طبع و خواص قیمه ریزه در طب سنتی
طبع و خواص قیمه ریزه در طب سنتی

خواص و طبع قیمه ریزه در طب سنتی+ روش تهیه+ مصلحات

تاریخ نگارش

ژانویه 22, 2023

دسته‌بندی

خورشت

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

قیمه ریزه اصفهان یک غذای سنتی در شهر اصفهان است که در خود شهر اصفهان این غذا را به نام کله گنجشکی می شناسند.
قیمه ریزه غذای خوشمزه و پرطرفدار شهر اصفهان است و دستور پخت قیمه ریزه با مواد اولیه ای که کاملا در دسترس هست قابل تهیه می باشد. با تزئینات شیک و ویژه در مجالس استفاده میشود و به صورت ساده تر در دورهمی ها سرو میشود.

طبع قیمه ریزه چیست؟

چنانچه در رابطه با طبع قیمه ریزه سوالاتی نظیر: طبع قیمه ریزه چیست؟ و یا، طبع قیمه ریزه گرم است یا سرد؟ و یا حتی، طبع قیمه ریزه تر است یا خشک؟ سوالاتی برای شما پیش آمده است، خوب است بدانید که طبع قیمه ریزه سرد است.
بنابراین قیمه ریزه برای گرم مزاجان مناسب بوده و توصیه می شود سرد مزاجان در مصرف آن دقت نموده و حتما آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

خواص فوق العاده ی قیمه ریزه که باید بدانید!

پیش از بررسی خواص فوق العاده ی قیمه ریزه، با طرز تهیه ی این غذای خوشمزه آشنا شوید:

  • یک عدد پیاز رنده شده و آب گرفته به اضافه گوشت چرخ کرده و نمک، فلفل، زردچوبه و آرد نخود و نعنا خشک همه را باهم مخلوط میکنیم و خوب با هم ورز میدهیم. به صورت قلقلی کرده و به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه در یخچال استراحت میدهیم. کوفته قلقلی های آماده شده را حتما در یخچال استراحت دهیم تا هنگام سرخ شدن فرمشان تغییر نکند.
  • قابلمه را روی شعله متوسط گذاشته و یک قاشق غذاخوری سر پر روغن میریزم و یک عدد پیاز را رنده کرده و آب آن را گرفته و در قابلمه میریزیم و سرخ میکنیم. کمی که سرخ شد به آن زردچوبه اضافه کرده و همچنین رب گوجه فرنگی، جعفری و نعنای خورد شده و تازه را به ترکیباتمان اضافه می کنیم، خوب که سرخ شد آب جوشیده را به آن اضافه میکنیم و به مدت ۱۰- ۱۵ دقیقه درب قابلمه را گذاشته تا سس یا خورش جا بیوفتد.
  • کوفته ریزه ها را از یخچال درآورده و در تابه روی شعله متوسط با یک قاشق روغن سرخ میکنیم و به قابلمه ای که خورش هست اضافه میکنیم.
  • برای استفاده از سیب زمینی در خورش قیمه ریزه اصفهانی میتوان به دو روش استفاده کرد:
  • در دستور پخت سنتی سیب زمینی را بعد از پوست گرفتن و شستن، چهار برش کرده و به خورش اضافه میکردند.
  • میتوان سیب زمینی را به شکل مربع های کوچک خورد کرده و در روغن سرخ کرده و  در کنار غذا به صورت تزئین استفاده کرد.
  • بعد از آماده شدن خورش قیمه ریزه اصفهانی در ظرف مناسب و مورد نظر سرو میکنیم. میتوانیم قیمه ریزه اصفهانی را با نان و یا پلو سرو کنیم.

حال که با طرز تهیه ی قیمه ریزه آشنا شدید، در ادامه، ابتدا برخی از خواص سیب زمینی موجود در این غذای محبوب را بیان کرده و سپس به بررسی خواص سایر مواد به کار رفته در این غذا خواهیم پرداخت:

خواص قیمه ریزه
خواص قیمه ریزه

قیمه ریزه و دیابت

مطالعات پزشکی نشان می دهند که چگونه موارد دیابت، در جهان غرب رو به افزایش است. تحقیقات نشان می دهند که مصرف زیاد مواد غذایی ناخواسته و عدم ورزش دو عنصر اصلی است که به توضیح در مورد این افزایش کمک می کند.

دیابت در کشورهایی که آرد نخود در طی سال ها محبوب بوده است، کمتر دیده می شود. برخی دانشمندان معتقدند که مقدار بسیار زیاد فیبر موجود در آرد نخودچی عاملی برای کاهش خطرات دیابت است. آنها محاسبه می کنند که هر فنجان نخود پخته شده حاوی 12.5 گرم فیبر است.

قیمه ریزه و سلامت قلب

حملات قلبی یکی دیگر از نگرانی های مهم بهداشت در سراسر غرب است. پزشکان به طور مشترک در بسیاری از موارد بهداشتی دیگر پیوندهای روشنی بین رژیم های بد و عدم ورزش پیدا کرده اند.

محققان دریافتند که مقادیر بالای مواد مغذی و فیبر موجود در آرد نخودچی باعث کاهش سطح کلسترول می شود. به ویژه، به نظر می رسد که به کاهش سطح تری گلیسیرید بالا کمک می کند.

قیمه ریزه و تقویت سیستم ایمنی بدن

ترکیبات موجود در آرد نخودچی دارای خاصیت ضد التهابی است. به عنوان مثال، آنها به سم زدایی دستگاه گوارش و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به عفونت کمک می کنند. همچنین خصوصیات آنتی اکسیدانی آن می تواند آسیب هایی که ترکیبات رادیکال آزاد به سلولهای بدن وارد می کنند را به‌طور قابل توجهی کاهش دهند.

از همه لحاظ، آرد نخودچی به عنوان یکی از متحدین سیستم ایمنی بدن شناخته می شود، زیرا به آن کمک می کند تا به طور مؤثر در برابر بیماری مقابله کند. همیشه بهتر است در این مرحله از بیماری پیشگیری کنیم نه اینکه پس از آن با داروها درمان شود.

سرشار از مواد معدنی و ویتامین های ارزشمند

یکی دیگر از نیازهای اساسی برای سالم ماندن، حفظ سطح بهینه مواد معدنی و ویتامین ها در بدن است. نگاهی به خواص آرد نخودچی، غنای آن را نشان می دهد؛ به عنوان مثال، سطح بالای پروتئین، پتاسیم، منیزیم و روی که در آن وجود دارد.

همچنین در ویتامین های گروه B که بسیار در سطح انرژی ما نقش دارند بسیار غنی است. آهن حاصل از نخود نیز یکی دیگر از مزایای مهم آرد نخودچی است، زیرا خطر کم خونی را کاهش می دهد.

قیمه ریزه و مبارزه با سرطان

پایین آمدن سطح سرطان در مناطقی که آرد نخودچی به طور سنتی بخشی از رژیم غذایی است، محققان را ترغیب به کشف یک عامل مرتبط می کند. یافته های اولیه حاکی از آن است که مصرف کنندگان محصولات آرد نخودچی کمتر در معرض ابتلا به انواع خاصی از سرطان قرار دارند.

به نظر می رسد میزان محافظت در برابر سرطان های معده، کلیه و روده موثرترین حالت در نوع خود باشد. همچنین ممکن است شیوه زندگی، ژنتیک یا برخی عوامل دیگر برای کاهش این خطرات در جمعیت های مورد مطالعه اثر کند، اما حتی امکان چنین فواید سلامتی باعث می شود که تغییر ناشی از مصرف آرد نخود چی را نیز در نظر بگیریم.

بهبود سلامت مغز از خواص قیمه ریزه

سیب زمینی همچنین حاوی اسید آلفا لیپوئیک است که به سلامت مغز کمک می کند. این اسید به بهبود حافظه در آلزایمر و حتی کاهش شناختی در برخی بیماران کمک می کند.

سیب زمینی به درمان افسردگی کمک می کند، آنها می توانند بر انتقال دهنده های عصبی مغز که مسئول مدیریت مسائل روحی هستند تاثیر بگذارند و جالب است که این ها همان انتقال دهنده های عصبی هستند که توسط دارو مورد هدف قرار گرفته اند. خوردن یک سیب زمینی ساده قبل از رفتن به رختخواب می تواند به بدن کمک کند تا احساسات و حالات شما را منظم کند.

ویتامین C در سیب زمینی ها نیز در درمان افسردگی نقش دارد. ویتامین C یک آنتی اکسیدان است و به جلوگیری از آسیب سلولی به ویژه در مغز کمک می کند.

کمک به تقویت استخوان ها

طبق گفته مرکز پزشکی مریلند، منیزیم و پتاسیم موجود در سیب زمینی می توانند به سلامت استخوان کمک کنند. این دو ماده معدنی می توانند به جلوگیری از پوکی استخوان در مردان و زنان کمک کنند.

بهبود هضم و گوارش یکی از خواص قیمه ریزه

مقدار زیادی کربوهیدرات در سیب زمینی به سوخت واکنش ها در بدن، برای فرآیندهای مختلف کمک می کند که یکی از آنها هضم است. فیبر هضم را بهبود می بخشد. بیشتر فیبر، در پوست سیب زمینی پیدا می شود. نشاسته موجود در سیب زمینی، حجم زیادی به مدفوع اضافه می کند، چون غیرقابل هضم است.

سیب زمینی می تواند اسهال را درمان کند. مصرف کالری و کربوهیدرات در طول اسهال می تواند به احیای سریع سطح انرژی کمک کند. روند بهبودی را می تواند تسریع کند.

قیمه ریزه مؤثر در کاهش علائم قبل از قاعدگی

خوردن آب سیب زمینی می تواند به تسکین علائم کمک کند. کربوهیدرات ها در آب می تواند به بالا بردن سطح تریپتوفان که یک آمینو اسید است، تولید سروتونین را افزایش دهد. سروتونین مسئول بهبود حالت و کاهش اضطراب است.

مضرات و منع مصرف های قیمه ریزه

در ابتدا خوب است بدانید که قیمه ریزه غذای سالم و بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر غذایی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.
این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این غذا ها نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛ اما چنانچه در مصرف هر نوع غذایی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.
بنابراین، مضراتی که در ادامه برای قیمه ریزه بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این غذا بوده و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به بعضی از مواد اولیه ی به کار رفته در قیمه ریزه خواهد بود. این عوارض و ممنوعیت ها شامل موارد زیر میشوند:

  • سطح سبز رنگی که در بعضی از سیب زمینی ها وجود دارد سمی است از مصرف آن خودداری کنید.
  • در صورت تکه کردن سیب زمینی باید سریع از آن استفاده کنید زیرا خیلی زود اکسیده می شود و خواص خود را از دست می دهد.
  • زیاده روی در مصرف سیب زمینی بخارپز می تواند باعث افزایش وزن، فشار خون، افزایش قند خون در افراد مبتلا به دیابت و مشکلات گوارشی شود.

مصلحات قیمه ریزه

با توجه به طبع سرد قیمه ریزه، توصیه میشود که سرد مزاجان آن را با مصلحاتش که شامل عرق اکالیپتوس و عرق آویشن میشود مصرف کنند تا طبع و مزاج قیمه ریزه اصلاح شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *