طبع و خواص شربت زرشک در طب سنتی
طبع و خواص شربت زرشک در طب سنتی

طبع و خواص شربت زرشک در طب سنتی+ طرز تهیه + 2 مصلح مهم شربت زرشک

تاریخ نگارش

مارس 14, 2023

دسته‌بندی

دسر و نوشیدنی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

شربت زرشک با آن رنگ جذاب و مزه دلنشینی که دارد، سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌های ضروری برای بدن است و مصرف آن می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

در طرز تهیه شربت زرشک در طب سنتی به عنوان یک شربت ضد عطش می‌توانید هم از زرشک قرمز تازه و هم زرشک خشک استفاده کنید. طعم این شربت مجلسی بسیار لذیذ است و در صورتی که با عسل یا شکر کمتر تهیه شود، برای لاغری و کاهش وزن نیز گزینه فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود.

طبع شربت زرشک

چنانچه در رابطه با طبع شربت زرشک سوالاتی نظیر: طبع شربت زرشک چیست؟ و یا، طبع شربت زرشک گرم است یا سرد؟ و یا حتی، طبع شربت زرشک تر است یا خشک؟ سوالاتی برای شما پیش آمده است، خوب است بدانید که طبع شربت زرشک سرد و خشک است.

بنابراین شربت زرشک برای گرم مزاجان مناسب بوده و توصیه می شود سرد مزاجان در مصرف آن دقت نموده و حتما آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

روش تهیه شربت زرشک در خانه

پیش از آنکه خواص شربت زرشک را بررسی کنیم، طرز تهیه شربت زرشک را بیان خواهیم کرد.

  • ابتدا زرشک ها را کاملا تمیز می کنیم تا سنگ ها و تفاله های آنها جدا شود. سپس زرشک را به مدت ۲ تا ۳ ساعت داخل آب بخیسانید تا گرد و خاک آن کاملا گرفته شود.
  • حال شکر همراه با آب را داخل قابلمه میریزیم و روی شعله قرار می دهیم تا شکر در آب حل شود.
  • در ادامه نوبت به اضافه کردن زرشک می رسد. پس از آنکه زرشک همراه با شکر کمی جوشید حرارت را کم کرده و گلاب یا عرق هل را اضافه می کنیم.
  • البته زرشک به خودی خود طعم ترش و قوی دارد و نیاز به اضافه کردن گلاب یا عرق هل نیست اما در صورت تمایل می توانید به آن گلاب یا عرق حل اضافه کنید.
  • سپس دم کنی را روی قابلمه قرار می دهیم و شعله را کم می کنیم.
  • پس از مدتی کوتاه (مثلا نیم ساعت) آنرا از روی حرارت بر میداریم و صبر می کنیم تا کمی خنک شود.
  • در ادامه مربا را درون صافی ریخته تا شهد آن جدا شود.
  • شربت ما آماده شده است. آن را درون ظرفی ریخته و درون یخچال قرار می دهیم.
  • برای مصرف این شربت خوشمزه، شهد را از یخچال بیرون بیاورید و آن را رقیق کنید و میل کنید.
  • شما از شهد این شربت می توانید برای تزئین دسر و غذاهای مختلف استفاده کنید.
خواص شربت زرشک
خواص شربت زرشک

خواص شربت زرشک در طب سنتی

شربت زرشک برای کمک به درمان التهاب و عفونت

زرشک به کاهش التهاب کمک می کند. در واقع، التهاب ریشه برخی بیماری های عفونی است و درمان این التهابات می توانند در ایجاد علائم، کمی قابل تحمل باشند. مطالعات نشان داده اند که زرشک حاوی برخی عوامل ضد باکتریایی و ضد قارچی است و این باعث می شود که یک محلول بزرگ برای مبارزه با عفونت باشد.

شربت زرشک برای کمک به درمان عفونت های دستگاه گوارش

یکی از مهم ترین فواید زرشک این است که به دلیل وجود برخی عوامل ضد باکتریایی و ضد قارچی، می تواند به درمان عفونت های دستگاه گوارش کمک کند.

شربت زرشک مفید برای گلو درد

زرشک به درمان گلو درد و برخی شرایط خفیف، مانند سرماخوردگی کمک می کند. این به دلیل حضور ویتامین C در زرشک است.

شربت زرشک مفید برای درمان اسهال

اسهال ناشی از باکتری های خاصی است که به طور طبیعی با استفاده از زرشک درمان می شوند. با این حال، زمانی که شرایط وخیم است، با پزشک خود تماس بگیرید.

شربت زرشک باعث بهبود هضم می شود.

تمام میوه ها حاوی مقدار زیادی فیبر هستند، که برای هضم مفید می باشند. زرشک نیز در بهبود هضم به دلیل محتوای فیبر غنی مفید است. علاوه بر این، اثرات ضد باکتریایی و ضد قارچی زرشک می تواند به حفظ بدنی سالم و عاری از عفونت کمک کند.

شربت زرشک به عنوان یک درمان خانگی برای مسمومیت غذایی عمل می کند.

زرشک می تواند در موارد مسمومیت های غذایی، به عنوان یک درمان خانگی مورد استفاده قرار گیرد. این به دلیل حضور عوامل ضد باکتریایی موجود در زرشک است با این حال در موارد شدید فرد باید با پزشک مشورت کند.

شربت زرشک برای کنترل قند خون

قند موجود در بزاق می تواند برای بیماران دیابتی مضر باشد. با این حال مطالعات نشان داده اند که به دلیل وجود بربرین، مصرف زرشک در حد متوسط می تواند در کاهش قند خون مؤثر باشد.به همین دلیل است که این ترکیب در پیشگیری از دیابت مفید است. زرشک راهکاری طبیعی برای کاهش سطح قند خون می باشد.

شربت زرشک سطح کلسترول را کنترل می کند.

زرشک همچنین یک فواید سلامتی فوق‌العاده برای انسان دارند. آنها به کنترل سطح کلسترول معروف هستند. فیبر رژیمی موجود در زرشک برای مهار کلسترول غیر ضروری در روده بزرگ است که به نوبه خود تولید سطح کلسترول خوب را افزایش و بهینه می سازد.

شربت زرشک برای بهبود جریان خون

جریان نرمال خون برای توزیع بهینه مواد مغذی و اکسیژن در بدن ضروری است. زرشک به بهینه‌سازی جریان خون با شل کردن رگ های خونی و کاهش عملکرد قلب کمک می کند.

شربت زرشک مفید برای سیستم ایمنی

یکی از بهترین فواید سلامتی زرشک این است که برای سیستم ایمنی مفید می باشد. آنتی اکسیدان های موجود در آن برای مبارزه با رادیکال های آزاد و بهبود سیستم ایمنی بسیار ضروری هستند.

شربت زرشک مفید برای سلامت قلب

تمام غذاهایی که سطح کلسترول را کنترل می کنند، رگ های خونی را شل می کنند و فشار خون را مدیریت می کنند، برای قلب عالی است. زرشک یکی از میوه هایی است که در صدر این لیست قرار دارد.

شربت زرشک برای مبارزه با سندروم متابولیک

سندروم متابولیک در همه موارد آسان نیست. اما زرشک حاوی ترکیبات قدرتمندی است که می تواند به شما در مبارزه با این شرایط به شیوه ای مؤثر کمک کند.

شربت زرشک یک سم زدای خونی

کی از بهترین فواید شناخته شده زرشک این است که در سم زدایی خون مفید است. زرشک می تواند به بهبود عملکرد کبد کمک کند که در نتیجه سم زدایی خون در بدن شما را بهینه می کند.

شربت زرشک و سلامت چشم

زرشک همچنین برای سلامت چشم مفید می باشد. بربرین موجود در زرشک می تواند سلامت چشم ها را افزایش دهد. این به آن معنی است که تنها قادر به بهبود دید نیست، بلکه قادر خواهد بود تا از هرگونه تخریب ماکولا جلوگیری کند.

خواص تمیز کنندگی کبد

کبد ممکن است در پاکسازی بدن از سموم نقش داشته باشد. با این حال استفاده از زرشک به طور منظم می تواند به تمیز کردن کبد کمک کند، تا به طور بهینه بتواند بدن را از سموم پاکسازی کند.

شربت زرشک برای درمان اختلالات پوستی

انواع خاصی از بیماری های پوستی وجود دارند که می توانند با استفاده از زرشک درمان شوند. آکنه، پسوریازیس و خارش برخی از بیماری های پوستی هستند که می توانند با داروهای ضد عفونی درمان شوند، زیرا حاوی داروهای ضد باکتریایی و ضد قارچی هستند.

شربت زرشک برای تحریک تولید گلبول های سفید خونی

زرشک برای تحریک تولید گلبول های سفید مفید است. ترکیب شیمیایی بربرین به این کار کمک می کند. تولید بهینه گلبول های سفید خون در ارتقا لخته خون طبیعی و تسریع التیام زخم، مفید است.

شربت زرشک برای درمان کم خونی

زرشک در درمان کم خونی نیز مفید است. آنمی وقتی رخ می دهد که بدن از کمبود آهن رنج می برد. ممکن است دلایل زیادی برای کمبود آهن وجود داشته باشد با این حال، می‌دانیم که زرشک حاوی ویتامین C است و بنابراین می تواند در مقابله با این مشکل مفید باشد.

شربت زرشک مفید برای دوره های قاعدگی منظم

عواملی وجود دارند که می توانند منجر به دوره های قاعدگی نامنظم در زنان شوند. یکی از راهکارهای طبیعی و مؤثر برای دوره های منظم می تواند زرشک باشد.

شربت زرشک برای بهینه‌سازی جذب آهن

یکی از مزایای دیگر زرشک، جذب آهن است. آهن یک ترکیب ضروری برای سلامت انسان است. اما گاهی جذب آهن به دلیل برخی عوامل بهینه نیست. ویتامین C یکی از ترکیبات شیمیایی است، که می تواند جذب آهن را بهینه کند. با افزایش مقدار ویتامین C می توان از آنها برای بهینه‌سازی جذب آهن در بدن استفاده کرد.

مضرات و منع مصرف های شربت زرشک

در ابتدا خوب است بدانید که شربت زرشک نوشیدنی سالم و بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر نوشیدنی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.

این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این نوشیدنی ها نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛ اما چنانچه در مصرف هر نوع ماده غذایی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.

بنابراین، مضراتی که در ادامه برای شربت زرشک بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این نوشیدنی بوده و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به زرشک خواهد بود. این عوارض و ممنوعیت ها شامل موارد زیر میشوند:

  • لازم به ذکر است که اگرچه مصرف زرشک در دوز پایین ممکن است هیچ عارضه جانبی نداشته باشد، اما وقتی مقدار مصرفش بالا باشد ممکن است منجر به اثرات جانبی جدی مانند خونریزی بینی و استفراغ شود.
  • زرشک ممکن است برای کبد بزرگسالان بسیار عالی باشد، اما برای کودکان ممکن است مشکلاتی در کبد آنها ایجاد کند. پس بهتر است از فرزندانتان دورش کنید.
  • زنان باردار باید برای برخی مشکلات، مانند برخی موارد سقط جنین از زرشک دوری کنند (گرچه نادر است).
  • در رابطه با مصرف شربت زرشک این نکته را نیز در نظر داشته باشید که بیماران دیابتی نباید داروهای خاص خود را با شربت زرشک ترکیب کنند.

مصلحات شربت زرشک

با توجه به طبع سرد شربت زرشک، توصیه میشود که سرد مزاجان آن را با مصلحاتش که شامل دمنوش دارچین و دمنوش زنجبیل‌ میشود مصرف کنند تا طبع و مزاج شربت زرشک اصلاح شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *