طبع میوه های بهاری برای انواع مزاج
طبع میوه های بهاری برای انواع مزاج

طبع محبوب ترین میوه های بهاری. بررسی طبع 11 میوه خوشمزه بهاری

تاریخ نگارش

ژوئن 14, 2022

دسته‌بندی

انواع میوه

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

همه فصل های سال زیبا هستند اما بهار را به نوعی می توان زیباترین و پررنگ ترین فصل سال نامید. درختان سرسبز، گل ها و شکوفه های رنگارنگ و میوه های خوش طعم و خوش رنگ بهار را زیباتر از سایر فصول کرده اند.

همانطور که می دانید، طب سنتی توصیه می کند که هر میوه را در فصل خود و به صورت تازه میل کنید. میوه های بهاری تنوع بالایی دارند و بسیار خوش طعم هستند و کمتر کسی را می توان یافت که این میوه ها را دوست نداشته باشد.

میوه های بهاری اغلب آبدار و خوشمزه هستند.

اما مهمترین نکته برای استفاده از این میوه های متنوع، آگاهی داشتن از طبع آنها است. همانطور که پیش از این و در مطالب دیگر توضیح داده شد، مزاج آدمی چهار دسته است:

  • گرم و تر
  • گرم و خشک
  • سرد و تر
  • سرد و خشک

هر فرد بسته به مزاج خود باید از خوراکی هایی استفاده کند که با مزاج وی سازگار باشد. در غیر این صورت با عوارضی روبرو خواهد شد که معروفترین آن، غلبه مزاج است و غلبه مزاجی خود می تواند عامل ابتلا به بیماریهای زیادی باشد و عوارض متعددی ایجاد کند.

بنابراین در این مطلب ما کوشیده ایم که میوه های بهاری را همراه با طبع و مزاجشان به شما معرفی کنیم تا بآ آگاهی داشتن از طبع این میوه ها بیشترین بهره را از خواص آنها ببرید.

سعی کنید از میوه هایی استفاده کنید که با مزاج شما سازگاری دارد و چنانچه به میوه ای علاقه دارید که با مزاج شما در تضاد است، دو نکته را فراموش نکنید:

  1. پرهیز از زیاده روی
  2. مصرف مصلح

با کلیک کردن روی نام هر میوه در طول متن، می توانید طبع و خواص و مضرات و مصلحات آن را بصورت مفصل در سایت طب شناس مطالعه کنید.

طبع چغاله بادام

چاقاله یا چغاله بادام میوه بادام است پیش از رسیدن و پیش از آنکه پوسته چوبی و محکم دور هسته تشکیل شود. چاقاله بادام سبز، مخملی و ترش مزه است.

طبع چاقاله بادام سرد است. مصرف آن برای افراد گرم مزاج مانعی ندارد ولی سردمزاجان باید احتیاط کنند.

طبع آلوچه یا گوجه سبز

گوجه سبز یا آلوچه یک نوع آلوی سبز رنگ و ترش مزه است که هرچه رسیده تر شود طعم آن به سمت شیرینی می رود. در مورد طبع گوجه سبز باید بگوییم که این میوه پرطرفدار بهاری طبع سرد و تر دارد. اگرجه به موازات رسیدگی بیشتر، سردی طبع آن کمتر می شود اما بازهم در دسته میوه های با طبع سرد قرار دارد و مصرف آن در سردمزاجان باید کم و همراه با احتیاط باشد. بهتر است گوجه سبز در روزهای گرم استفاده شود. افراد با طبع و مزاج گرم می توانند بهره بیشتری از این میوه ببرند.

طبع میوه های بهاری در طب سنتی
طبع میوه های بهاری در طب سنتی

طبع توت فرنگی

توت فرنگی شاید محبوبترین میوه بهاری باشد. این میوه هم طعم دلنشینی دارد و هم ظاهر زیبایی دارد که آن را به پای ثابتی برای تزیین کیک و شیرینی و دسرهای بهاری کرده است. توت فرنگی دارای طبع سرد و تر است اما هرچه رسیده تر شود سردی ان کمتر شده و رطوبتش بیشتر می شود.
توت فرنگی هرچه نارس تر باشد، طبعش به سمت گرم و خشک بودن می رود. در نتیجه توت فرنگی نارس قابض است. بهتر است توت فرنگی را رسیده میل کنید.

طبع انواع مختلف سیب

سیب معروف ترین میوه در جهان است و تقریبا همه فرهنگ ها و کشورها از آن استفاده می کنند. سیب خواص درمانی و تغذیه ای فراوانی دارد و از انواع مشهور آن می توان به سیب سبز، زرد و قرمز(سرخ) اشاره کرد.

طبع سیب زرد و سیب قرمز گرم و تر است و یک میوه مناسب برای افراد دموی به حساب می آید. هرچه سیب شیرین تر و رسیده تر باشد میزان گرمی و تری آن بیشتر می شود. اما هرچه سبز تر و ترش تر باشد سرد و خشک می شود و بنابراین قابض است و ممکن است باعث ایجاد ناراحتی در معده شود. بهتر است حتی الامکان از سیب زرد و شیرین استفاده کنید.

طبع طالبی، گرمک، ملون

به میوه های پرآب تابستانی رسیدیم؛ طالبی، گرمک و ملون را می توان اهل یک خانواده به حساب آورد! هم در ظاهر به هم شباهت دارند و هم در طعم و خواص و حتی طبع. مصرف میوه هایی مانند طالبی بخاطر آب فراوانی که دارند، در تابستان بسیار زیاد است و راهی است برای مقابله با کم آبی بدن در روزهای گرم اواسط بهار تا پایان تابستان.

طبع طالبی در طب سنتی گرم و تر است. مصرف این میوه برای افرادی که دارای طبع سرد و خشک هستند بسیار مناسب است. اما در افراد گرم مزاج ممکن است بروز عوارض کند که شایع ترین آن زخم شدن زبان و لثه ها است.

گرمک در طب سنتی دارای طبع گرم و تر است که مصرف آن برای افراد صفراوی بسیار مفید است. افراد گرم مزاج بهتر است برای استفاده از گرمک آن را به همراه  مصلحاتش استفاده کنند.

طبع ملون نیز گرم است و به همین دلیل باعث بالا رفتن گرمای بدن می شود. گرم مزاجان با خوردن ملون دچار سوزش و خارش گلو و زخم دهان و زبان می شوند. همچنین ممکن است سردرد بگیرند. اما سردمزاجان با خوردن ملون نه تنها عوارضی را تجربه نخواهند کرد بلکه بیشترین میزان از خواص آن را دریافت می کنند.

طبع هندوانه

هندوانه یکی دیگر از میوه های پرآب و پر طرفدار بهار و تابستان است. از اواسط بهار هندوانه در دسترس و آماده خوردن است. هندوانه خنک می تواند خستگی یک روز گرم و پر تلاطم را از تنتان به در کند. هندوانه جلوی کم آبی بدن در روزهای گرم را می گیرد. در مورد طبع هندوانه باید بگوییم که  منابع طب سنتی و ایرانی اسلامی طبع هندوانه سرد و تر ذکر شده است. پس استفاده از آن برای گرم مزاجان مانعی ندارد و سردمزاجانند که باید جوانب احتیاط را در نظر بگیرند.

طبع آلو

آلو از میوه های یک هسته ای و هم خانواده با هلو و زرد آلو و… است. اگرچه آلو شکل و اندازه و رنگ های مختلفی دارد اما همه آنها در طبع و خواص به هم شبیه اند. آلو به طور کلی دارای طبع سرد است اما میزان سردی آن در آلوهای ترش کمی کمتر است. آلو هایی که طعم شیرینی دارند دارای طبع سرد و تر هستند  و آلو های خشک بیشتر دارای طبع سرد هستند. همچنین برگ آلو دارای طبع سرد و خشک است .

طبع میوه های بهاری
طبع میوه های بهاری

طبع توت سفید

درخت توت حتما شما را یاد خاطرات کودکیتان می اندازد! یک میوه شیرین و خوشمزه که برای چیدنش، لازم نیست زحمت زیادی بکشید و همین که تنه درخت را کمی تکان بدهید، همه توت های رسیده جلوی پایتان می ریزند. بر طبق منابع معتبر طب سنتی و نظر کارشناسان خبره این حوزه، توت سفید طبع گرم و تر دارد. میزان گرمی آن در توت خشک افزایش میابد و تری آن کمتر می شود. افراد گرم مزاج و صفراوی باید در مصرف آن اندازه را رعایت کنند و حتما مصلح آن را نیز میل کنند. مصرف توت سفید برای بلغمی ها و سوداوی ها مفید و پر از خاصیت است.

طبع گیلاس

گیلاس نیز یکی دیگر از میوه های زیبای بهاری است که هم طعم و عطر دلربایی دارد و هم شکل و ظهر و رنگ آن جذاب و دوست داشتنی است. گیلاس را هم می توانید تازه میل کنید و هم از آن کمپوت تهیه کنید. یکی از خواص شگفتی آور گیلاس، مبارزه با علائم نقرس است. طبع گیلاس سرد و تر است. از نظر محققان طب سنتی گیلاسی که شیرین تر و رسیده و آبدارتر باشد، سردی کمتری دارد و طبع آن رو به تعادل می رود. طبیبان طب سنتی از دم و برگ گیلاس هم استفاده های دارویی می کنند. بنا بر نظر آنها طبع دم و برگ گیلاس سرد و خشک است.

طبع آلبالو

آلبالو در ظاهر بسیار به گیلاس شبیه است. در برخی موارد ممکن است دانه های آلبالو از گیلاس کوچکتر باشند. آلبالو گوشته نرم تر و انعطاف پذیرتری دارد اما گیلاس سفت و محکم است. آلبالو دارای طبع سرد و خشک است و میزان سردی و خشکی آن بالاست. سردمزاجان بهتر است آلبالو را خام نخورند و بیشتر از مربای آن استفاده کنند.

طبع زردآلو

و اما زردآلو که طعم خاص و عطر ملیح آن با یک بار خوردن برای همیشه در ذهنتان ثبت می شود. زردآلو اوایل بهار می رسد و تاپایان بهار می توان از ان بهره برد.

طبع زردآلو سرد و تر است و برای افرادی که دارای مزاج گرم و خشک هستند مفید و سازگار است. افرادی که طبع سرد و تری دارند بهتر است این میوه را به همراه گرمیجات بخورند. طبع مغز هسته زردآلو گرم و خشک است.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *