طبع و خواص عرق برگ چنارطبع و خواص عرق برگ چنار
طبع و خواص عرق برگ چنارطبع و خواص عرق برگ چنار

عرق برگ چنار و طبع و خواص آن در طب سنتی+ عوارض و مصلح

تاریخ نگارش

ژوئن 30, 2022

دسته‌بندی

عرقیات

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

عرق برگ چنار حاصل تقطیر بخارآبی است که از جوشاندن برگهای سبز درخت چنار به دست می آید. عرق برگ چنار از برگهای درخت چنار گرفته می شود درختی که در جهان با نام PLATANE شناخته می شود و حتما در گوشه و کنار شهر به وفور آن را دیده اید. این درخت بلند قامت که گاه حتی تا بیش از 50 متر نیز رشد می کند.

چنار درختی تنومند و با عمر بالا است که بیش از صد سال عمر می کندچرا که نیاز به آب زیادی ندارد و نسبت به خشکسالی نیز مقاوم است.

میوه و برگهای درخت چنار اگرچه مصرف خوراکی ندارند اما در طب سنتی کاربردهای زیادی از آنها دیده شده و به همین دلیل در دسته گیاهان دارویی قرار گرفته اند. از برگ و میوه های چنار برای درمان برخی امراض در طب سنتی استفاده می شود. همچنین از برگهای چنار عرق گیری صورت می گیرد و حاصل آن عرق بگ چنار است که در این مطلب بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

طبع عرق برگ چنار چگونه است؟

طبق اطلاعاتی که از منابع معتبر طب سنتی به دست آمده، عرق برگ چنار طبع سرد و تر دارد. میزان سردی آن به حدی بالا است که تقریبا توصیه می شود سردمزاجان هرگز از این عرق ننوشند. مصرف عرق برگ چنار در سرد مزاجان موجب غلبه مزاج و بروز عوارض زیادی می شود.

خواص عرق برگ چنار در طب سنتی

بهترین زمان مصرف عرق برگ چنار پیش از وعده های غذایی است. می توان قبل از صبحانه، ناهار و شام حدود یک استکان از این عرق گیاهی نوشید. و اما خواص طبی و درمانی این عرق:

  • موجب شفافیت پوست می شود.
  • آرام کنند هاعصاب است.
  • در درمان آسم موثر است.
  • درد سینه را آرام می کند.
  • در درمان سرما خوردگی موثر است.
  • باعث کاهش تب و حرارت بدن می شود.
  • مشکلات حنجره را بهبود می بخشد.
  • تنگی نفس را درمان می کند.
  • موجب درمان دردهای عضلانی و مفاصل می شود.
  • موجب افزایش وزن و چاقی می شود.
  • پوست پوست شدن دست و پا را درمان می کند.
  • اسهال ساده و اسهال خونی را درمان می کند.
  • ورم چشم را درمان می کند.

طبع عرق برگ چنار
طبع عرق برگ چنار

عرق برگ چنار و چاقی

بنظر می رسد همیشه باید به دنبال راهی برای کاه وزن و لاغری بود اما افرادی هم هستند که از لاغری مفرط رنج می برند و به دنبال افزایش وزن هستند. عرق برگ چنار گزینه مناسبی برای این افراد است. مصرف عرق برگ چنار اشتها آور است و موجب تمایل شخص به خوردن غذا می شود و به وزن گیری کمک می کند. عرق برگ چنار همچنین باعث پر شدن صورت می شود.

عرق برگ چنار و درمان اسهال

عرق برگ چنار خاصیت سم زدایی دارد و ضد ویروس و ضد عفونت است. اسهال هم اغلب یا به دلیل عفونت های ویروسی رخ می دهد یا به دلیل مسمومیت. اسهال خود باعث دفع سموم و عوامل بیماری زا از بدن می شود اما با مصرف عرق برگ چنار می توانید هم به از بین رفتن عوامل بیماری زا کمک کنید و هم اسهال را قطع کنید.

  عرق برگ چنار و درمان رعشه و بیماری های عصبی

رعشه و لرزش دست اغلب به دلیل ضعف اعصاب و مشکلات روحی رخ می دهد. بیماری های اعصاب و روان این روزها بسیار شایع است و اضطراب و فشارهای کاری روزانه، بار سنگینی ب روی اعصاب انسان قرار داده است. عرق برگ چنار از جمله عرقیات گیاهی است که موجب تسکین اعصاب و آرامش روحی می شود. این عرق مقوی مغز و سیستم عصبی است و از این طریق به درمان بسیاری از مشکلات روحی و عصبی کمک می کند. خواص آرام بخشی این عرق گیاهی موجب کاهش یا قطع لرزش دست و ضعف اعصاب و رعشه می شود.

عرق برگ چنار و درمان آسم

درمانهای گیاهی فراوانی برای آسم و تنگی نفس وجود دارد و مصرف عرق برگ چنار یکی از این موارد است.

عرق برگ چنار علائم بیماری آسم را کاهش می دهد و از عفونت ریه و مجاری تنفسی جلوگیری می کند. همچنین عرق برگ چنار به دلیل داشتن خواص ضد التهابی موجب کاهش التهاب شش ها و بهبود تنفس در مبتلایان به آسم می شود و نیاز آنها به استفاده از اسپری یا کپسول های اکسیژن را کاهش می دهد.

عرق برگ چنار و سلامت پوست

ماساژ صورت با عرق برگ چنار موجب از بین رفتن جوش و آکنه می شود. لکه های روی پپوست با این کار به مرور کم رنگ شده و محو خواهند شد. همچنین عرق برگ چنار در شفافیت پوست و روشنتر شدن پوست تاثیر دارد. جوانسازی پوست و به تاخیر انداختن روند پیری پوست، از دیگر خواص عرق برگ چنار برای سلامت پوست و زیبایی است.

مضرات و عوارض مصرف عرق برگ چنار

  1. زیاده روی در مصرف عرق برگ چنار موجب کاهش دید یا اختلال در دید و ضعیف شدن چشم ها می شود.
  2. بهتر است از تماس عرق برگ چنار با چشم ها جلوگیری کنید.
  3. مصرف آن به زنان در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی شود.
  4. این عرق گیاهی را نباید همراه با ترشیجات مصرف کرد.
  5. مصرف آن در برخی افراد واکنش های آلرژیک و حساسیت های تنفسی در پی خواهد داشت.

بهتر است در مصرف عرق برگ چنار دقت کنید و بیش از اندازه لازم از آن استفاده نکنید. اگر به بیمار ی خاصی مبتلا هستید یا از داروهای خاصی استفاده می کنید، بهتر است نظر پزشک خود را در مورد مصرف عرق برگ چنار و عرقیات گیاهی دیگر بپرسید.

مصلح عرق برگ چنار چیست؟

به دلیل سردی بالای طبع این عرق، بهتر است آن را همراه با یک مصلح گرم میل کنید. توصیه ما عسل و شیره انگور است.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *