طبع خواص روغن مورد در طب سنتی
طبع خواص روغن مورد در طب سنتی

درمان قطعی ریزش مو با روغن مورد+ طبع و 15 خواص روغن مورد در طب سنتی

تاریخ نگارش

ژانویه 20, 2023

دسته‌بندی

روغن و سرکه

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

روغن مورد یکی از روغن های اسانسی بوده و به صورت طبیعی و گسترده برای رفع مشکلات مو به کار می رود.

روغن مورد از درختچه مورد تهیه میشود. این درختچه همیشه سبز بوده و دارای برگ های نوک تیز است.

زیستگاه اصلی درختچه مورد آفریقای شمالی و اروپا است. در ایران این درختچه بیشتر در شمال و فارس دیده می شود.

علاوه بر روغن، خود گیاه مورد نیز دارای استفاده های فراوانی در طب سنتی می باشد‌.

در این مطلب از طب شناس به بررسی طبع، خواص، مضرات و منع مصرف ها و همچنین مصلحات روغن مورد خواهیم پرداخت.

طبع روغن مورد گرم است یا سرد؟

چنانچه در رابطه با طبع روغن مورد سوالاتی نظیر: طبع روغن مورد چیست؟ و یا، طبع روغن مورد گرم است یا سرد؟ و یا حتی، طبع روغن مورد تر است یا خشک؟ سوالاتی برای شما پیش آمده است، خوب است بدانید که طبع روغن مورد سرد و خشک است.
بنابراین روغن مورد برای گرم مزاجان مناسب بوده و توصیه می شود سرد مزاجان در مصرف آن دقت نموده و حتما آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

خواص باورنکردنی روغن مورد

خواص روغن مورد برای پیشگیری از سرطانی

یکی از خواص مورد تاثیر آن در پیشگیری از سرطان است. سطوح بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ هایی مانند کوئرستین، تانن، میریستین و کاتچین در درخت مورد موجود است. آنتی اکسیدان‌های موجود در گیاه مورد دارای خاصیت ضدسرطانی و ضد موتاژنیک هستند. بر اساس برخی مطالعات درخت مورد حاوی ترکیباتی است که می‌توانند به کاهش سلول‌های سرطان پروستات و پستان کمک کنند.

خواص روغن مورد برای سلامت قلب

یکی دیگر از خواص مورد تاثیر این گیاه دارویی در سلامت قلب است. مورد حاوی فلانوئید‌های مختلفی مانند میریستین است. میریستین می‌تواند سطح LDL یا همان کلسترول بد را کاهش دهد.

تنظیم سطح کلسترول به جلوگیری از بسته شدن رگ‌های خونی و شریان‌ها کمک می‌کند. همچنین این ترکیبات فلونوئید تاثیر مهم و مفیدی در درمان آترواسکلروز یا تصلب شرایین دارند.

خواص روغن مورد
خواص روغن مورد

خواص گیاه مورد برای ریزش مو

از دیگر خواص مورد می‌توان به تاثیر درخت مورد در بهبود ریزش مو اشاره کرد. ریزش مو یکی از مشکلاتی هست که علل مختلفی از جمله کمبود پروتئین و مواد مغذی، مصرف دخانیات، ابتلا به برخی از بیماری‌ها، عوامل هورمونی، ارث، استرس و فشار عصبی، عفونت‌ها و مصرف برخی از دارو‌ها دارد.

متخصصان طب سنتی یکی از ترکیب‌های گیاهی مفیدی که برای درمان ریزش مو معرفی کرده اند عبارتند از ترکیب پودر برگ مورد، سدر، حنا و روغن کنجد که در درمان ریزش مو بسیار موثر و مفید است. علاوه بر این روغن درخت مورد نیز برای درمان ریزش مو بسیار مفید است.

از جمله خواص مورد می‌توان به داشتن عناصر ضد قارچ و ضد التهاب اشاره کرد که این خاصیت موجب می‌شود تا گیله مورد بتواند از پوست سر و ریشه مو‌ها محافظت کند. همچنین گیاه دارویی مورد موجب افزایش جریان خون در پوست سر می‌شود و با این افزایش گردش خون باعث رشد، تقویت و توقف ریزش مو‌ها می‌شود. یکی دیگر از خواص مورد که برای مو‌ها مفید است کمک به رفع مو‌های سفید است.

محافظت از مو با روغن مورد

روغن مورد از بافت مو محافظت می‌کند. این روغن سبک است و از چربی بیش از حد مو جلوگیری می‌کند. خواص روغن مورد برای مو باعث افزایش استحکام موها می‌شود. روغن مورد حاوی اسید اولئیک است. به این ترتیب مصرف آن ضخامت موها را افزایش داده و باعث پرپشتی موها می‌ شود. پس اگر موهای نازک دارید از مزایا این روغن غافل نشوید.

حفظ طراوت و شادابی موها با مزایا روغن مورد

فواید روغن مورد به مواردی که ذکر کردیم خلاصه نمی‌شود. روغن مورد خشکی بیش از حد مو را برطرف می‌کند. این روغن آبرسان مناسبی برای مو است. طراوت و شادابی مو با مصرف روغن مورد حفظ می‌شود. این روغن مقدار زیادی اسید چرب پالمیک دارد. استفاده از آن باعث افزایش درخشندگی موها هم میشود.

تأثیر روغن مورد بر رفع سفیدی مو

برخی منابع ذکر کردند خواص روغن مورد برای سفیدی مو کاربرد دارد. این روغن درمان طبیعی سفیدی مو است. خواص روغن مورد برای سفیدی مو به مرور موها را تیره می‌کند.

خواص روغن مورد برای ابرو

با استفاده از خواص روغن مورد برای ابرو ، از ریزش ابرو جلوگیری کنید. این روغن مانع سفیدی ابروها می‌شود. همچنین برای نرمی و لطافت ابرو ها هم مفید است.

خواص روغن مورد برای مژه

اگر می‌خواهید مژه‌های پرپشت، زیبا و بلند داشته باشید، خواص روغن مورد برای مژه بسیار کمک کننده است. روغن مورد رویش مژه‌ها را بهبود می‌بخشد. همچنین باعث افزایش زییایی مژه‌ها هم میشود. روغن مورد مژه‌ها را مشکی میکند.

طریقه مصرف روغن مورد برای مو

مقداری روغن مورد روی انگشت می‌ریزیم. سپس آن را به پوست سر ماساژ می‌دهیم. برای تقویت کف سر حدودا 5 تا 10 دقیقه سر را به آرامی ماساژ می‌دهیم. این کار گردش خون سر را بیشتر می‌کند. برای تقویت ساقه مو مقداری روغن روی دست می‌ریزیم و به آرامی کل موها را ماساژ می‌دهیم. پس از 1 ساعت موها را با آب ولرم شستشو می‌دهیم.

خواص روغن مورد برای سلامت پوست

یکی دیگر از خواص مورد رفع آکنه و تبخال است. گیاه مورد و اسانس مورد دارای خواص ضد‌ویروسی و ضد‌باکتریایی هستند از این رو در بسیاری از دارو‌‌هایی که برای درمان آکنه و تبخال ساخته شده است از اسانس گیاه مورد استفاده می‌شود.

برای اینکه بتوانید آکنه یا تبخال را به صورت خانگی درمان کنید باید کمی پودر برگ خشک شده گیاه مورد را با مقداری آب مخلوط کرده تا حالت خمیری پیدا کند. ماسک مورد را که تهیه کردید برای مدت زمان بیست دقیقه در محل جوش یا تبخال بمالید و بعد از گذشت این مدت زمان صورت خود را بشویید.

همچنین برای شفافیت و روشن سازی پوست استفاده از ترکیب پودر برگ مورد با پودر سدر بسیار موثر خواهد بود.

خواص روغن مورد برای دیابت

یکی دیگر از خواص مورد کمک به تنظیم قند خون است. گیاه مورد دارای ترکیبات فرار و فلاونول‌ها است که به کمک این ترکیبات می‌تواند به کاهش قند خون کمک کرده و در نتیجه در درمان دیابت موثر و مفید باشد.

خواص روغن مورد برای تقویت سیستم ایمنی

کمک به تقویت سیستم ایمنی یکی دیگر از خواص مورد است. گیاه مورد دارای خواص ضد باکتریایی و ضد انگلی است و به همین دلیل از قدیم الایام از این گیاه دارویی برای درمان بیماری‌های عفونی، سرماخوردگی و آنفولانزا مصرف می‌کردند.

خواص روغن مورد برای سلامت کلیه

یکی دیگر از خواص مورد کمک به حفظ سلامت کلیه‌ها است. خاصیت ادرارآوری از جمله مهم‌ترین خواص مورد است. گیاه دارویی مورد موجب تحریک کلیه‌ها برای دفع ادرار و رفع سموم از کلیه‌ها می‌شود. گیاه مورد برای درمان اختلالات مختلف ازجمله عفونت مجاری ادراری، درد و تورم و سنگ کلیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواص مورد برای بهبود تنفس

یکی از خواص مورد این است که از روغن مورد یا اسانس مورد می‌توان در آرماتراپی یا رایحه استفاده کرد. اسانس گیاه مورد می‌تواند در بهبود شرایط آزاردهنده تنفسی در مشکلات و اختلالاتی ازجمله برونشیت و آسم موثر و مفید باشد.

علاوه بر این گیاه دارویی مورد سبب پاکسازی مجاری تنفسی، آرامش روح و کاهش تنفس تند و سوزش بینی یا حنجره می‌شود.

خواص مورد برای بواسیر

منظور از بواسیر در واقع رگ‌های متورم شده در پایین‌ترین قسمت راست روده و مقعد شماست. گاهی اوقات دیواره رگ‌های خونی در این قسمت از روده به قدری نازک می شود، که رگ‌ها ملتهب و دردناک خواهند شد. به‌طور کلی بواسیر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل خونریزی مقعدی شناخته می‌شود. گیاه مورد در درمان خونریزی های ناشی از بواسیر را درمان می کند.

خواص روغن مورد برای رحم

مصرف گیاه مورد حتی به صورت استنشاق‌شده یا مصرف‌شده تاثیری مثبت در هورمون های باروری زنانه و تخمدان ها دارد. از این رو برای رحم مفید است.

مضرات و منع مصرف های روغن مورد

روغن مورد، روغن گیاهی سالم و بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر ماده غذایی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.
این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این مواد، نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛ اما چنانچه در مصرف هر نوع روغن گیاهی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.
بنابراین، مضراتی که در ادامه برای روغن مورد بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این روغن، و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به روغن مورد خواهد بود. این عوارض و ممنوعیت ها شامل موارد زیر میشوند:

  • یکی از موراد منع مصرف این گیاه برای بانوان باردار است. زنان باردار نباید اسانس مورد را مصرف کنند.
  • استفاده خوراکی بیش از اندازه مورد خطرناک بوده و موجب استفراغ، اسهال و مسمومیت می‌شود.
  • بعد از استفاده از مورد، اسانس آن از طریق دستگاه تنفس دفع می‌شود و اگر مقدار آن زیاد باشد، عوارض آزار دهنده‌ای به همراه دارد.
  • پیش از هر چیز، توصیه می شود از مصرف خودسرانه گیاهان دارویی و همچنین مکمل‌ های گیاهی خوداری کنید.
  • توجه به این نکته حائز اهمیت است که دارو های گیاهی کاملا بی‌ خطر و بدون عوارض نیستند؛ بنابراین نمی‌توان بدون نظر پزشک و در هر شرایطی از آنها استفاده کرد.
  • در صورت بروز هر گونه واکنش آلرژیک، میبایست سریعاً مصرف گیاه دارویی را قطع کنید.
  • عوارض جانبی گیاهان دارویی را جدی گرفته و در صورت بروز آن‌ها، به پزشک مراجعه کنید.
  • در صورت وجود هر گونه بیماری زمینه‌ای نظیر فشار خون یا دیابت و یا مصرف داروهای شیمیایی، با پزشک خود مشورت کنید؛ چرا که همزمانی مصرف برخی دارو های شیمیایی و گیاهان دارویی می تواند عوارضی جدی به دنبال داشته باشد.

مصلحات روغن مورد

با توجه به طبع سرد روغن مورد، توصیه میشود که سرد مزاجان آن را با مصلحاتش که شامل عرق اسطوخودوس، عرق اکالیپتوس و عرق بابونه میشود مصرف کنند تا طبع و مزاج روغن مورد اصلاح شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *