد متعادلی نگه می دارد.

خواص پاپایا برای دستگاه گوارشی

پاپایا معده را تقویت می کند و باعث هضم آسان غذا می شود. این میوه در از بین بردن کرم های روده بسیار موثر است.

همچنین با داشتن مقادیر بالای فیبر، به درمان یبوست و پیشگیری از یبوست کمک می کند. به همین دلی پاپایا را می توان یکی از میوه های موثر در درمان بواسیر و هموروئید نام ببریم.

اثر پاپایا بر قلب

با مصرف پاپایا می توان از ابتلا به بیماری های قلبی و آترواسکلروزیس  جلوگیری کرد. مصرف پاپایا قلب را تقویت کرده و از گرفتگی عروق جلوگیری می کند. کلسترول بد خون را کاهش می دهد و به حفظ سلامت قلب کمک می کند و از بروز سکته پیشگیری می کند.

اثر پاپایا بر لاغری

پاپایا یک میان وعده سیر کننده و خوب برای افرادی است که تمایل به کاهش وزن و لاغری دارند. پاپایا پر حجم و سیر کننده و در عین حال کم کالری است. فیبر بالای آن نیز با بهبود گوارش و هضم به روند کاهش وزن کمک می کند. پاپایا اشتها را کاهش می دهد و از پرخوری و چاق شدن جلوگیری می کند.

خواص پاپایا برای زنان

برخی مطالعات نشان داده که مصرف پاپایای سبز در زنان باعث کاهش چشمگیر دردهای قاعدگی شده و بی نظمی در قاعدگی را کاهش داده است. بنظر می رسد این اثر پاپایا به دلیل طبع این میوه است. پاپایا طبع گرم و تر دارد و مصرف آن بالطبع باعث گرم شده بدن و تحریک هورمون ها می شود. ترشح به اندازه هورمون ها از جمله استروژن در خانم ها باعث تقویت دستگاه تولید مثل زنانه شده و بی نظمی های قاعدگی را برطرف می کند. آنزیم های موجود در این میوه از جمله پاپائین نیز در ترشح فعال استروژن موثر هستند.

عوارض و موارد منع مصرف پاپایا چیست؟

همیشه گفته ایم که عوارض مصرف یه ماده خوراکی اغلب به دلیل افراط در مصرف آن رخ می دهد. چنانچه در مصرف یک ماده غذایی اندازه رعایت شود، بسیاری از عوارض آن پوشیده خواهند ماند. در مورد پاپایا:

زیاده روی در مصرف آن باعث اسهال می شود.

مصرف بی اندازه آب پاپایا باعث نارنجی شدن رنگ پوست می شود و آن به دلیل داشتن بتاکاروتن بالا است. این اثر در مورد مصرف زیاد هویج نیز بروز می کند.

پرخوری پاپایا در افراد مبتلا به سنگ کلیه یا دارای کلیه های حساس، مشکل ساز خواهد شد.

ممکن است برخی افراد به پاپایا و آب آن حساسیت داشته باشند که علائم آن اغلب با خارش چشم و گلو و بینی و بروز لکه های قرمز اطراف دهان یا روی پوست آغاز می شود.

مصرف پاپایا در بارداری نباید زیاد باشد و زیاده روی در مصرف آن می تواند موجب تحریک رحم و زایمان زودرس شود.

بهتر است بانوان باردار در مورد مصرف پاپایا نظر پزشک خود را نیز بدانند.

مصلح پاپایا چیست؟

آب زرشک، روغن زیتون، مویز، عسل و نمک بهترین مصلح برای پاپایا هستند.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *